دو مساله اقامتگاه‏‏‌های سنتی گردشگری چیست؟

ناخوشی بوم‌گردی‌ها

شماره روزنامه: ۶۰۷۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ...

روزبه‌طاهریان صاحب اقامتگاهی در روستای «هریوند» خراسان جنوبی است. او به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: مهم‌ترین چالش پیش روی گردشگری در استان خراسان جنوبی به مساله حمل‌ونقل برمی‌گردد. چنانچه وزیر جدید گردشگری بتواند راهکاری برای این مساله پیدا کند، شاهد رونق توریسم در این استان خواهیم بود.

او می‌افزاید: برای سفر به خراسان جنوبی بلیت قطار به سختی تهیه می‌شود که آن‌ هم هر روز مهیا نیست و تنها در روزهایی از هفته شاهد تردد قطارهای مسافربری به این استان هستیم. به علاوه پروازها هم با مشکل مواجه است. چنانچه توریست‌ها در این شرایط بخواهند با ماشین شخصی به استان ما سفر کنند با چالش سوخت مواجه می‌شوند. متاسفانه در این استان به واسطه نزدیکی به استان سیستان و بلوچستان هر ماشین تنها می‌تواند 20 لیتر بنزین سوخت‌گیری آن‌هم درصف‌های طولانی داشته باشد. این عوامل جذابیت سفر به خراسان جنوبی را کم می‌کند.

به گفته طاهریان انتخاب مدیران شایسته همچنان که رئیس‌جمهور بر آن تاکید کرده از دیگر اولویت‌هایی است که باید مدنظر قرار گیرد. او می‌گوید: در انتخاب مدیران کل استان‌ها باید شایستگی را مدنظر قرار داد تا بتوانیم شاهد توسعه توریسم در استان‌های مختلف باشیم.

تشکل‌ها قدرتمند شوند

یاور عبیری رئیس جامعه بوم‌گردی‌ها به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها ساماندهی بوم‌گردی‌های دارای مجوز است که باید با طراحی پلتفرم‌هایی این کار انجام شود.

به گفته این فعال گردشگری، ‌‌‌ خانه‌های بوم‌گردی غیرمجاز مانند قارچ در سراسر کشور در حال توسعه هستند. مدیریت این وضعیت در گرو جمع‌آوری و عدم‌فعالیت بوم‌گردی‌های غیرمجاز است. او می‌افزاید: حضور فعالان کسب و کار بوم‌گردی در نمایشگاه‌های خارجی نیز باید در دستورکار قرار گیرد. بوم‌گردی‌ها بیانگر سنت و فرهنگ ایران هستند و با نمایش موسیقی، ‌‌‌ پوشاک، معماری و ... می‌توانند چهره متفاوتی از ایران را به نمایش بگذارند.

عبیری در نظر گرفتن تسهیلات را از دیگر اولویت‌های وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌داند. او می‌گوید: بسیاری از بوم‌گردی‌ها پس از چند سال کار، نیازمند تعمیرات یا توسعه کار خود هستند. صاحبان این کسب و کار برای انجام این فعالیت به وام کم بهره نیاز دارند تا بتوانند در بازار دوام آورند.

او معتقد است که اگر ایران قصد دارد با کشورهای دیگر در مقوله توریسم رقابت کند، می‌تواند از تنوع در معماری، خوراک، پوشاک و ... بهره بگیرد و این کار با ثبت روز جهانی بوم‌گردی میسر می‌شود. رئیس جامعه بوم‌گردی‌ها اضافه می‌کند: روز ملی بوم‌گردی خوشبختانه ثبت شده ولی ما نیازمند ثبت جهانی آن هستیم تا بتوانیم در عرصه‌ای بزرگ‌تر این بخش از توریسم ایران را فعال کنیم.

این فعال کسب و کار بوم‌گردی واگذاری بخشی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تشکل‌ها را اولویت بعدی می‌داند و می‌گوید: این تشکل‌ها می‌توانند بازوی اجرایی وزارتخانه باشند. به عنوان مثال در موضوع بوم‌گردی‌ها بحث‌‌‌هایی مثل نظارت مستقیم بر این واحدها، صدور پروانه و ... را آنها انجام دهند.

به گفته عبیری موضوع مهم دیگر جذب توریست‌های اروپایی برای رونق بوم‌گردی‌هاست. او اضافه می‌کند: در چند سال گذشته روابط ایران و اروپا به حداقل رسیده است. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در دولت چهاردهم باید تلاش برای روابط دیپلماتیک با کشورهای اروپایی را در اولویت قرار دهد تا شاهد رونق کسب و کار بوم گردی باشیم.

ماموریت‌های اولیه بوم‌گردی‌ها در اولویت باشند

منیر تقدیسی فعال حوزه بوم‌گردی معتقد است کسانی که در ابتدا وارد این کسب و کار شدند به طبیعت علاقه‌مند بوده و در نظر داشتند به توسعه روستایی کمک کنند. او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌افزاید: مهاجرت معکوس، توجه به ارزش‌های روستا و حل مسائل محیط‌زیستی، ‌‌‌ حفظ بافت قدیمی و... در ابتدا ماموریت بوم‌گردی‌ها بود که امروز به فراموشی سپرده شده‌اند. وزیر جدید باید بر اساس همین ماموریت‌ها فعالیت کند.

نظرات روستاییان را بشنوید

حسین کشتکارزاده فعال حوزه بوم‌گردی در استان گیلان نیز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت چهاردهم باید به جای توجه به مسائل از بالا به پایین، خواسته‌های روستاییان را محقق کند و از آنها در برنامه‌ریزی کمک بگیرد. او می‌افزاید: متاسفانه رویه بالا به پایین باعث کپی کاری و عدم‌خلاقیت در مقوله بوم‌گردی شده است. ما باید بپذیریم که روستاها و مناطق مختلف کشورمان رویه‌های متفاوتی دارند و نمی‌توان با یک رویه واحد همه آنها را ارزیابی کرد. بنابراین برای کم هزینه‌تر کردن کار باید از پتانسیل مردم بومی استفاده کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان