شهریه ۷۵ درصد مدارس غیردولتی زیر ۳۰ میلیون است/ بازگرداندن مبلغ اضافه به والدین

به گزارش ایرنا، ۱۴ درصد دانش آموزان کشور معادل حدود ۲.۵ میلیون نفر در ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند از این رو طی چند سال اخیر نظارت بر فعالیت و شهریه این مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: 75 درصد از مدارس غیردولتی شهریه و فوق برنامه زیر 30 میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند و شهریه یک و نیم درصد مدارس از 86 تا 98 میلیون است.
 
به گزارش ایرنا، 14 درصد دانش آموزان کشور معادل حدود 2.5 میلیون نفر در 18 هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند از این رو طی چند سال اخیر نظارت بر فعالیت و شهریه این مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.
 
از آنجا که افزایش نامتعارف شهریه در هر سال به یکی از دغدغه اصلی خانواده ها تبدیل شده است، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، سازمان تعزیرات هم به این موضوع ورود پیدا کرده و سالانه مدارس متخلف را اعلام می‌کرد اما از امسال و بر اساس قانون جدید مجلس شورای اسلامی، وظیفه نظارت بر مدارس غیردولتی به این وزارتخانه محول شده است.
 
در این راستا، احمد محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: سازمان تعزیرات با توجه به قانون جدید مدارس غیردولتی در مجلس شورای اسلامی امسال حق ورود به نظارت مدارس غیردولتی را ندارد و شورای نظارت وزارت آموزش و پرورش جریمه نقدی مدارس را برای اضافه شهریه از موسسان می‌گیرد و نظارت کامل به این موضوع دارد.
 
شورای نظارت آموزش و پرورش منطقه به منطقه را ارزیابی می‌کند و همچنین اولیا می‌توانند با آنها در ارتباط باشند، قرار است که جایی اگر شهریه بیشتر گرفته شد، این موضوع در شورای نظارت مطرح و شهریه اضافه به دانش‌آموز بازگردانده می شود.
 
وی افزود: آموزش و پرورش در مناطق و استان‌ها شورای نظارت دارد که مدارس را به طور کامل می‌شناسد. بطور مثال شورای نظارت می‌داند که به طور دقیق در هر منطقه چند مدرسه با چه میزان شهریه و کدام خدمات آموزشی و پرورشی فعالیت دارد که اگر تعزیرات بخواهد از تهران، مدارس متخلف را جریمه کند، اصلا امکانش نیست.
 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به اینکه شورای نظارت آموزش و پرورش منطقه به منطقه، مدارس را ارزیابی می‌کند، افزود: همچنین اولیا می‌توانند با این شورا در ارتباط باشند و در صورتی که مدرسه ای شهریه بیش از مبلغ تعیین شده دریافت کند، این موضوع در شورای نظارت مطرح شده و شهریه اضافه به دانش‌آموز بازگردانده می شود.

جریمه یک تا صد درصدی شهریه در مدارس متخلف

محمودزاده یادآورشد: همچنین قانون‌گذار این اجازه را به سازمان مدارس غیردولتی داده که در قالب شورای راهبردی وزارتخانه و شورای نظارت در استان‌ها و مناطق ، مدارس متخلف را از یک تا صد در صد شهریه را جریمه کند.
 
شهریه 75 درصد مدارس غیردولتی زیر 30 میلیون است/ بازگرداندن مبلغ اضافه به والدین
 
وی خاطرنشان کرد: البته موضوع تخلفات شهریه‌ای که در رسانه‌ها بسیار به آن پرداخته می شود در اکثر استان‌ها نداریم و در محدوده کمی است که به موقع هم به شورای نظارت اطلاع رسانی می‌شود.
 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هرچند که فرآیند شهریه قسط‌ بندی و در طول سال از خانواده‌ها گرفته می‌شود اما این تخلفاتی که گفته می‌شود درواقع در گفتمان‌های اولیه بین مدرسه و والدین است بنابراین امکان نظارت و رسیدگی به این موضوع وجود دارد.

250 تخلف شهریه‌ مدارس غیردولتی در سال گذشته

محمودزاده عنوان کرد: سال‌ گذشته 250 مدرسه تخلفات شهریه‌ای داشتند که تذکر دادیم و موضوع رفع شد اما دریافت شهریه یک بخش از موضوع مدرسه‌داری است و ما قوانین حمایتی از موسسان مدارس غیردولتی داریم که به طور کامل اجرا نمی‌شود.
 
وی افزود: به طور مثال طبق قانون بانک مرکزی مکلف است که بین 35 تا 50 درصد نیاز مدارس غیردولتی را به صورت وام 4 درصد در اختیار موسس قرار دهد اما بانک مرکزی این موضوع را کامل محقق نکرده است که اگر این بخش از حمایت‌ها و قوانین و مقررات شکل پذیرد، تخلفات کمتر می‌شود.
 
رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: اکنون یک و نیم درصد مدارس شهریه 86 تا 98 میلیون تومانی از والدین دریافت می‌کنند و در استان‌ها رقم بالاتر از 46 میلیون تومان برای شهریه نداریم.
 
محمودزاده یادآورشد: مبلغ بالای شهریه فقط در برخی از مناطق تهران اتفاق می‌افتد که البته بخشی از آنها خدمات مناسبی ارائه می‌دهند و بخشی دیگر هم که شهریه اضافه دریافت می‌کنند، ما بر آنها نظارت داریم.
 
 
 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان