رباتی که از انفجار هسته‌ای نیز جان سالم به در می‌برد

ربات جدید آکسفورد داینامیکس(Oxford Dynamics) می‌تواند حوادث هسته‌ای، حتی تشعشعات نابودگر را تحمل کند. این ربات مواد آلوده را جمع‌آوری می‌کند، آنها را در ظروف خاص بسته‌بندی می‌کند و همه این کارها را به صورت نیمه مستقل با کمک امواج فروسرخ، رادار و لیدار انجام می‌دهد.

یک استارت‌آپ هوش مصنوعی مشغول طراحی رباتی است که می‌تواند جایگزین انسان‌ها در انجام وظایف در شرایط خطرناک شود.

این استارت‌آپ موسوم به آکسفورد داینامیکس(Oxford Dynamics) ربات استرایدر(Strider) را با حمایت یک میلیون پوندی وزارت دفاع بریتانیا توسعه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هدف این پروژه بهبود ایمنی در محیط‌های دارای تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای و همچنین مناطقی با تشعشعات و پرتوهای کشنده است.

این ربات می‌تواند مواد آلوده را جمع‌آوری کند، آنها را در ظروف خاص بسته‌بندی کند و کارهای نیمه مستقل را انجام دهد.

استرایدر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند فروسرخ، رادار و لیدار(تشخیص نور و محدوده) در محیط‌های چالش برانگیز حرکت می‌کند.

مایک لاتون یکی از مدیران آکسفورد داینامیکس در بیانیه‌ای گفت: در نهایت، هدف ما تولید 100 یا شاید 1000 یا حتی 10 هزار ربات استرایدر برای بهبود جامعه است.

رباتیک پیشرفته برای ایمنی

آکسفورد داینامیکس طراحی ربات استرایدر را از ماه نوامبر آغاز کرده است و قصد دارد تا ماه سپتامبر آن را به آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا تحویل دهد.

استرایدر مجهز به سیستم‌های فروسرخ، رادار و لیدار است که آن را قادر می‌سازد در مناطق صعب العبور و ناشناخته حرکت و فعالیت کند.

این دستگاه برای انجام وظایفی مانند بازیابی اشیاء آلوده و بسته‌بندی آنها و همچنین انجام فعالیت‌های نیمه خودمختار که برای انسان‌هایی که از تجهیزات حفاظت فردی استفاده می‌کنند، چالش برانگیز است، طراحی شده است.

این ربات که به طور خاص برای وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی ساخته شده است، می‌تواند در مناطقی کار کند که خارج از دید مستقیم اپراتور هستند، در محیط‌های خطرناک کار کند و انواع فعالیت‌های نیمه خودمختار را انجام دهد.

این شرکت که در آزمایشگاه رادرفورد اپلتون(RAL) در شورای تأسیسات علوم و فناوری(STFC) مستقر است، می‌تواند ربات پیشرفته هوش مصنوعی را در انواع مختلف محیط‌های معمولی آزمایش و ارزیابی کند.

این شرکت می‌گوید: استرایدر در نهایت قصد دارد در نقش اصلاح و بازیابی محیط‌ها پس از حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای در بریتانیا کمک کند.

راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

این شرکت قصد دارد با ادغام نرم افزار هوش مصنوعی خود موسوم به AVIS AI که مخفف عبارت «A Very Intelligent System» به معنی «یک سامانه بسیار هوشمند» است، قابلیت‌های استرایدر را بهبود بخشد.

نرم افزار AVIS یک راه حل پیشرفته بازرسی بصری خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی است که فرآیند بازرسی را متحول می‌کند، نقص‌ها را کاهش می‌دهد و هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این نرم افزار برخلاف روش‌های سنتی توسعه هوش مصنوعی نیاز به منابع بسیار تخصصی، پرهزینه و کمیاب را از بین می‌برد.

آکسفورد داینامیکس در حال کار بر روی چندین ابزار هوش مصنوعی در آینده است که داده‌ها را بسیار شبیه به انسان مدیریت می‌کنند. این امر بار شناختی را کاهش می‌دهد و ارزش متمایز داده‌های پیچیده را حفظ می‌کند که گاهی اوقات هنگام استفاده از روش‌های سنتی پردازش داده، به ‌ویژه هنگام برخورد با داده‌های بصری از بین می‌رود.

لاتون می‌گوید: این یک مثال هیجان انگیز از اجرای آینده هوش مصنوعی است که در آن یک اپراتور می‌تواند به سادگی بر روی یک شیء روی صفحه ضربه بزند و ربات بهترین راه را برای برداشتن، بازیابی و ذخیره آن پیدا خواهد کرد. این شامل تعیین وزن، ارزیابی کیفیت سطح و تشخیص اشیا به منظور جلوگیری از برهم خوردن تعادل ربات هنگام بلند کردن اجسام بزرگ است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان