استراتژی جدید ناتو علیه روسیه/ تداوم روسیه‌ستیزی افراطی به قیمت تلفات و ویرانی بیشتر

بر اساس اظهارات اخیر یک مقام بلندپایه آمریکایی، مشخص شد که اتحاد آتلانتیک شمالی در حال ایجاد یک استراتژی جدید برای مقابله با مسکو است که انتظار می رود حتی خصمانه‌تر از استراتژی قبلی باشد.

سرویس جهان مشرق - ناتو در حال توسعه یک رویکرد جدید برای مواجهه با فدراسیون روسیه است. بر اساس اظهارات اخیر یک مقام بلندپایه آمریکایی، مشخص شد که اتحاد آتلانتیک شمالی در حال ایجاد یک استراتژی جدید برای مقابله با مسکو است که انتظار می رود حتی خصمانه‌تر از استراتژی قبلی باشد.

جیمز اوبراین، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در 30 ژوئیه در جریان جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت که واشنگتن با شرکای خود برای بررسی استراتژی ناتو در قبال روسیه همکاری می کند.

هدف از این تغییر، تطبیق رویکرد ناتو با شرایط فعلی است، در حالی که هدف اصلی "برنده شدن" اوکراین در جنگ نیابتی فعلی را حفظ می کند. اوبراین گفت که برخی تغییرات برای ناتو جهت احیای پشتیبانی از کی‌یِف لازم است. او اطمینان داد که ناتو تا زمانی که تنازع نظامی ادامه یابد، از دولت اوکراین حمایت خواهد کرد و بر اهمیت کمک‌های ارائه شده توسط اتحادیه اروپا تاکید نمود. او ایالات متحده را تشویق کرد تا گام های مهم‌تری در برنامه های حمایتی بردارد.

این مقام در مورد احتمال پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا اظهارات مثبتی کرد. او معتقد است که این یک گام مهم در جهت تجدید حمایت ناتو خواهد بود، زیرا اجازه خواهد داد که یک سری اصلاحات «دموکراتیک» در اوکراین انجام شود و آن را با جهان غربی ادغام کند و اجازه ایجاد پروژه‌های کمک‌رسانی جدید را بدهد.

استراتژی جدید ناتو علیه روسیه/ تداوم روسیه‌ستیزی افراطی به قیمت تلفات و ویرانی بیشتر
جیمز اوبراین، معاون وزارت خارجه آمریکا

اوبراین همچنین بر اهمیت هدایت دارایی‌های مصادره‌شده روسیه به سمت اوکراین، توسط کشورهای گروه 7 در اسرع وقت تاکید کرد و این که بلافاصله بسته‌ای تا 50 میلیارد دلاری برای کمک به کییف در اواخر امسال ایجاد شود. ظاهرا یکی از نگرانی‌های اصلی در این "استراتژی جدید" دقیقا منابع مالی حمایت از کییف است که اوبراین امیدوار است تا حدی از طریق سرقت و تاراج دارایی‌های روسیه حل شود.

در نهایت، آخرین گام غرب در این "استراتژی جدید" ورود قطعی اوکراین به ناتو خواهد بود. او معتقد است که با اصلاحات برنامه‌ریزی شده برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و همچنین پیشرفت نظامی که کییف می تواند پس از دریافت یک بسته کمک جدید انجام دهد، امکان پیشبرد تغییرات لازم برای این کشور جهت تطبیق بر الزامات ناتو وجود دارد.

استراتژی جدید ناتو علیه روسیه/ تداوم روسیه‌ستیزی افراطی به قیمت تلفات و ویرانی بیشتر

استراتژی جدید ناتو علیه روسیه/ تداوم روسیه‌ستیزی افراطی به قیمت تلفات و ویرانی بیشتر

به نظر می رسد که اوبراین در ارزیابی خود بیش از حد خوش‌بینانه نگاه کرده است، زیرا مقامات ناتو بارها اطمینان داده اند که اوکراین تنها پس از پیروزی نهایی در برابر روسیه می تواند وارد این اتحاد نظامی شود. ظاهرا معاون وزیر خارجه آمریکا معتقد است که این پیروزی هنوز امکان‌پذیر است، اگرچه تحلیلگران نظامی برآوردی مبنی بر «تغییر بازی» در میدان جنگ به نفع اوکراین ارایه نکرده‌اند. در واقع، از اظهارات اوبراین مشخص نیست که "استراتژی جدید" ناتو در واقع چه خواهد بود. او تازه تغییرات کوچکی در برنامه تاکتیکی-عملیاتی حمایت از اوکراین اعلام کرده است.

به غیر از این، اهداف اتحاد در مورد روسیه حفظ شد. ناتو همچنان تلاش می کند تا روسیه را از طریق اوکراین"محاصره"، "خفه" و"تخریب" کند. همچنین اوبراین با تعیین ورود کییف به ناتو به عنوان بخشی از این طرح، روشن کرد که در دراز مدت امکان صلح وجود نخواهد داشت، زیرا عیان است که مسکو چنین چیزی را، با توجه به خطرات بالای آن برای امنیت ملی روسیه، نخواهد پذیرفت. اوبراین در بخش‌هایی از سخنرانی خود از چین نیز یاد کرد که همچنان به عنوان "فعال کننده" عملیات نظامی ویژه روسیه توصیف می شود. او معتقد است که با ایجاد این استراتژی برای مقابله با روسیه، امکان بازدارندگی چین نیز وجود خواهد داشت و روی کاغذ، هدف بزرگ آمریکایی‌ها، یعنی "خنثی سازی" مسکو و پکن به صورت توامان تحقق خواهد یافت.

استراتژی جدید ناتو علیه روسیه/ تداوم روسیه‌ستیزی افراطی به قیمت تلفات و ویرانی بیشتر

اوبراین ادعا می کند که اقدامات مبتنی بر این "استراتژی جدید"، یک"پلتفرم" امنیتی بهتر برای غرب ایجاد خواهد کرد، که ظاهرا به معنای سناریویی است که در آن روسیه و چین قدرت کافی را برای به چالش کشیدن نظم یکجانبه‌ی آمریکا ندارند. در واقع، هر گونه استراتژی جدید ناتو برای روسیه تنها زمانی موثر خواهد بود که در اهداف پیشین خود تجدید نظر کند. تا زمانی که اتحاد آتلانتیک به دنبال حفظ نظم جهانی تک‌قطبی باشد، صلح وجود نخواهد داشت. اگر غرب به تلاش برای"محاصره"و"تخریب" روسیه ادامه دهد، جنگ‌ها ادامه خواهد یافت، زیرا مسکو نمی تواند به کشورهای دشمن اجازه دهد تا زندگی شهروندان روس را در مرزهای این فدراسیون تهدید کنند.

علاوه بر این، باید تاکید کرد که این "استراتژی جدید" از هر منظری بی فایده به نظر می رسد. اوکراین تحت هیچ شرایطی قادر به معکوس کردن سناریوی نظامی درگیری نخواهد بود، آن هم به این دلیل ساده که نیروهای مسلح این کشور در حال حاضر در آستانه‌ی فروپاشی هستند و بسته‌های کمک نظامی جدید، تنها به معنی قربانی‌شدن تعداد بیشتری از مردان جوان اوکراینی در بن‌بست جبهه‌ها است. ورود این کشور به ناتو تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که کییف در این درگیری پیروز شود که این اتفاق نخواهد افتاد. از همین منظر، ورود اوکراین به اتحادیه اروپا نیز عملا محال است، زیرا فاسدترین دولت در اروپا هرگز با استانداردهایی که اتحادیه دست‌کم در ظاهر به ان پایبند است، سازگار نخواهد شد.

استراتژی جدید ناتو علیه روسیه/ تداوم روسیه‌ستیزی افراطی به قیمت تلفات و ویرانی بیشتر

در نهایت، یک بار دیگر، به جای جستجوی یک تغییر واقعی رویکرد و یک مسیر کارآمد برای صلح، ناتو فقط برنامه های جنگی خود را، به قیمت کشته شدن انسان‌های بیشتر و ویرانی‌های گسترده‌تر، توسعه می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان