اعلام زمان ارائه لیست وزرا به مجلس

پزشکیان تا آخر هفته کابینه را معرفی می‌کند

شماره روزنامه: ۶۰۷۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ ...

همچنین به گزارش خبرآنلاین سلیمی افزود: مکاتبه‌ای که آقای پزشکیان با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتند قرار شد به دلیل اینکه دولت هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره لیست کابینه نرسیده، زمان ارسال لیست به مجلس به تعویق بیفتد. سخنگوی هیات رئیسه در عین حال گفت که مجلس آمادگی دارد به محض معرفی وزرای پیشنهادی وارد بررسی برنامه‌ها و کارنامه وزرای پیشنهادی شود. سلیمی توضیح داد: هر زمانی که لیست وزرا به مجلس شورای اسلامی اعلام شود یک هفته مهلت بررسی در کمیسیون‌های تخصصی است و بعد موضوع رای اعتماد در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که احتمالا تا پایان هفته رئیس‌جمهور لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارائه کند.

از سوی دیگر احمد نادری دیگر عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: هنوز رئیس‌جمهور درباره برخی اعضای کابینه خود به جمع‌بندی نرسیده اما امیدواریم تا پایان هفته این لیست به مجلس ارائه شود. وی با بیان اینکه قرار بود این هفته لیست وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه شود، اما هنوز ارائه نشده و ما منتظریم، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور هنوز درباره برخی از اعضای کابینه به جمع‌بندی نرسیده است، اما امیدواریم سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس ارائه شود.

روند بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس

در همین حال عباس پاپی‌زاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص روند بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: در دوره‌های قبلی رای اعتماد به وزرا باتوجه ‌به اینکه وزرای پیشنهادی این اجازه را داشتند که افراد متعددی را همراه خود به مجلس بیاورند، بعضا فضای فشار به نمایندگان و لابی در مجلس برای رای‌آوری گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور شکل می‌گرفت که رویه قابل‌قبولی نبود.

 این نماینده مجلس گفت: مقرر شد در زمان بررسی وزرای پیشنهادی هر وزارتخانه هر کاندیدا دو نفر کارشناس را با خود به مجلس بیاورد تا در فضایی آرام به بررسی سوابق و رزومه آن فرد بپردازیم. وی افزود: همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی برگزار شود و حداقل دو جلسه یک ساعت و نیمه به هر کاندیدا اختصاص داده شود تا به ابهامات و موضوعاتی که مطرح است پاسخ داده شود. ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس نیز در این خصوص گفت: در نشست غیرعلنی مجلس(نشست روز گذشته مجلس) مصوب شد، وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم ‌مانند دوره قبل رای اعتمادها، به جز دو مشاور خود، حق آوردن هیچ فردی به مجلس نداشته باشند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه یک از دستورهای کار جلسه غیرعلنی مجلس بررسی فرآیند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی بود، گفت: چند نفر از نمایندگان با حضور در سخن‌گاه نظرات خود را در این رابطه بیان کردند. ابوترابی گفت: در نهایت مصوب شد که مانند جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، در این دوره نیز وزرای پیشنهادی به جز دو مشاور خود، حق آوردن هیچ فردی را همراه خود به مجلس ندارند.  وی ادامه داد: بر اساس مصوبه امروز (روز یکشنبه) حتی نمایندگان ادواری که به عنوان نمایندگان وزرای پیشنهادی معرفی شده‌اند، در برهه رای‌ اعتمادها حق حضور در مجلس را نخواهند داشت. 

در همین راستا روز گذشته محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در نوشتاری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) درخصوص نخستین روز کاری خود و جلسه با پزشکیان برای جمع‌بندی نظر درباره انتخاب اعضای کابینه گزارشی ارائه کرد. وی نوشت: در ادامه جلسات در حضور رئیس محترم جمهور برای بررسی نامزد‌های عضویت در هیات دولت با درنظرگرفتن نظر نهاد‌های نظارتی، توجه رئیس‌جمهور محترم به جمع‌بندی شورای راهبری و تاکید ایشان بر تعامل، وفاق ملی، تخصص و جوان‌گرایی باعث دلگرمی بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان