۳ نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر لزوم هماهنگی دولت تاکید کردند

ساز کوک تیم اقتصادی پزشکیان

شماره روزنامه: ۶۰۷۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ ...

دولت مشکلات اقتصادی را رفع کند

حمیدرضا گودرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پورمحمدی و همتی هماهنگ هستند، به «دنیای اقتصاد»  گفت: بر اساس سابقه کاری که دارم باید بگویم هم آقای پورمحمدی و هم آقای همتی افراد کاربلدی هستند و اینکه میان آنها به چه میزان هماهنگی برقرار باشد بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن اینکه باید بتوانیم ارز به کشور بیاوریم. امروز مشکل ما کمبود ارز است. بر این اساس تمام تلاش دولت باید این باشد که بتوانند یا تحریم را رفع کنند یا تحریم‌ها را دور بزنند. بنابراین باید دید برای دولت کدام یک از این دو اولویت دارد. او تاکید کرد: به نظر می‌رسد هماهنگی میان پورمحمدی و همتی زیاد باشد. چون برآیند تیم آقای پزشکیان را که می‌بینیم از میان 20 نفر به پورمحمدی و همتی رسیده‌اند. بنابراین باید عملکردشان خوب باشد و بر اساس دانایی‌محوری و برجستگی که این دو دارند به نظر می‌رسد میان آنها اختلافی وجود نداشته باشد.

گودرزی یادآور شد: هر کاری بستگی به شناخت، توانایی، تسلط و... دارد که این شاخص‌ها را در پورمحمدی و همتی می‌بینیم و این دو نفر می‌توانند مشکلات را حل کنند. این دو بر مسائل شناخت کامل دارند و این‌گونه نیست که از اقتصاد خبر نداشته باشند یا بر موضوعات تسلط کافی نداشته باشند. بنابراین نقطه ضعفی در انتخاب این دو فرد در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. اما در کل مجلس، دولت و قوه‌قضائیه اگر در کنار هم باشند موفق می‌شوند که این اتفاق در حال حاضر افتاده است. او در خصوص اینکه با نگاه اقتصادی پورمحمدی و همتی مشکلات اقتصادی از جمله تورم و ارزش پول ملی حل می‌شود، اظهار کرد: این مشکلات با بسیاری از موضوعات ارتباط دارد. برای مثال معتقدم حل مشکلات اقتصادی به انتخابات آمریکا، موضوعات داخلی و هماهنگی که رهبر انقلاب هم اشاره فرمودند بستگی دارد البته به نظر می‌رسد دولت در همین راستا قدم بر‌می‌دارد. از سوی دیگر حل مشکلات به اینکه چقدر بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند یا تحریم را رفع کنند هم بسیار ارتباط دارد.  این عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: مردم به واقع تحت فشار سنگین هستند. در حوزه انتخابیه‌ام می‌بینم که مردم چقدر با گرانی‌ها و تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و به واقع طاقتشان سر آمده است. دولت باید سعی کند با هر اقدامی که می‌تواند این مشکلات را مرتفع کند.

لزوم هماهنگی وزارتخانه‌ها

جهانبخش قلاوند، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به انتخاب دو عضو تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان تاکید کردند که با این حال که فرهنگ و مسائل اجتماعی مهم است، اما اولویت امروز اقتصاد است؛ بنابراین مهم‌ترین موضوع امروز کشور اقتصاد است. در این راستا همه اساتید اقتصاد با د‌یدگاه‌های متفاوت امروز مسوول هستند. وزیر اقتصاد و سایر وزرای اقتصادی دولت نمود و چکیده دانشگاه‌های اقتصاد ما هستند. مردم نگران هستند و سوال این است که چطور در سال‌‌هایی که با تحریم‌ها درگیر هستیم اقتصاددانان نتوانستند نسخه‌هایی که بتواند اقتصاد را ترمیم کند، ارائه دهند.

او ادامه داد: سخت‌ترین بخش مسوولیت دولت، اقتصاد است و تیم اقتصادی دولت مسوول حل مشکلات اقتصادی است و باید به راهکارهای صحیحی برسند تا شاهد بهبود فضای کسب‌و‌کار و اقتصاد باشیم. این نماینده مجلس در خصوص اینکه با توجه به انتخاب پور‌محمدی به عنوان رئیس سازمان برنامه و همتی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد این دو عضو تیم اقتصاد دولت با هم هماهنگ هستند‌، گفت: مدیریت دولت را شخص رئیس‌جمهور برعهده دارد. هر کسی که وارد وزارتخانه‌‌ای می‌شود باید بداند که در هم‌پیوندی با سایر وزارتخانه‌ها باید کار را پیش ببرد و قطعا نگاه همکاری و تعامل را باید به رسمیت بشمارد.

قلاوند افزود: موضوع مهم‌تر از وزرا و روسای سازمان‌ها و معاونین رئیس‌جمهور؛ این است که این افراد تا چه حد به برنامه معتقدند و سیاست‌هایشان چگونه است. در واقع انتخاب سیاست‌های صحیح برای پیشرفت کشور باید در قالب برنامه هفتم و بودجه‌های سنواتی مشخص شود و در این چارچوب حرکت کردن بسیار حائز اهمیت است. او معتقد است که مهم‌تر از افراد، ساختارها، سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که به تیم اقتصادی  دولت جهت می‌دهد. همچنین عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هماهنگی تیم اقتصادی لازمه کار است. اگر تیم اقتصادی هماهنگ نباشند و دارای تز اقتصادی مختلفی باشند به‌طور طبیعی مشکلات زیادی در مسیر آنها به وجود خواهد آمد. امیدوارم که دولت با انتخاب نیروها به هماهنگی بیشتر فکر کرده باشد تا شاهد موفقیت دولت باشیم. او تصریح کرد: باید وزیر پیشنهادی اقتصاد به صورت رسمی معرفی شود و از سوی دیگر وزرای دیگر تیم اقتصادی مانند وزیر صمت و کار هم معرفی شوند. در این شرایط می‌توان گفت تیم اقتصادی به عنوان گردانندگان امور اقتصادی کشور چه تصمیمی برای حل مشکلات کشور مانند تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌توانند بگیرند؛ در غیر این‌صورت اینکه یک نفر اظهارنظر کند، ناکافی است.

 

پزشکیان تا آخر هفته کابینه را معرفی می‌کند

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان