نانوایی‌ها در آستانه افزایش قیمت؛ فشار اقتصادی به نانوایان و ضرورت تعدیل قیمت نان

مشاور وزیر اقتصاد با تأیید مشکلات نانوایان به دلیل افزایش هزینه‌ها، خواستار تعدیل قیمت نان شد. به گفته او، در حالی که دولت سیزدهم قیمت نان را ثابت نگه داشته است، افزایش هزینه‌های اجاره و دستمزد باعث نارضایتی گسترده نانوایان شده است.

 مشاور وزیر اقتصاد اظهار داشت: دولت سیزدهم قیمت آرد و نان یارانه‌ای را در این سه سال حفظ کرد و اجازه افزایش قیمت را نداد تا هزینه تامین نان برای مردم بالا نرود اما در این مدت هزینه اجاره و دستمزد به شکل منطقی افزایش پیدا کرد. تعدیل قیمت نان در اختیار کارگروه‌های آرد و نان استان‌ها است و قیمت‌ها متناسب با افزایش اجاره و دستمزد حرکت نکرد و به همین دلیل در برخی از استان‌ها بین نانوایان نارضایتی‌هایی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، در سه سال گذشته دولت سیزدهم قیمت نان افزایشی پیدا نکرد و علیرغم اعتراض صنف نانوایان، دولت اجازه افزایش قیمت نان را نداد اما با پایان دولت سیزدهم، طراح نظام هوشمند سازی یارانه آرد و نان می‌گوید نرخ نان باید متناسب با هزینه‌های نانوا افزایش پیدا کند و این دغدغه نانوایان برای عدم افزایش نرخ نان دغدغه بجایی است.       

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره و اعتراضات نانوایان در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اظهار داشت: نانوایان دغدغه بجایی دارند. دغدغه آنها تعدیل نرخ نان یارانه‌ای است که تعدیل نرخ نان یارانه‌ای ناشی از افزایش اجاره و دستمزد است.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ادامه داد: دولت سیزدهم قیمت آرد و نان یارانه‌ای را در این سه سال حفظ کرد و اجازه افزایش قیمت را نداد تا هزینه تامین نان برای مردم بالا نرود اما در این مدت هزینه اجاره و دستمزد به شکل منطقی افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تعدیل قیمت نان در اختیار کارگروه‌های آرد و نان استان‌ها است. قیمت‌ها متناسب با افزایش اجاره و دستمزد حرکت نکرد و به همین دلیل در برخی از استان‌ها بین نانوایان نارضایتی‌هایی وجود دارد.

وی تاکید کرد: نارضایتی از محل پیاده سازی طرح هوشمندسازی نیست بلکه از محل عدم تعدیل به موقع نرخ نان برای جبران هزینه‌های اجاره و دستمزد است.

جلال گفت: نان نرخ ترجیحی جدی دارد بطوری که نرخ ترجیحی نان در کشور ما 75 تا 80 درصد است و توسط دولت تامین می‌شود و تنها مردم  15 تا 20 درصد قیمت تمام شده نان را می پردازند. وقتی کالایی ارزان باشد ناخواسته بر روی کیفیت آن اثر نامطلوب می‌گذارد از این رو یک امکان فنی را از باب ظرفیت طرح هوشمندسازی فراهم کردیم، تحت عنوان سامانه نظر که صدها هزار نفر از این سامانه استفاده کردند اما با توجه به حجم بالای تراکنش‌های نان که روزانه بیش از 12 میلیون تراکنش برای نان است، این عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

وی گفت: مردم روزانه با مراجعه به نانوایی‌ها 12 میلیون بار خرید نان انجام می‌دهند و می‌توانند رفتار مناسب و نامناسب نانوایی را در سامانه نظر ثبت کند.

وی درباره احتمال ادامه به کار طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در دولت چهاردهم اظهار داشت: ادامه کار طرح هوشمندسازی یارانه آراد و نان با تصمیم دولت است و احتمالا این طرح در دولت چهاردهم هم ادامه به کار دهد چراکه از لحاظ زیرساخت‌ها تکمیل و مشکلی در این باره ندارد.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح ادامه داد: این طرح از سال 1401 شروع به کار کرد و اجرای این طرح در دو سال 1401 و 1402 در یک الگوی واقع‌بینانه 54 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشت و توانست از تحمیل هزینه‌های دولت از محل افزایش هزینه‌های دولت برای تامین گندم جلوگیری کند و در یک الگوی محافظ‌کارانه این عدد به 27 هزار میلیارد تومان می‌رسد. ‌

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: امروز زیرساختی در کشورمان فعال است که جریان زنجیره گندم آرد و نان را شفاف و برنامه‌پذیر و سیاست پذیر کرده‌ است. نان به عنوان قوت اصلی سبد معیشت مردم برای تمامی دولت‌ها حائز اهمیت است بنابراین مدیریت عرضه نان با قیمت مصوب و قمیتی که به سبد معیشت مردم آسیبی نزد مورد اهمیت همه دولت‌هاست و دولت چهاردهم علاقه مند است که از این ظرفیت استفاده کند.

جلال افزود: با توجه به وجود 12 میلیون تراکنش که روزانه در این سامانه وجود دارد و میلیاردها تراکنش  که در این دو سال در  سامانه شکل گرفته این زیرساخت داده‌ای کمک می‌کند امکان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و کنترل قیمت، عرضه پایدار، کیفی سازی نان و یا هر برنامه‌ای در زنجیره آرد و نان ایجاد شود. در واقع یک امکان حکمرانی داده محور در کشور فراهم شده و این زیرساخت بدون استفاده از منابع بودجه‌ای دولت پیاده شده‌است.  

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هزینه‌های این زیرساخت در کشور بسیار بالا بوده و نسبت به خروجی برای اجرا به صرفه نبوده، تاکید کرد: برای پیاده سازی این زیرساخت فنی و اجرایی این طرح چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه نرم افزاری، کارتخوان و ...  از هیچ منابع بودجه‌ای دولت استفاده نشد و با سرمایه گذاری بانک عامل این زیرساخت فراهم شد.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان درباره جلوگیری از انحراف آراد در دو سال گذشته اظهار داشت: در سال 1401 ارز ترجیحی مصارف نان‌های فانتزی حجیم و صنعتی و مصارف صنف و صنعت گندم حذف شد و نرخ گندم برای این بخش به 12 هزار تومان رسید. در پایان سال 1402 که طرح پیاده سازی و به یک بلوغی هم رسیده بود، گزارش بسیار جالبی را دریافت کردیم مبنی بر اینکه مقایسه میزان خرید رسمی گندم از سامانه با نرخ مصوب نرخ آزاد برای مصرف صنف و صنعت که نسبت به سال 1401 در موضوع نان فانتزی و حجیم و صنعتی حدود 98 درصد افزایش و برای و برای نان صنعتی 50 درصد افزایش داشتیم که یکی از دلایل این افزایش میزان خرید سخت شدن مسیر خرید آرد یارانه‌ای بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان