موج بزرگ حضور پدیده‌های ایرانی در لیگ روسیه

گورستان استعدادها؟

شماره روزنامه: ۶۰۷۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۶ ...

ایرانی‌ها در لیگ تحریم‌شده

حسین‌نژادی که «احتمالا» راهی یک تیم روسی خواهد شد، نخستین استعداد فوتبال ایران نیست که این کشور را برای ادامه بازی انتخاب می‌کند. ابتدای فصل گذشته محمد محبی، ستاره ملی‌پوش استقلال این تیم را به مقصد روستوف در لیگ روسیه ترک کرد و هنوز هم همان‌جا توپ می‌زند. در زمستان سال گذشته اما شاهد کوچ متوالی چند بازیکن جوان به لیگ این کشور بودیم؛ جایی که کسری طاهری، مهاجم جوان سپاهان که محصول آکادمی این باشگاه است و در تیم ملی نوجوانان هم عضویت داشته به روبین‌کازان روسیه پیوست. او در جام‌جهانی نوجوانان دو بار موفق به گلزنی شد و دروازه برزیل و نیوکالدونیا را باز کرد. همزمان امیرحسین ریوندی، بازیکن 19 ساله محصول آکادمی کیا هم که در یک بازی دوستانه به مصاف اسپارتاک رفته بود، چشم استعدادیابان فوتبال روسیه را گرفت و به عضویت زسکا مسکو درآمد. در همین مقطع زمانی محمد قربانی، هافبک 23 ساله سپاهان هم مورد توجه باشگاه اورنبورگ قرار گرفت و به عضویت این تیم درآمد. حالا گویا حسین‌نژاد هم در حال پیمودن همان مسیر است و احتمالا به جمع سایر استعدادها در لیگ روسیه خواهد پیوست؛ کشوری که فوتبال آن به خاطر جنگ تحریم شده، مسابقاتش تنها در حوزه داخلی در جریان است و از توجه بین‌المللی محروم مانده!

چه گلی به سر سردار زدند؟

موج جدید حضور جوانان مستعد ایرانی در لیگ روسیه در حالی است که ما یک بار تا ته این خط را رفته‌ایم و نتیجه‌اش را هم دیده‌ایم. سردار آزمون در سن خیلی کم راهی سرزمین تزارها شد و چیزی حدود یک دهه از بهترین روزهای عمرش را در این کشور سپری کرد. تازه این موضوع مربوط به زمانی است که فوتبال روسیه تحریم نبود و سردار چپ و راست در مسابقات بین‌المللی به مصاف رقبای نامدار اروپایی می‌رفت. پایان آن داستان، یک دوره حضور کوتاه آزمون در لیگ‌های آلمان و ایتالیا بود و در نهایت هم کار رسید به جایی که او حالا فوتبال امارات را برای استقبال از سال‌های پایانی دوران حرفه‌ای‌اش برگزیده است. شاید اگر فوتبال روسیه معجزه‌ای در آستین داشت، ابتدا سردار را رستگار می‌کرد!

وضع‌مان خوب نیست

در نهایت هم بار دیگر باید تکرار کرد در یک نمای کلی، وضعیت لژیونرهای ایرانی اصلا چنگی به دل نمی‌زند و غیر از مهدی طارمی که یک استثنا به شمار می‌آید و به اینتر پیوسته، فعلا اتفاق چشمگیر دیگری را تجربه نمی‌کنیم. این از سردار آزمون، آن از علیرضا جهانبخش که در فاینورد مازاد اعلام شده و آن هم از سامان قدوس که سالی یک بار با پیام خداحافظی برنتفورد مواجه می‌شود. وضعیت فعلی لژیونرهای ایرانی طوری است که کریم انصاری‌فرد حتی از تیمش در لیگ یونان هم دیپورت شده!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان