یخ خشک سفری چیست؟ + نحوه تهیه آن

به طور کلی ماندگاری یخ خشک به شرایط نگهداری آن و همچنین دمای محیط بستگی دارد. معمولا این یخ نهایتا تا ۴۸ ساعت ماندگاری دارد و پس از آن تبخیر می‌شود.

یخ خشک سفری یک جسم سفید رنگ و جامد و در واقع همان دی اکسید کربن است که در دمای کمتر از 78- درجه جامد و فشرده می‌شود و می‌توانید تا چند ساعت یا چند روز از آن برای خنک نگه داشتن مواد غذایی، سبزیجات و دارو استفاده کنید.

به گزارش اکالا، به طور کلی ماندگاری یخ خشک به شرایط نگهداری آن و همچنین دمای محیط بستگی دارد. معمولا این یخ نهایتا تا 48 ساعت ماندگاری دارد و پس از آن تبخیر می‌شود.

قرار دادن یخ خشک در فریزرهای معمولی هیچ تاثیری بر تهیه یخ خشک ندارد و تنها مدت زمان نگهداری از آن را کمی افزایش می دهد، زیرا دمای فریزر بسیار کمتر از دمای یخ خشک است و نمی‌تواند به حفظ آن کمک کند.

نکته جالبی که در مورد یخ خشک وجود دارد این است که هیچ رطوبتی از خود ایجاد نمی‌کند و در صورت قرار گرفتن در معرض گرما به گاز تبدیل می‌شود، به همین دلیل می‌توانید از آن به مدت طولانی و در طول سفر و کوهنوردی استفاده کنید.

روش استفاده از یخ خشک چگونه است؟

بهتر است فاصله زمان خریداری یخ خشک تا استفاده از آن کم باشد تا ماندگاری یخ شما کاهش پیدا نکند.

در ادامه می‌توانید از آن در یخدان یونولیتی یا مسافرتی برای خنک نگه داشتن مواد مختلف در طول سفر و کمپینگ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که یخ خشک پس از مدتی به گاز تبدیل می‌شود و از همین رو بهتر است در اولین فرصت پس از خریداری، آن را استفاده کنید.

سرمای یخ خشک قابل مقایسه با یخ نیست و بسیار شدید است و از همین رو دست زدن به آن موجب یخ زدن پوست می‌شود. قورت دادن این یخ به شدن خطرناک است و موجب بروز مشکلات تنفسی شدید می‌شود. به هیچ عنوان نباید از این یخ در فضای بسته استفاده کنید، زیرا این کار موجب افزایش حجم کربن دی اکسید در هوا می‌شود و برای انسان مضر است.

چگونه یخ خشک درست کنیم؟

برای درست کردن یخ خشک می‌توانید از کپسول co2 استفاده کنید. برای این کار باید کپسول برعکس کنید و سپس شیر خروجی را با فشار بالای 75 بار و دمای حدود 31 درجه سانتی‌گراد باز کنید. در این وضعیت به دلیل خفگی Co2 به صورت یخ خشک از کپسول خارج می‌شود.

جالب است بدانید که علت استفاده از گاز C02 در کپسول‌های آتش نشانی نیز این است که در این شرایط گاز دی اکسید کربن به یخ خشک تبدیل می‌شود که هم از آب سبک‌تر است و هم مقدار خنک کنندگی بیشتری دارد.

راهکار بعدی برای درست کردن یخ خشک این است که یک کیسه پارچه‌ای در مقابل نازل کپسول CO2 قرار دهید و بعد شیر کپسول را باز کنید و آن را داخل پارچه بریزید. در این وضعیت پارچه هر لحظه بزرگ‌تر می‌شود.

سپس شیر سیلندر گاز را ببندید و در ادامه پارچه را چند بار تکان دهید و نازل را از پارچه خارج کنید. مواد داخل پارچه را روی یک ظرف یا سینی برگردانید و از این یخ خشک برای خنک نگه داشتن مواد غذایی در طول سفر استفاده کنید.

آیا یخ خشک خوراکی است؟

بهتر است بدانید که یخ خشک به هیچ عنوان خوراکی نیست و حتی در تماس با پوست دست نیز موجب سوختگی و یخ زدگی پوست می‌شود. این یخ خشک تنها باید در فضاهای باز و برای خنک نگه داشتن مواد غذایی، دارو و… استفاده شود.

نکاتی که باید در مورد استفاده از یخ خشک بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد استفاده از یخ خشک اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • به هیچ عنوان در فضای بسته از یخ خشک استفاده نکنید، زیرا این کار موجب بروز مشکلات تنفسی می‌شود.
  • برای دست زدن به یخ خشک حتما از دستکش استفاده کنید تا پوستتان آسیب نبیند.
  • به هیچ عنوان یخ خشک را در یک ظرف در بسته قرار ندهید، زیرا این کار موجب افزایش تولید گاز کربن دی اکسید می‌شود و ممکن است ظرف را منفجر کند.
  • از آن جایی که مقدار سرمایی که یخ خشک تولید می‌کند، بسیار زیاد است، به هیچ عنوان آن را در ظروف شکستنی قرار ندهید.
  • در صورت نگهداری از یخ خشک در ماشین، حتما شیشه‌های ماشین را باز کنید تا گاز دی اکسید کربن در ماشین تجمع پیدا نکند.
  • می‌توانید از یخ خشک برای خنک کردن نوشیدنی نیز استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که قورت دادن یخ خشک خطرات جدی برای سلامت ایجاد می‌کند.
  • از آن جایی که بریدن و خرد کردن یخ خشک مشکل است، باید آن را در اندازه مناسب خریداری کنید.
  • اگر به یخ خشک نیاز ندارید، به هیچ عنوان آن را در سینک یا سطل زباله نیندازید. این کار موجب تجمع گاز دی اکسید کربن در فاضلاب یا سطل زباله می‌شود و خطر انفجار را افزایش می‌دهد. بهتر است باقی مانده یخ خشک را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید و مقداری آب گرم روی آن بریزید تا یخ خشک شما به مرور به گاز تبدیل شود.
  • طرز استفاده یخ خشک در نوشیدنی بسیار ساده است و برای این کار تنها باید یخ خشک را داخل نوشیدنی بریزید. اما به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف نوشیدنی باید مطمئن شوید که یخ خشک به طور کامل محو شده باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان