پس لرزه‌های انتشار ویدئوی برخورد گشت ارشاد با دو دختر نوجوان

ویدئویی از برخورد گشت ارشاد با دو دختر نوجوان واکنش‌های بسیاری در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی داشته است.

انتشار ویدئویی از برخورد گشت ارشاد با دو دختر نوجوان این موضوع را دوباره در فضای مجازی و محافل سیاسی پررنگ کرده است. این در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی تهران روز چهارشنبه 17 مرداد به انتشار این ویدئو واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای گفته که «تاریخ آن مربوط به اول تیرماه امسال است».
 
به گزارش فرارو، در ادامه این بیانیه آمده است: «در ادامه هر 2 نفر در خیابانِ وطن‌پور مجددا با پوششِ نامناسب مشاهده شدند که در حینِ انتقال به خودرو با عوامل انتظامی کشمکش و بر اثرِ مقاومت، جراحتی جزئی برای یکی از آن‌ها ایجاد می‌شود. پس از این حادثه، ویدیوی گرفته‌شده توسط پلیس و فیلمِ دوربینِ مداربستهِ خیابان برایِ شفاف‌سازی به مقام قضایی تحویل داده شد. پلیس رفتارِ این‌چنینی توسط عواملِ انتظامی را در چارچوب استاندارد‌های خود ندانسته و پرونده در سیستمِ قضایی و بازرسیِ فراجا باز و درحال بررسی است.»
 
در همین رابطه دادستان نظامی استان تهران در حاشیه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به این موضوع گفت: طی روز‌های اخیر گزارش و شکواییه‌ای به دادسرای نظامی تهران واصل شد و بلافاصله با ارجاع آن به بازپرس ویژه، تحقیقات دادسرا در این رابطه آغاز شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی گفت: با آغاز تحقیقات، بازپرس ویژه دستور جمع آوری کلیه ادله و مستندات، از جمله استخراج فیلم دوربین‌های مداربسته اطراف را به منظور ثبت در پرونده، به ضابطین خاص صادر کرد.
 
دادستان نظامی تهران با اشاره به همکاری بازرسی فراجا در شناسایی و معرفی عوامل حاضر در فیلم تصریح کرد: از اولین اقدامات در نظر گرفته شده در این پرونده، شناسایی و معرفی مأموران حاضر در صحنه بود که با همکاری خوب صورت گرفته از سوی فراجا، ماموران حاضر، شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند.
 
همچنین وی تاکید کرد: بازپرس صرفا دستور استخراج فیلم برای ثبت در پرونده را صادر کرده و هیچ دستور یا مجوزی برای تحویل آن به شاکی یا وکیل وی و یا انتشار آن در رسانه‌ها صادر نکرده است. ضمنا فیلم منتشره، از زاویه‌ای متفاوت از فیلم موجود در پرونده است.
 
این گزارش حاکی است؛ در حال حاضر پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات قرار داشته و همه دستورات قضایی لازم، برای کشف ابعاد مختلف اتفاق پیش آمده، به صورت قاطع صادر شده است.
 
این ویدئو، اما واکنش‌های بسیاری در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی نیز داشته است.
 
سیامک رحمانی، روزنامه‌نگار، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آقای پزشکیان گفتید این‌ها دختران ما هستند. چطور بگوییم جای این دختران بی‌گناه ما را کتک بزنید. ما به شما رای دادیم و حالا باید جواب بدهید.»
 
سهام بورقانی، روزنامه‌نگار، نیز با انتشار جمله مسعود پزشکیان که گفته بود «طرح نور جامعه ما را به سمت سیاهی می‌برد»، خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: «در سیاهی آتشی بیافروز».
 
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، هم نوشت: «جناب آقای پزشکیان قول دادید در برابر چنین اقدامات خلاف قانون و شرع در قبال فرزندانمان سکوت نکرده و اگر توان جمع کردن این بساط را نداشتید عطای قدرت بی ارزش را به لقایش بسپارید و ما روی حرفتان حساب کرده‌ایم»؛ و علی شریفی زارچی، از اساتید شاخص دانشگاه صنعتی شریف که در این انتخابات از مسعود پزشکیان حمایت کرد، هم گفت: «ظلم به دختران را متوقف کنید. طرح نور، سیاهی است».
 
رضا رشیدپور از فعالان رسانه‌ای نیز روز سه‌شنبه خطاب به رئیس‌جمهور ایران در شبکه ایکس نوشت که «وزیر کشور را همین فردا صبح عزل کنید».
 
محمد فاضلی جامعه شناس نیز به برخورد تند ماموران گشت ارشاد واکنش نشان داد. او نوشت: شرم‌آورترین ‎وزیر کشور از منظر نگاه به زنان و حقوق شهروندی را تجربه کرده‌ایم.
 
آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات هم در توییتی به برخورد گشت ارشاد با دو دختر نوجوان واکنش نشان داد. منصوری در این توییت نوشت: چند مهسای دیگر باید جان دهند تا بپذیرید نه تنها این سیاست نظام در مورد پوشش زنان ایران شکست خورده بلکه روز بروز نیز بر عمق و گستره #شکاف حاکمیت ملت خواهد افزود. #برای_ایران برای تحقق آشتی ملی و برای ترمیم گسست‌ها دست از این اجبار و تحقیر بردارید.
 
محمدجواد آذری جهرمی هم در کانال تلگرامی خود نوشت: «همون دختر کم حجاب، دخترِ منه…» اشاره او به سخنان سردار قاسم سلیمانی درمورد نحوه برخورد با دختران به خاطر حجاب است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان