پیوست دیپلماتیک به کار میدان اضافه شد

جلسه توجیهی باقری برای سفرای مقیم ایران

شماره روزنامه: ۶۰۷۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ...

جهان از تنبیه متجاوز حمایت کند

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی تاکید کرد: ترور در ذات رژیم صهیونیستی است و اساس این رژیم بر ترور بنا شده و بقای آن نیز بر تداوم رویکرد تروریسم دولتی است. اولا جهان باید این جنایت را قویا محکوم کند، ثانیا باید از تنبیه متجاوز حمایت کند و از هر رویکردی که معنای حمایت از متجاوز را می‌‌‌دهد پرهیز کند. کنعانی افزود: ما حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود بلا تشکیک می‌‌‌دانیم و کسی حق ندارد در تنبیه رژیم ماجراجوی صهیونیستی تردیدی کند. تا این لحظه اقدامات سیاسی و دیپلماتیک لازم را انجام دادیم که از جمله پیگیر برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شدیم که با همکاری کشورهای دوست ما همچون روسیه، چین و الجزایر این نشست برگزار شد.

وی بیان کرد: همچنین درخواست برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامی در جده نیز مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و قرار است چهارشنبه این هفته در سطح وزرای خارجه‌‌‌ برگزار شود. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مکاتباتی را با دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و برخی مجامع بین‌المللی داشتیم و مواضع مستدل خود را مطرح کردیم‌‌‌. گفت‌وگوهای تلفنی زیادی با مقامات مختلف خارجی داشتیم و به بیان نظرات خود پرداختیم.

هشدار بلینکن

در فضای تشدید تنش‌ها در منطقه و در شرایطی که رسانه‌ها از پاسخ قریب الوقوع ایران خبر می‌دهند، رسانه آمریکایی اکسیوس نوشت: بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه به همتایان خود در کشور‌‌‌های جی7 گفت که حمله ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود.

منابع آگاه آکسیوس گفتند بلینکن تاکید کرده که ایالات متحده معتقد است ایران و حزب الله هر دو دست به حمله تلافی جویانه خواهند زد. اما برخلاف حمله ایران به اسرائیل در 13 آوریل - که در آن ایران نزدیک به 350 پهپاد و موشک تهاجمی را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، و اسرائیل، ایالات‌متحده و متحدان آنها برای رهگیری بیشتر آنها با یکدیگر همکاری کردند - بلینکن گفت مشخص نیست که حمله انتقامی ایران این بار چه شکلی به خود خواهد گرفت. به گفته منابع آگاه، بلینکن گفت که ایالات متحده زمان دقیق حملات را نمی‌‌‌داند، اما تاکید کرد این حملات می‌تواند  24 تا 48 ساعت آینده آغاز شود، یعنی از روز دوشنبه. وزیر امور خارجه به همتایان خود گفت: تلاش می‌‌‌کند با محدود کردن حملات ایران و حزب‌الله تا حد امکان و سپس مهار پاسخ اسرائیل، چرخه تشدید تنش را بشکند. بلینکن از سایر وزرای خارجه خواست تا برای حفظ حداکثر خویشتنداری، فشار دیپلماتیک بر ایران، حزب الله و اسرائیل اعمال کنند.

میانجی‌گری منتفی است

همچنین شبکه الجزیره نیز در گزارشی با اشاره به تشدید میانجی‌گری‌ها برای کاهش تنش در منطقه به نقل از یک منبع رسمی و آگاه ایرانی به «الجزیره» نوشت: اسرائیل میانجی‌‌‌هایی را برای مهار ایران می‌‌‌فرستد که این موضوع منتفی است و تهران پاسخی سخت به ترور «اسماعیل هنیه» داد. به گزارش انتخاب، یک منبع رسمی ایرانی گفت: تهران دو پیام را به ایمن صفدی وزیر خارجه اردن رساند، یکی به رهبری اردن و دیگری به آمریکا و اسرائیل. این منبع رسمی افزود: پذیرش عدم‌پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است و هرگونه پاسخی تند و دردناک خواهد بود. این منبع رسمی همچنین تاکید کرد: اسرائیل اکنون در تلاش است تا با نشان دادن ما به عنوان کشوری ضعیف و بدون بازدارندگی واقعی، تهران را وادار به عدم‌پاسخگویی ‌‌‌کند. منبع آگاه گفت: اسرائیل از همه تابو‌‌‌ها تخطی کرده و باید بهای آن را بپردازد و ما شک نداریم که آن را گران خواهد پرداخت.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان