«دنیای‌اقتصاد» بررسی کرد

کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند؟

شماره روزنامه: ۶۰۷۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ...

همه وسایل برقی و خصوصا لوازم خانگی توان مصرفی متفاوتی دارند. به عنوان مثال در برخی وسایل مانند اتو و مایکروویو توان مصرفی برق بالاتر و در بعضی مانند یخچال که همیشه روشن است این توان مصرفی نسبتا کمتر است. افراد با اطلاع از توان مصرفی هر وسیله می‌توانند استفاده از آن را کنترل و و به طور کلی مصرف برق لوازم منزل را زیر نظر داشته باشند. ماشین لباسشویی با 2500 وات بیشترین و چرخ گوشت با 500 وات کمترین مصرف برق را در میان لوازم خانگی دارند‌‌‌. میزان 20‌درصد برق مصرفی منزل، مربوط به لباسشویی است. به این ترتیب این کالا در صدر لوازم پرمصرف خانگی قرار دارد.

از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش مصرف انرژی توسط ماشین لباسشویی این است که در ساعات اوج مصرف دستگاه را روشن نکنید. لباس‌‌‌های کثیف و کثیف‌‌تر را از هم جدا کنید. از حداقل تنظیمات ساعت یعنی 30 دقیقه استفاده کنید. اگر متصل به آب سرد و گرم باشد، بهتر است به این دلیل که اگر فقط به آب سرد متصل باشد برای تبدیل آب سرد به گرم و خشک کردن لباس‌ها باز هم میزان برق مصرفی بالاتر می‌رود. با مقایسه مصرف برق ماشین لباسشویی با ماشین ظرفشویی، افراد می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام‌یک را در زمان‌‌‌های کمتر استفاده کنند یا از تایمر‌های زمان‌بندی استفاده کنند تا مصرف انرژی را بهینه‌‌‌‌تر کنند.

پرمصرف‌های تابستان

اما فصل تابستان که فرا می‌رسد به دلیل گرمای هوا، به صورت طبیعی میزان استفاده از لوازم خانگی خنک‌کننده هم بیشتر می‌شود. دو نوع از این لوازم که مصرف انرژی ‌برق آنها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، کولرهای گازی و آبی هستند. در میان این دو، کولرهای گازی مصرف برق بسیار بالاتری نسبت به انواع آبی دارند به همین دلیل دولت در ماه‌های اخیر هشدارها و همچنین توصیه‌های زیادی به مصرف‌کنندگان آن داشته است.

امروزه مناطق گرم، دیگر با استفاده از کولر آبی یا پنکه، خنک نمی‌شوند و مجبور هستند برای فصول گرم سال از کولر گازی یا همان اسپلیت استفاده کنند. این در حالی است که مناطق خنک می‌توانند با کولر آبی یا پنکه، فصل‌‌‌های گرم سال را بگذرانند، تا میزان برق مصرفی خانوار بالا نرفته و بنابراین فشار مضاعفی به نیروگاه‌ها وارد نشود. به جرات می‌توان گفت 55‌درصد از هزینه انرژی مصرفی سالانه یک خانواده مربوط به کولر گازی است. متخصصان در خصوص کولرهای گازی توصیه می‌کنند دمای اسپلیت را در فصل گرم و سرد سال روی دمای متوسط تنظیم کنید. همچنین سالی یک ‌‌‌بار دستگاه را سرویس کنید تا مجبور نشوید برای تنظیم دمای مناسب خانه، درجه اسپلیت را زیاد کرده و زمان زیادی، آن را روشن بگذارید.

کولر گازی چقدر برق مصرف می‌کند؟

مصرف برق اسپلیت در یک ساعت 2900 وات است. اگر اسپلیت تنها روی فن کار کند، مصرف برق کمتری دارد و میزان مصرف آن به 750 وات در ساعت می‌‌‌رسد. اما باید در نظر داشته باشید که کولرهای گازی پنجره‌‌‌ای جزو دستگاه‌‌‌های پرمصرف به شمار می‌‌‌آیند. کولرگازی پنجره‌‌‌ای بین 400 تا 2425 وات برق مصرف می‌کند. مصرف برق این دستگاه در مقایسه با کولر آبی 5 برابر بیشتر است. میزان مصرف برق روزانه کولرگازی پنجره‌‌‌ای با 50 ساعت کار مداوم تلویزیون برابر است. همچنین میزان برقی که کولرگازی پنجره‌‌‌ای روزانه مصرف می‌کند، برابر با میزان برقی است که پنکه سقفی برای پنج روز کار مداوم مصرف می‌کند. از سوی دیگر مصرف برق کولرگازی پنجره‌‌‌ای با دو روز کار مداوم فریزر برابری می‌کند.

اما جالب است بدانید کولرهای گازی‌‌‌ نوع «اینورتر» نسبت به کولر گازی‌‌‌های معمولی، کمترین مصرف برق را دارند چون کولرگازی‌‌‌های اینورتر، با توجه به نیاز محیط، سرعت کمتر یا بیشتری به کمپرسور می‌دهند. به‌‌‌عبارت دیگر، در کولرگازی‌‌‌های اینورتر، کمپرسور با سرعت ثابت عمل نمی‌‌‌کند و در واقع توانایی تنظیم سرعت کمپرسور باعث کاهش مصرف انرژی در آنها می‌شود. بنابراین، اگر می‌‌‌خواهید کولرگازی با مصرف برق کمتر داشته باشید، بهتر است از کولرگازی‌‌‌های اینورتر استفاده کنید.

کاهش مصرف برق در کولرهای آبی

اما با اینکه کولرهای آبی در قیاس با انوع اسپلیت مصرف برق کمتری دارند، اما با در نظر گرفتن برخی راهکارها می‌توان میزان برق آن را کاهش داد. در همین ارتباط عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به تاثیر سیستم‌های سرمایشی بر افزایش مصرف برق می‌گوید: سیستم‌های سرمایشی یکی از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان برق در فصل گرم به شمار می‌رود که در این میان نصب سایبان روی کولرهای آبی و کندانسور کولرهای گازی می‌تواند باعث کاهش موثر و ویژه‌ای در مصرف برق شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این راهکار ساده و به‌کارگیری آن موجب افزایش پایداری شبکه برق می‌شود، توضیح داد: کولرهای آبی با تبخیر آب، گرمای نهان هوا را گرفته و هوای خنک به درون منازل دمیده می‌شود. در این روند عواملی چون دمای هوا و میزان تبدیل گرمای نهان به هوای خنک موثر است به طوری که هرچه دمای هوا پایین‌تر باشد، خنکی بیشتری هم از طریق تبخیر وارد خانه می‌شود.مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اهمیت وجود سایبان برای کولر ادامه داد: با نصب سایبان مصرف برق کولرها بیش از 30‌درصد کاهش می‌یابد. در صورت قرار گرفتن سایبانی که بتواند فضای اطراف را تحت پوشش قرار دهد از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری شده و با خنک ماندن بدنه کولر، میزان تبخیر آب کاهش یافته و دمای آب هم پایین‌تر می‌آید که در نتیجه هوای بسیار خنک‌تری وارد منزل مسکونی خواهد شد. همه این موارد باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف برق می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع عدم‌تابش مستقیم نور آفتاب روی تجهیزات سرمایشی باعث افزایش طول عمر تاسیسات و کاهش هزینه‌های خانوار می‌شود.یاقوتی در پایان در مورد شرایط کولرهای گازی نیز گفت: هرچه کندانسور کولرهای گازی در فضای خنک‌تری قرار گیرد میزان گرمایی که از محیط درون به بیرون منتقل می‌کند، افزایش می‌یابد.

راهکارهایی برای کاهش مصرف برق

برخی راهکارها برای مدیریت و کاهش مصرف برق کولرهای گازی وجود دارد که تا حد زیادی چالش‌‌‌های ناترازی انرژی و قطعی‌‌‌های ناخواسته برق را کاهش خواهد داد، چرا که کولرهای گازی در این ایام، در کنار محاسبه پلکانی هزینه برق باعث صدور قبض‌‌‌های نجومی می‌‌‌شوند. رعایت برخی موارد کوچک ضمن پیشگیری از اتلاف انرژی مصرف‌شده در کولر گازی، به مدیریت بهینه مصرف برق خانگی کمک زیادی می‌کند:

*فیلترهای کولر گازی را در فواصل یک تا سه‌ماهه تمیز یا تعویض کنید.

*هنگام خرید کولر مطمئن شوید که رده انرژی ذکر شده روی برچسب انرژی دستگاه، A و حتی ترجیحا A+ و A++ باشد.

*محل نصب دستگاه باید در فضایی دور از تابش نور و ترجیحا سایه باشد.

*به‌‌‌جای استفاده همزمان از چند کولر گازی، از دستگاهی با ظرفیت متناسب با فضای محل زندگی استفاده کنید یا از پنکه کمک بگیرید.

*سرویس دوره‌‌‌ای و منظم کولر گازی را فراموش نکنید.

*از شارژ به موقع گاز کولر غافل نشوید.

*دمای استراحتی که برای ترموستات کولر گازی تعیین می‌‌‌کنید ترجیحا 23 یا 24 درجه سلسیوس و بالاتر باشد.

*به یاد داشته باشید که اولین گام برای بهینه‌‌‌سازی مصرف برق سرمایشی، عایق‌‌‌کاری مناسب است.

*اطمینان حاصل کنید که کولر به اینورتر مجهز باشد.

*این اینفوگرافی که میزان مصرف برق در لوازم خانگی را نشان می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌‌‌‌های هوشمندانه‌‌‌تری در مصرف برق خود داشته باشید و به سوی صرفه‌جویی در مصرف انرژی بیشتر گام بردارید.

اهمیت برچسب انرژی در لوازم خانگی

در کنار همه موارد گفته‌شده در خصوص کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی، توجه به برچسب انرژی در هنگام خرید نیز بسیار اهمیت دارد. با الصاق برچسب انرژی میزان برق مصرفی هر کالایی مورد توجه قرار می‌گیرد. این برچسب از 7 فلش رنگی که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G نوشته شده، تشکیل شده است. حرفA نشانگر کمترین مصرف انرژی و حرف G نشان‌دهنده بیشترین مصرف انرژی است. برچسب انرژی به خریدار کمک می‌کند هنگام خرید وسایل برقی میزان برق مصرفی را در وسیله مورد نظر مورد ارزیابی قرار دهد. بر اساس این تعاریف، در یخچال و فریزرها به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی حدود 14‌درصد صرفه‌جویی در مصرف برق صورت می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان