لطیفه ها

از آداب مجالست شوخی و مزاح و ادخال سرور در قلب اهل جلسه است، البته نباید به فحش و ناسزا و نزاع برسد، زیرا خداوند شخصی که در جلسات شوخی می کند و ایجاد سرور می نماید را دوست می دارد اما باید به سرحد منازعه نرسد (۱).

از آداب مجالست شوخی و مزاح و ادخال سرور در قلب اهل جلسه است، البته نباید به فحش و ناسزا و نزاع برسد، زیرا خداوند شخصی که در جلسات شوخی می کند و ایجاد سرور می نماید را دوست می دارد اما باید به سرحد منازعه نرسد (1).

پیامبر (ص) نیز با افراد شوخی می کرد و می خواست آنها را خوشحال سازد (2).

ولی سزاوار است شوخی کم باشد به مقدار نمک در غذا، و از کثرت و زیادی آن باید پرهیز نمود، زیرا شوخی زیاد نور ایمان را می برد، صولت و مهابت را زائل می سازد، شخصیت را پائین می آورد.و در صورتی که همراه با اهانت باشد خود دشنام کوچکی است، و موجب کینه و دشمنی می گردد (3).

خنده

مسلمان می خندد ولی خنده او تبسم است و هرگز قهقهه نمی زند زیرا قهقهه از شیطان است، زیاد نمی خندد زیرا خنده زیاد آبرو را می برد، دین را همچون نمک در آب حل می نماید و ایمان را از بین می برد و اگر به هنگام خنده قهقهه زد پس از تمام شدن بگوید «اللهم لا تمقتنی»«خداوندا بر من غضب مفرما» تا از شومی آن ایمن باشد.

پی نوشت ها:

1 امام باقر (ع) می فرماید: «ان الله عز و جل یحب المداعب فی الجماعة بلا رفث» .

و امام صادق (ع) می فرماید: «ما مؤمن الا و فیه دعابة، قلت: و ما الدعابة؟ قال: المزاح» .

2 امام صادق (ع) می فرماید:

«و لقد کان رسول الله یداعب الرجل یرید أن یسره» .

3 علی (ع) می فرماید: «ایاکم و المزاح فانه یجر السخیمة و یورث الضغینة، و هو السب الأصغر» .

امام صادق (ع) می فرماید: «ایاکم و المزاح فانه یذهب بماء الوجه و مهابة الرجال» .

و نیز امام ابو الحسن (ع) در وصیتش به یکی از فرزندانش می فرماید: «ایاک و المزاح فانه یذهب بنور ایمانک و یستخف بمروئتک» (کافی جلد 2 باب «الدعابة و الضحک» ص 663) .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان