محمد یونس رئیس دولت موقت بنگلادش شد

محمد یونس ۸۴ ساله و بانک وی با نام «گرامین» سال ۲۰۰۶ به دلیل تلاش برای خارج کردن میلیون‌ها نفر از فقر و اعطای وام‌های زیر ۱۰۰ به مردم فقیر روستایی بنگلادش برنده جایزه صلح نوبل شد.

ریاست جمهوری بنگلادش سه‌شنبه شب اعلام کرد که محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل ریاست دولت موقت این کشور را بر عهده خواهد گرفت.
 
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شیخ حسینه واجد روز سه‌شنبه در پی اعتراضات سراسری در بنگلادش از نخست وزیری کناره‌گیری و کشور را ترک کرد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد شهاب‌الدین رئیس جمهور بنگلادش پس از دیداری پنج ساعته با رهبران دانشجویان معترض، برخی سران تجاری، اعضای جامعه مدنی و روسای ارتش تصمیم گرفت که یونس را به ریاست دولت موقت منصوب کند.
 
شهاب‌الدین همچنین دستور آزادی خالده ضیاء نخست وزیر پیشین و رقیب شیخ حسینه از بازداشت خانگی را صادر کرد. دولت شیخ حسینه در سال 2018 خالده ضیاء را به فساد متهم کرد و تحت بازداشت خانگی قرار داد.
 
یونس 84 ساله و بانک وی با نام «گرامین» سال 2006 به دلیل تلاش برای خارج کردن میلیون‌ها نفر از فقر و اعطای وام‌های زیر 100 به مردم فقیر روستایی برنده جایزه صلح نوبل شد.
 
اعتراضات بنگلادش اول ژوئیه برابر با 11 تیر1403 آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند، شدت یافت.
 
این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا 30 درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال 1971 علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.
 
شیخ حسینه 76 ساله از سال 2009 میلادی بعنوان نخست وزیر بنگلادش بر سرکار آمد و در انتخابات ژانویه گذشته نیز برای چهارمین بار در انتخابات پیروز شد. این ناآرامی‌ها در دوره صدارت وی بی‌سابقه بود.
 
نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود ولی با افزایش شمار کشته‌های این اعتراضات به بیش از 300 نفر، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش برده و شیخ حسینه را مجبور به ترک کشور کردند.
 
درگیری‌های شدید روز یکشنبه (14 تیرماه 1403) بین پلیس و معترضان در بنگلادش به کشته شدن دست‌کم 100 نفر انجامید و به این ترتیب تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی با هدف سرنگونی نخست وزیر بنگلادش تبدیل شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان