ناهید اسلام ؛ این جوان ۲۷ ساله رهبر اعتراضات بنگلادش است

ناهید اسلام در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد:  بنگلادش ۱۷۰ میلیونی هرگز به حکومت فاشیستی باز نخواهد گشت و همچنین از دانشجویان خواست از اقلیت هندو و عبادتگاه های آن‌ها محافظت کنند.

ناهید اسلام دانشجوی جامعه شناسی از داکا است. این جوان 26 ساله به عنوان یک شخصیت محوری در تحولات سیاسی اخیر بنگلادش ظاهرا شده است. اسلام اعتراضات دانشجویی را رهبری کرد که در نهایت منتج به سقوط سلطه 15 ساله شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش شد.

شیخ حسینه

ناهید اسلام

نقش ناهید اسلام در رویدادهای بنگلادش زمانی برجسته شد که وی به عنوان هماهنگ کننده جنبش دانشجوئی متکی به نسل Z علیه سهمیه های مشاغل دولتی در کشور دست به اعتراضی زد که به تدریج تبدیل به کارزای برای برکناری شیخ حسینه از قدرت شد.

از اواسط ماه ژوئیه بود که شهرت ناهید اسلام در سراسر بنگلادش پیچید و شرایطی را ایجاد کرد تا این جوان تبدیل به یک شخصیت ملی شود. در این زمان بود که پلیس، اسلام و تعدادی دیگر از دانشجویان دانشگاه داکا را در جریان سرکوب معترضان بازدداشت کرد.

ناهید اسلام/ Nahid Islam

ناهید اسلام

به رغم درگیری های خشونت آمیزی که 300 کشته برجای گذاشت، این جنبش ادامه یافت و در نهایت شیخ حسینه ناچار به کناره گیری از قدرت شد. اغلب کشته شدگان  دانشجویان جوان بودند.

طی رویدادهای روزهای اخیر، ناهید اسلام و دیگر رهبران جنبش دانشجویی دیدارهایی را با فرمانده ارتش بنگلادش در برنامه کار دارند. گفتنی است فرمانده ارتش بنگلادش روز دوشنبه با اعلام استعفای شیخ حسینه از سمت نخست‌وزیری، اعلام کرد که ارتش این کشور یک دولت موقت تشکیل خواهد داد.

البته ناهید اسلام بارها اعلام کرده که دانشجویان هیچ دولتی که تحت حمایت یا هدایت ارتش باشد را نمی پذیرند. وی همچنین از محمد یونس برنده جایزه نوبل حمایت کرده تا به عنوان مشاور ارشد کنار دولت موقت باشد و تاکید کرده جایگزین دیگری را برای این پست قبول نمی کند.

وی همچنین پستی را در فیس بوکش منتشر کرده بود با این مضمون که: هیچ دولتی به جز دولت مورد نظر جنبش دانشجویی پذیرفته نخواهد شد.

ناهید اسلام روز دوشنبه در حالی که کنار دیگر رهبران جنبش دانشجویی بود، گفت: به خون‌هایی که شهدا برای هدفمان ریخته‌اند، خیانت نخواهیم کرد.

 او در سخنان خود وعده داد که آن‌ها قصد دارند با ایجاد تغییرات بنیادی در بنگلادش، این کشور را به یک کشور دموکراتیک‌ و عدالت محور تبدیل کنند.

ناهید اسلام در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد:  بنگلادش 170 میلیونی هرگز به حکومت فاشیستی باز نخواهد گشت و همچنین از دانشجویان خواست از اقلیت هندو و عبادتگاه های آن‌ها محافظت کنند.

ناهید اسلام در سال 1998 در داکا به دنیا آمده، متأهل است و یک برادر کوچک‌تر به نام نکیب دارد. پدرش معلم و مادرش خانه‌دار است. او با انتشار پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی و پافشاری بر مواضع خود در مسیر آرمان‌‌هایش موفق شد حمایت قابل توجه نسل Z بنگلادش را به خود جلب کند و با کمک آنها شیخ حسینه را سرنگون کند.

روزهای پرالتهاب بنگلادش

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان