هشدار به شناگران در آب های آلوده/ خطر انتقال بیماری های عفونی

راه‌های انتقال عوامل بیماری زای عفونی از آب های آلوده به انسان، تصریح کرد: در صورت بلعیدن آب، تماس بدن با آب و تنفس قطرات آب آلوده به میکروب و یا در اثر تماس با مواد شیمیایی موجود در آب یا استنشاق مواد شیمیایی که از آب تبخیر شده و در هوا به گاز تبدیل می‌شوند، ممکن است به بیماری‌های مرتبط با شنا مبتلا شوید.

 معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نسبت به خطر انتقال بیماری‌های عفونی از طریق شنا در آب‌های آلوده هشدار داد و گفت: آب شناگاه‌ها گرچه به مصرف شرب نمی‌رسند اما در صورت آلوده بودن خصوصا در مواردی که آب فاقد مواد گندزدای موثر فعال باشد، در اثر تماس با بدن انسان یا بلع اتفاقی یا تنفس عامل بیماری‌زا، موجب انتقال بیماری به انسان می‌شود.

به گزارش ایرنا، شنا ورزشی است که تقریبا تمام عضلات بدن را در گیر می‌کند؛ از بازو گرفته تا پا و شکم. این ورزش قدرت بدنی را افزایش می‌دهد، تناسب اندام را بهتر می‌کند و وزن را متعادل می‌سازد.

شنا قلب، ریه و سیستم جریان خون را فعالتر و عملکرد آنها را در حین ورزش و استراحت بهبود می‌بخشد. همچنین طبق مطالعات انجام شده به کنترل قند خون و فشار خون کمک می‌کند و می تواند برای بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون بالا مفید باشد.

این ورزش جزو معدود ورزش‌هایی است که تقریبا برای تمامی گروه‌های سنی قابل اجرا و مفید است. حتی زنان باردار نیز می‌توانند از شنا بهره ببرند.

در این هوای داغ تابستانی شنا می‌تواند علاوه بر خنک کردن بدن، روحیه ای با نشاط را برای افراد به وجود آورد. با این حال شنا کردن نکاتی دارد که اگر رعایت نشود می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها شود.

هشدار به شناگران در آب های آلوده/ خطر انتقال بیماری های عفونی

 

بیماری‌های فراوانی در استخرهای آلوده وجود دارد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:در صورت استفاده از آب دریا، دریاچه و رودخانه‌ها بدانید که آب کدر می‌تواند نشان دهنده تعداد بیش از حد معمول میکروب‌ها در آن آب باشد، لذا در صورت مشاهده هرگونه لوله‌ای که به داخل یا اطراف آب تخلیه می‌شود از آب استفاده نکرده و دور بمانید.

محسن فرهادی افزود: حصبه، انواع اسهال، بثورات و عفونت‌ های پوستی، عفونت‌ها و ناراحتی ‌های چشمی، لیپتوسپیروزیس، لژیونلازیس، بیماری‌های انگلی، بیماری‌های ویروسی نظیر هپاتیت A، ذات الریه یا بیماری‌های شبه آنفولانزا و بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند عفونت سینوس‌ها، عفونت گوش (گوش شناگر) و عفونت گلو، شایع‌ترین بیماری‌های منتقله توسط آب در استخرهای شنای آلوده و غیراستاندارد هستند.

وی درخصوص راه‌های انتقال عوامل بیماری زای عفونی از آب آلوده به انسان، تصریح کرد: در صورت بلعیدن آب، تماس بدن با آب و تنفس قطرات آب آلوده به میکروب و یا در اثر تماس با مواد شیمیایی موجود در آب یا استنشاق مواد شیمیایی که از آب تبخیر شده و در هوا به گاز تبدیل می‌شوند، ممکن است به بیماری‌های مرتبط با شنا مبتلا شوید.

فرهادی در ادامه به تشریح نکات بهداشتی و پیشگیرانه در استفاده از تفریحات آبی پرداخت و گفت: به منظور جلوگیری از آلودگی آب استخر با ادرار و مدفوع، شناگران قبل از ورود به استخر از توالت استفاده کنند و آن را به کودکان خود نیز آموزش دهند.

قبل از شنا حتما دوش بگیرید

وی افزود: قبل از اینکه وارد آب شوید، دوش بگیرید؛ آلودگی‌ها و مواد آرایشی بدن شما می‌تواند با ترکیب شدن با مواد گندزدای آب استخر ترکیبات سمّی ایجاد کند. لذا قبل از ورود به استخر و همچنین بعد از استفاده از آب استخر به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی‌های احتمالی آب، بدن خود را با آب گرم و صابون شستشو دهید؛ همچنین، هنگام ورود به استخر حتما از حوضچه مواد گندزدا عبور کنید.

فرهادی یادآور شد: در صورت استفاده از توالت در زمان بعد از ورود به استخر مجددا دوش گرفته و بدن خود را با آب و صابون شستشو داده و از حوضچه کلر عبور کنید.

شفافیت آب استخر باید به صورتی باشد که در یک مسیر علامت یا ویژگی خاص (مانند سکه یا خطوط کف استخر) در عمیق‌ترین قسمت آن قابل رویت باشد

وی تاکید کرد: از شنا کردن در استخرهایی که کاملا آبگیری نشده و یا اینکه نجات غریقی در حال انجام وظیفه نیست، جدا خودداری کنید.

فرهادی اضافه کرد: از بردن هر گونه موادغذایی به محوطه داخلی استخر خودداری کنید و همواره از وسایل شخصی نظیر مایو، حوله و دمپایی استفاده کنید؛ به منظور جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا در هنگام پوشیدن مایو، سایر لباس‌های زیر حتما خارج شود.

وی ضمن تاکید بر توجه به تابلوهای علائم هشدار، اخطار و پوسترهای آموزشی در نقاط مختلف استخر، بیان کرد: کدورت آب استخر هموار وضعیت آب استخر را نشان می‌دهد و می‌تواند هشداری مبنی بر آلودگی آب استخر باشد، لذا از شنا کردن در آب استخرهایی که به هر دلیلی دارای کدورت هستند، خودداری کنید. شفافیت آب استخر باید به صورتی باشد که در یک مسیر علامت یا ویژگی خاص (مانند سکه یا خطوط کف استخر) در عمیق‌ترین قسمت آن قابل رویت باشد.

فرهادی بر شست و شو و خشک کردن حوله و مایو در معرض نور مستقیم خورشید تاکید کرد و گفت: در صورت ابتلا به بیماری‌های عفونی یا پوستی از ورود به آب استخر و شنا کردن تا بهبودی کامل خودداری کنید. اگر تشخیص داده شد که به عفونت گوارشی مبتلا هستید، تا دو هفته پس از قطع کامل اسهال، به آب نروید.

وی همچنین بر خودداری از ورود به آب در صورت وجود بریدگی یا زخم باز در سطح بدن (به ویژه در اثر جراحی) تاکید کرد و افزود: چنانچه در صورت داشتن جراحت یا زخم باز به داخل آب می‌روید، از پانسمان ضد آب برای پوشاندن کامل بریدگی یا زخم استفاده کنید.

 

هشدار به شناگران در آب های آلوده/ خطر انتقال بیماری های عفونی

 

دمای آب چقدر باشد؟

وی درخصوص شرایط تهویه در استخرها اظهار کرد: تهویه استخر باید به صورتی باشد که بوی نامطبوعی وجود نداشته باشد. دمای جکوزی آبگرم حداکثر از 40 درجه سانتیگراد نباید تجاوز کند و دمای بالاتر آب به ویژه برای افراد دارای ناراحتی قلبی، خطرناک است.

دمای جکوزی آبگرم حداکثر از 40 درجه سانتیگراد نباید تجاوز کند و دمای بالاتر آب به ویژه برای افراد دارای ناراحتی قلبی، خطرناک است

فرهادی همچنین اضافه کرد: دمای هوای استخرهای سرپوشیده باید یک تا دو درجه بیشتر از دمای آب باشد و نباید بیشتر از 30 درجه سانتیگراد شود. حداقل دمای آب استخر هم 26 درجه سانتیگراد است.

پرهیز از شنا در آب‌های کدر

وی در مورد استفاده از آب دریا هم گفت: بعد از استفاده از آب دریا، برای صرف غذا دستهای خود را به مدت 20 ثانیه بشویید، به خصوص اگر در حال بازی یا لمس شن بوده‌اید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دست الکلی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد. ضدعفونی کننده دست ممکن است زمانی که دستها به وضوح کثیف یا چرب هستند، به اندازه کافی موثر نباشد، بنابراین قبل از ضدعفونی، شن و ماسه را از دستهایتان بزدایید.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه 190 تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.

 
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان