سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قوی ترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگنده های قدیمی (+عکس)

نیروی هوایی کوبا در بیشتر قلمرو آفریقا و دریای کارائیب فعال بود. با این حال، این کشور برای دوران محدود قدرتمند بودن نیروی هوایش اش به اتحاد جماهیر شوروی وابسته بود.

داشتن نیروی هوایی بزرگ و مدرن کافی نیست؛ نیروی هوایی را باید دائماً و به بهترین شکل نگهداری و بروز نیز کرد. کره‌شمالی‌ زمانی نیروی هوایی چشمگیری داشت، و امروز، نیروی هوایی این کشور منزوی و چموش بیشتر یک موزه ارزشمند از هواپیماهای نظامی قدیمی دوران جنگ سرد است.

به گزارش روزیاتو، تا حدود زیادی همین موضوع را می توان در مورد نیروی هوایی کوبا نیز گفت. نیروی هوای کوبا زمانی قدرتمندترین در نوع خود در آمریکای لاتین بود و امروز به یک موزه جذاب از جنگنده های قدیم شوروی تبدیل شده است. به شکل تصادفی، به عنوان بازتاب دیگری از ماندن این کشور در گذشته ای دور، کوبا آخرین اپراتور تجاری هواپیمای Ilyushin Il-96-300 در جهان نیز هست.

سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قوی ترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگنده های قدیمی

قدرتمندترین نیروی هوایی آمریکای لاتین

زمانه تغییر می کند. در سال 1988، آتلانتیک نوشت: «از سال 1980، کوبا به کاملاً نظامی ترین کشور روی زمین تبدیل شده است … نیروی هوایی کوبا … نیروی بسیار قدرتمندی است. استعداد آن 18,500 نفر است … با 250 هواپیمای جنگی، عمدتاً مدل‌های MiG-21، -23، و -27… ماشین نظامی کوبا به طور قابل‌توجهی قدرتمندتر از هر کشور دیگر آمریکای لاتین از جمله برزیل است».

در این زمان، کوبا در حال نشان دادن قدرت خود در سراسر جهان بوده و درگیر جنگ‌های مرتبط با کمونیسم در مکان‌هایی مانند آنگولا و اتیوپی در آفریقا بود.

نیروی هوایی کوبا در بیشتر قلمرو آفریقا و دریای کارائیب فعال بود. با این حال، این کشور برای دوران محدود قدرتمند بودن نیروی هوایش اش به اتحاد جماهیر شوروی وابسته بود.

جت های جنگنده میگ کوبا تعداد فروندهای دریافت شده
MiG-15 36 فروند (در سال 1962، از جمله فروندهایی که خلبانشان روسی بود)
MiG-17 تقریباً 100 فروند (در سال 1981 جایگزین شدند)
MiG-19 11 فروند (در سال 1962)
MiG-21 270 فروند (حداکثر، از همه نسخه ها)
MiG-23 بیش از 112 فروند
MiG-29 14 فروند

 

یک سال پس از مقاله آتلانتیک، نیروی هوایی کوبا با دریافت MiG-29 های مدرن شوروی در آن زمان، به ارتفاعات جدیدی از قدرت صعود کرد. قرار بود کوبا 40 فروند MiG-29 دریافت کند (البته تنها 12 جنگنده و دو نسخه آموزشی دریافت شد).

اما پس از آن بود که دیوار برلین فرو ریخت و اندکی پس از آن، اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود نداشت. به همین سادگی و سرعت، دوران جنگ سرد به پایان رسید و نیروی هوایی کوبا به مرور زمان منجمد شد. حدود 335 5 سال بعد، کوبا همچنان از همان ناوگان میگ 21، -23 و -29 استفاده می کند.

سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قوی ترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگنده های قدیمی

میگ های شوروی در کوبا

بر اساس گزارش انجمن تاریخ هوانوردی آمریکای لاتین، کوبا زمانی تعداد کمی از میگ 19های “Farmer” شوروی را در اختیار داشت که در سال 1966 با میگ-21های دارای قابلیت پرواز و عملیات در همه شرایط آب و هوایی جایگزین شدند.

در اکثر دوران وجود نیروی هوایی کوبا به عنوان یک نیروی مدرن، میگ 21 ها بیشترین تعداد و اهمیت را داشتند. در طول بحران موشکی کوبا در سال 1963، خلبانان شوروی این جنگنده ها را به پرواز درآوردند، اما پس از آن، شوروی آنها را به طور کامل به کوبا تحویل داده و خلبانان کوبایی برای هدایت آن ها آموزش دیدند.

نیروی هوایی رزمی کنونی کوبا تعداد
MiG-21 11 فروند
MiG-23 24 فروند
MiG-29 3 فروند

نیروی هوایی آفریقای جنوبی حتی یک MiG-21 کوبایی را در سال 1981 سرنگون کرد (جنگ داخلی آنگولا شامل نوعی جنگ عجیب بین آفریقای جنوبی و کوبا بود). همچنین، در جنگ داخلی آنگولا، MiG-21 های کوبایی تنها پیروزی هوایی خود را برای کوبا به ثبت رساندند و دو C-130 Hercules را ساقط کردند (اگرچه آفریقای جنوبی ادعا می کرد که این C-130 غیرنظامی بوده است). یک MiG-21 کوبایی دیگر در سال 1987 در آنگولا ساقط شد.

سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قوی ترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگنده های قدیمی

زمانی کوبایی ها 45 فروند میگ -23 «فلاگر» ساخت شوروی را در اختیار داشتند. عرضه این جت ها به کوبا خشم آمریکا را برانگیخت. کوبا تا آنجا پیش رفت که در سال 1983 آنها را در آماده سازی برای حمله به اهدافی در فلوریدا مسلح کرد، در حالی که ایالات متحده به گرانادا حمله کرد (در آن زمان، کوبا می ترسید گرانادا پیش درآمدی برای تهاجم به کوبا باشد).

در اواخر دهه 1980، کوبا 50 فروند MiG-23ML را در آنگولا مستقر کرد. گزارش های رسمی کوبا نشان می دهد که MiG-23 های آنها پنج هواپیمای آفریقای جنوبی را سرنگون کرده اند (عجیب است که بزرگترین دشمن جنگ سرد نیروی هوایی کوبا، حکومت آپارتایدی آفریقای جنوبی در آن سوی اقیانوس اطلس باشد).

در سالهای گرگ و میش اتحاد جماهیر شوروی، کوبا قصد داشت 35 تا 45 فروند میگ-29 “فالکروم” از این کشور دریافت کند، اما مشکلات اقتصادی تعداد آنها را به 14 فروند میگ-29 (شامل دو نسخه آموزشی دو سرنشینه) کاهش داد.

سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قوی ترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگنده های قدیمی

امروزه، نیروی هوایی کوبا که روزگاری بسیار قدرتمند بود، دیگر بسیار پیر شده و به شدت ناکارآمد و ضعیف ده است. از این 14 فروند میگ-29 که در اواخر دهه 1980 به کوبا تحویل داده شد، تنها سه فروند در سرویس باقی مانده اند، در حالی که تنها حدود 5 درصد از میگ-21 های نیروی هوایی این کشور هنوز در نیروی هوایی کوبا حضور دارند. به نظر می رسد که سرمایه گذاری نکردن و گذشت زمان نیز درست به اندازه جنگ باعث نابودی و تضعیف یک نیروی هوایی می شود.

روسیه ممکن است تلاش کند به حمایت از کوبا ادامه دهد. با این حال، روسیه از نظر مادی کار چندانی نمی تواند برای کوبا انجام دهد، به غیر از فرستادن هر چند وقت یکبار ناوگان کوچک به کوبا برای نشان دادن همبستگی. معمولاً یک یدک کش اقیانوس پیما این ناوگان های کوچک را همراهی می کند (کشتی های جنگی روسیه در طول مسیر ممکن است از گار بیفتند).

سرگذشت نیروی هوایی کوبا؛ از قوی ترین در آمریکای لاتین تا یک موزه از جنگنده های قدیمی

جنگنده های معدود آمریکای لاتین

در مقطعی، ایالات متحده به ونزوئلا در توسعه چیزی که احتمالاً دومین نیروی هوایی قدرتمند در آمریکای لاتین پس از کوبا بود، کمک می کرد. با این حال، باید توجه داشت که هیچ کشوری در آمریکای لاتین دارای نیروی هوایی قدرتمند مدرنی نیست.

شیلیایی‌ها ناوگان محدودی از F-16های آمریکایی را در اختیار دارند، نیروی هوایی آرژانتین در طول سال‌ها به حدی ضعیف شده است که چیز زیادی از بال رزمی اش باقی نمانده است، و F-16‌های ونزوئلا در وضعیت بسیار سوال برانگیزی از آمادگی قرار دارند.

در آمریکای لاتین اقداماتی برای مدرنیزه کردن محدود جت های جنگنده صورت می گیرد. در یک مورد قابل ذکر، آرژانتین در حال خرید چند ده فروند F-16 دانمارکی بازنشسته است و برزیل نیز گریپن های جدید سوئدی (و احتمالاً F-16 آمریکایی دست دوم) را دریافت خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان