دستگیری ۱۵ هزار تبعه غیرمجاز در خراسان رضوی و تشدید اقدامات امنیتی در مرزها

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی از دستگیری بیش از ۱۵ هزار تبعه غیرمجاز و تشدید اقدامات امنیتی در مرزهای استان خبر داد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون 15 هزار تبعه غیرمجاز دستگیر شده‌اند، گفت: این افراد تحویل مرزبانی افغانستان و از ایران اخراج شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مجید شجاع امروز، 16 مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر مرزبانی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه این استان 835 کیلومتر مرز خارجی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان دارد، اظهار کرد: مرزبانان خراسان رضوی در بیش از 150 نفر مرزبانی این استان توانسته‌اند امنیت پایداری را برای مرزهای استان فراهم کنند.

وی  با بیان اینکه پس از تامین امنیت مرزها، دومین ماموریت ما هوشمندسازی مرزهاست، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در طی یک الی دو سال آینده هوشمندسازی کل مرزهای خارجی استان پایان یاید و احتمالا تا حدود 5 ماه آینده نخستین قسمت از مرزهای استان با تجهیزات کنترل اپتیکی، الکترونیکی و راداری هوشمند شود. این اقدامات با تجهیزات ساخت داخل انجام خواهد شد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی اضافه کرد: دیدارهای دیپلماتیک، تعامل با مرزنشینان و مبارزه با قاچاق کالا و موارد مخدر نیز سه ماموریت بعدی مرزبانی استان هستند که خصوصا مورد آخر اصلی‌ترین وظیفه ماست. در کنار این‌ها، اجرای طرح انسداد مرزها نیز سال‌هاست که مورد توجه قرار دارد. با دستور مستقیم رهبر انقلاب و پیگیری‌های مرزبانی، اعتبارات لازم برای اجرای این طرح تامین و ستاد کل نیروهای مسلح مامور شد به عنوان الویت نخست، طرح انسداد مرزها را در خراسان رضوی اجرا کند.

شجاع ادامه داد: در مرحله اول، این طرح برای حدود 80 کیلومتر از مرزهای استان اجرا خواهد شد و سپس به کل مرزهای خراسان رضوی با افغانستان تسری می‌یابد. این طرح شامل احداث دیواری به طول 4 متر و 1.5 متر سیم خاردار بالای دیوار و همچنین حفاظت‌ هوشمند از مرز می‌شود. تلاش داریم کل پروژه انسداد مرزهای خراسان رضوی با افغانستان در طول 3 سال اجرا شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون بیش از 113 هزار وسیله نقلیه سواری و ترانزیتی از مرزهای خارجی وارد استان شده‌اند، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است. همچنین 132 هزار وسیله نقلیه نیز ازاین مرزها خارج شده که که 18 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. به علاوه از ابتدای امسال، حدود 500 هزار نفر از طریق مرزهای خارجی وارد خراسان رضوی شده‌اند که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. به علاوه در این حدود 5 ماه، 410 هزار نفر از مرزهای خراسان رضوی خارج شده‌اند که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با اشاره به آمار کشفیات قاچاق در مرزهای استان، عنوان کرد: از ابتدای سال تا کنون حدود دو تن مواد مخدر در مرزهای خراسان رضوی کشف شده است. همچنین از ابتدای سال 1403، میزان 156 هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شده که نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش یافته است. بخش اصلی کالاهای مکشوفه قاچاق را سوخت تشکیل می‌دهد.

شجاع با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون 15 هزار تبعه غیرمجاز دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: این افراد تحویل مرزبانی افغانستان و از ایران اخراج شده‌اند. اخیرا خود طالبان هم نسبت به خروج غیرقانونی اتباعش حساس شده و در حال انجام اقداماتی برای کاهش مهاجرت غیرقانونی مردم افغانستان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان