ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

علامه طباطبایی مصداق انسان عاقل بود/ عقل سراج است نه صراط

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن تاکید کرد: علامه طباطبایی دریافت که عقل سراج است و صراط نیست؛ هنر عقل نورانی کردن مسیری است که با محبت اهل بیت و قرآن می‎توان آن راه را پیمود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله‎العظمی جوادی آملی بعد از ظهر امروز، 21 خرداد در دیدار با اعضای همایش بین‎المللی دیدگاه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفت: علامه طباطبایی صبغه الهی داشت و به همین خاطر ماندگار شد زیرا علمایی که صبغه الهی داشته باشند بقیة‌الله هستند.

وی افزود: عالمان دین اگر به تعهدات خود در مقابل خداوند عمل کنند به مقام بقیة‎اللهی خواهند رسید زیرا کارشان الهی است و در حقیقت شرط بقا عمل به تعهدات الهی است که علامه به درستی به این تعهدات پایبند بود.

این مرجع تقلید گفت: امام علی(ع) به دنبال یتیم پروری نبود بلکه با فقر مبارزه کردند؛ مشکل ما فقیران نیستند بلکه خود فقر است و حمایت ما از فقیران عاطفی است ولی کار اصلی ما مبارزه با فقر است و جنگ بین فقیرغنی نیست بلکه بین فقر و غناست.

وی تصریح کرد: علامه نیز چنین تفکری داشتند زیرا در مسیر اهل بیت(ع) حرکت می‎کردند؛ ایشان به خوبی دریافتند که آنچه که ما را به مقصد می‎رساند علم الوراثه از انبیا و ائمه است نه علم الدراسه؛ ماندگاری ما نیز به دلیل همین علمی است که به ارث می‎بریم نه علمی که از استاد یاد می‎گیریم.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: علامه طباطبایی در حقیقت احیاگر علوم و عقول در جهان اسلام بود؛ می‎توان نام این همایش را احیای علم و عقل در اسلام گذاشت کاری که ایشان آغاز کرد ولی متاسفانه امثال غزالی بر خلاف آنکه خود را احیاگر علم معرفی کردند بر خلاف آن مسیر حرکت کردند.

وی گفت: ایشان حکیمی متاله بود و به درستی دریافت که هیچ راهی جز خانه اهل بیت(ع) برای رسیدن به مقصود وجود ندارد؛ دلیل جامعیت ایشان هم همین رویکرد ایشان بود.

این مفسر قرآن اظهار کرد: مملکت اسلامی ایران به برکت خون شهدا و تلاش بزرگانی چون امام و علامه احیا شد و المیزان نیز در همین مسیر نقش احیاگری داشت.

وی تصریح کرد: خداوند به قلم وآنچه نگاشته می‎شود قسم خورده است پس ارزش این قلم با رعایت آن تعهدات است که انسان را الهی کرده و او را ماندگار خواهد کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: جامعیت مرحوم علامه از جوانب بسیاری قابل ذکر است؛ ایشان در روش تجربی و نیمه تجربی و ریاضی و منطق و هندسه و هندسه فضایی که فهمش برای بسیاری از طلاب بسیار سخت است استاد بودند و این علوم را فراگرفته بودند؛ در حوزه فلسفه و منطق و اصول منطقی و فقه و تفسیر و عرفان نظری نیز استاد بودند.

جامعیت علامه

وی خاطرنشان کرد: جامعیت ایشان در حوزه‎های نظری و عملی و معرفتی کم نظیر بود؛ اسراری که ایشان می‎دانستند را کسی نمی‎دانست و از بسیاری از اسرار الهی آگاه بودند و اسراری که خداوند با ایشان در میان گذاشت را کسی نمی‎دانست.

آیت‌الله جوادی آملی اظهارکرد: کتاب المیزان و اصول فلسفه ایشان در زمان جنگ جهانی اول و دوم و کودتای ننگین 28مرداد نوشته شد؛ همان زمانی نیز که المنار در مصر نوشته شد المیزان در ایران به رشته تحریر در آمد؛ مرحوم شهید مطهری نیز به خوبی این اثر را تحریر کرد؛ تحریر یعنی اینکه آن مباحث را دسته‌بندی و تعریف مبانی کرد تا بهتر فهمیده شود.

وی گفت: قوت و عمق مطالب المیزان بود که باعث شد که 60سال سر زبان علما و بزرگان باشد و بزرگانی برای حضور در این همایش شرکت کنند؛ ایشان به مقام عقلانیت کامل رسید و کسی که عاقل محض شود به تعبد کامل نیز خواهد رسید زیرا عقل کامل است که درک می‌کند که چیزی جز خدا وجود ندارد و راهی جز اهل بیت(ع) برای رسیدن به خدا نیست.

عقل صراط نیست

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: ایشان دریافت که عقل سراج است و صراط نیست؛ هنر عقل نورانی کردن مسیری است که با محبت اهل بیت(ع) و قرآن می‎توان آن راه را پیمود؛ مرحوم ابن سینا نیز همین مبحث را در شفا بیان می‎کند؛ ما باید فرهنگ کار و تلاش و معنویت و نیت قربت را زنده کنیم زیرا فرهنگ تنبلی ما را به هیچ جایی نمی‎رساند.

وی در پایان گفت: جامعیت ایشان در علوم معقول و منقول و فقه تشریح و تنزیه و.. باعث ماندگاری ایشان شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان