تحلیلگران، روز گذشته را به دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ تشبیه کردند

آیا سقوط بازار ادامه دارد؟

شماره روزنامه: ۶۰۷۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ...

Untitled-2 copy

پس از رکود روز دوشنبه در بحبوحه فروش سهام جهانی، قیمت فلزات با افزایش معاملات آتی طلا به 2448 دلار، تثبیت شد. بازار سهام ژاپن پس از این هرج‌ومرج‌ها در روز گذشته افزایش یافت و به دنبال آن، بازارهای آسیایی نیز رشد کردند. از سوی دیگر سهام‌های اروپایی نیز بخشی از زیان خود را جبران کردند. تحلیلگران موسسه ING در یادداشتی می‌گویند که این فلز گران‌بها‌ که معمولا پناهگاهی امن برای نااطمینانی است، در بحبوحه سقوط بازار برای پوشش حاشیه سود سایر دارایی‌ها، بیش از 1.3 درصد سقوط کرد. طبق نظر این تحلیلگران، انتظار می‌رود که طلا با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیک مداوم و انتظارات سرمایه‌گذاران در خصوص کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، جایگاه خود را بازیابد. برای مجموعه گسترده‌تر فلزات نیز کاهش قیمت‌ها بر نگرانی‌ها افزوده است.

در پی این آشفتگی بزرگ در بازارهای جهانی که در روز قبل رخ داد، فدرال رزرو یک جلسه اضطراری برگزار کرد، اما هیچ نشانه‌ای از تصمیم فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره دیده نشد. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان توصیه می‌کنند که فدرال رزرو باید هرچه سریع‌تر نرخ‌ها را کاهش دهد. جرمی سیگل، استاد بازنشسته پنسیلوانیا، اظهار کرد: «فدرال رزرو باید یک کاهش اضطراری به میزان 0.75 واحد درصد در نرخ بهره اعمال کند و سپس در نشست سیاستگذاری ماه سپتامبر خود، این نرخ را 0.75 واحد درصد دیگر کاهش دهد. نرخ بهره باید حدود 1.75 واحد درصد کمتر از سطح کنونی خود باشد.» پل کروگمن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل نیز‌ به دنبال فروش وحشتناک در بازار روز گذشته، خواستار کاهش اضطراری نرخ شد.با این وجود، بازار سهام آمریکا در روز گذشته نیز منفی بود. چرا که سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به شرایط رکودی و آینده بازارها دید خوبی ندارند.

سرمایه‌گذاران همچنان احتمال می‌دهند که رکود بازارهای آمریکا به دنبال تضعیف شاخص‌های اقتصادی و درآمدهای ناامیدکننده شرکت‌ها ادامه‌دار باشد. جرقه فروش انبوه دارایی‌ها در بازار، توسط گزارش مشاغل آمریکا زده شد که از وضعیت نامطلوب اقتصاد خبر می‌داد. به علاوه، گسترش تبلیغات منفی در مورد هوش مصنوعی و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن به این ماجرا دامن زدند.در بازار کریپتو نیز‌‌ سفته‌بازان بیت‌کوین حدود 850 میلیون دلار ضرر کردند. چرا که نتوانسته‌اند تمام دارایی‌های دیجیتال خود را به موقع بفروشند. ترامپ در سخنرانی‌های خود وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، یک ذخیره استراتژیک بیت‌کوین ایجاد خواهد کرد. او حتی وعده داده بود که می‌تواند بدهی 35 تریلیون دلاری آمریکا را به وسیله بیت‌کوین پرداخت کند. اما پس از نامزد شدن کامالا هریس در انتخابات، شانس ترامپ برای پیروزی کاهش یافت و وعده‌های او در لا‌به‌لای سقوط بازار کریپتو محو شدند. در پایان باید دید که بانک‌های مرکزی چه تدبیری برای پیشگیری از وقوع بحران‌های بزرگ‌تر به کار خواهند گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان