ویژه‌های مشرق/

هشدار روزنامه شرق به پزشکیان: مراقب شبث‌ها باشید! / انتصابات پزشکیان انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرده است

آشکار شدن شکاف در جریان اصلاحات بیانگر عطش شدید اصلاح طلبان برای کسب قدرت و خطر در حاشیه قرار گرفتن خدمت به مردم و پیگیری مطالبات آنان را گوشزد می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه های امروز چهارشنبه 17 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که معادله انتقام به روایت سید حسن نصرالله، پیام محکم حماس به تل‌آویو، دامِ بزرگ پیش پای پزشکیان و حال و روز صهیونیست‌ها انتظاری مرگبارتر از انتقام در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

روزنامه آرمان ملی در مطلبی مدعی شد که انتصابات رئیس جمهور انتظار اصلاح طلبان را برآورده نکرده است! این روزنامه طی یادداشتی با بیان اینکه این امید وجود دارد که اثر مثبتی از روش شورای راهبری در انتخاب وزرا دیده شود، نوشت:

در ارتباط با معاونان وی به نظر می رسد انتظاری که مردم از رئیس جمهور داشتند و خصوصا انتظار جریان اصلاحات که اعضای احزاب در ستادهای انتخابات ایشان فعال بودند، بر آورده نشده است. آقای دکتر دبیری که به شغل طبابت مشغول است در شرایطی به عنوان معاون پارلمانی برگزیده شده که حتی یک دوره هم در مجلس حاضر نبوده و سابقه حقوقی هم ندارند. این درحالی است که اصولا روسای جمهور افرادی را به عنوان نماینده پارلمانی انتخاب کرده اند که سابقه نمایندگی داشته و در امور مربوطه مشغول بودند. لذا وظایف خطیری برعهده معاون پارلمانی است و آقای پزشکیان فردی را انتخاب کرده که سابقه نمایندگی ندارد و تا با مناسبات بین قوا آشنا شود، این مورد خود زمان می برد.

آرمان ملی در این رابطه به انتقاد از انتصاب شهرام دبیری به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور پرداخته و می‌نویسد:

سوابق دکتر دبیری که برای معاون پارلمانی معرفی شده نشان دهنده آن است که وی از اشخاص با تجربه و با سابقه و فردی مفید هستند و 3 دوره هم عضو شورای شهر تبریز بودند اما نقشی که باید در قامت معاون پارلمانی رئیس جمهور ایفا کنند نقش بسیار برجسته و حساسی است و ضرورت دارد فردی که در امور قانونگذاری و حقوقی دارای تجربه است این سمت را عهده گیرد.

هشدار روزنامه شرق به پزشکیان: مراقب شبث‌ها باشید! / انتصابات پزشکیان انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرده است

روزنامه شرق خطاب به رئیس جمهور نوشت که جناب پزشکیان، مراقب شبث‌ها باشید، این روزنامه اصلاح طلب در یادداشتی با بررسی شخصیت شبث بن ربعی، نوشت: شبث مسلمان شد، کافر شد و دوباره مسلمان شد. با علی بود، با معاویه بود، به امام حسین نامه نوشت:

با ابن‌زیاد بود، تمایل داشت با مختار باشد ولی نشد و در نهایت با زبیریان نیز بود و شاید اگر عمرش کفاف می‌داد با دیگران نیز همراهی می‌کرد. شبث را چگونه می‌توان فهمید؟ آیا او در دل انسانی حقیقت‌گرا بود و خوب و بد را می‌فهمید، اما به لحاظ ضعف شخصیتی، اصل برایش قدرت و ثروت بود و دچار تعارض درونی شده بود و قدرت‌پرستی و مال‌دوستی بر وی غالب بود، چنانچه در جریان واقعه عاشورا نیز برای خاموش‌کردن ندای درونی خود، سعی کرد مانند دیگر فرماندهان لشکر بی‌رحم نباشد؟ یا او اساسا انسانی بود که به هیچ چیزی جز قدرت و ثروت خود اعتقاد نداشت و با درک موقعیت زمانه و گرفتن رشوه‌های کلان و گرفتن پست، هر کاری را برای صاحبان قدرت‌ حاضر به انجام بود؟
شرق با بیان اینکه شبث هرچه بود، درسی ماندگار در تاریخ از خود به جای گذاشت، نوشت:

شبث‌ها نگاه‌شان به قدرت است، به اینکه چه کسی صاحب آن است. در شرایط چندگانگی ‌یا دوگانگی قدرت نیز سعی در جلب رضایت همه اطراف دارند. از سویی پس از جنگ صفین با علی هستند و از سوی دیگر با معاویه نامه‌نگاری دارند. از سویی با حاکم کوفه هستند و از سویی به مختارنامه می‌نویسند. سعی می‌کنند همه را داشته باشند. شبث‌ها همیشه هستند. آنان حاضر به هزینه‌کردن برای هیچ گروهی نیستند، اما آماده‌اند تا بر سر سفره‌ها بنشینند. با همه هستند، اما به‌واقع با هیچ‌کس نیز نیستند. با همه گروه‌ها با افکار کاملا ناهمگون نیز سازگارند. جناب پزشکیان، مراقب شبث‌ها باشید.

هشدار روزنامه شرق به پزشکیان: مراقب شبث‌ها باشید! / انتصابات پزشکیان انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرده است

تاملی بر مطالب مطرح شده از سوی چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که بنا بر هشدارهای دبیرکل حزب کارگزارانی ها تلاش هایی در جریان اصلاحات برای تحمیل برنامه و افراد به مسعود پزشکیان شدت گرفته و به دلیل اینکه رئیس جمهور منتخب فاقد تشکیلات می باشد.

بخش های مختلف جریان اصلاحات همچون رادیکال ها علاوه بر شرط گذاری برای پزشکیان مبنی بر حمایت از وی در صورت پذیرش گزینه های آنان، می کوشند تا مدیریت بدنه اجرایی را در دست گیرند.

آشکار شدن این شکاف در جریان اصلاحات بیانگر عطش شدید اصلاح طلبان برای کسب قدرت و خطر در حاشیه قرار گرفتن خدمت به مردم و پیگیری مطالبات آنان را گوشزد می‌کند.

روزنامه اعتماد نیز دولت را کارخانه سهامی خوانده و می‌نویسد:

اما مفهوم تشکیل دولت ملی، معنایی به کلی متفاوت از دولت ائتلافی به معنی پیش گفته دارد و آن تلاش برای فرا رفتن از حداقل‌های حقوقی برای تشکیل دولت از سوی رییس‌جمهور منتخب است چرا که رییس‌جمهور منتخب از نظر قانونی به غیر از ملاحظه کسب رای اعتماد از مجلس، در انتخاب همکاران کابینه، قید دیگری ندارد و اگر تیم همکاران را صرفا در حلقه حامیان فعال خود انتخاب و موفق به رای اعتماد از مجلس موجود شود به تکلیف قانونی خود عمل‌ کرده است و خرده‌ای قانونی بر او وارد نیست.

هشدار روزنامه شرق به پزشکیان: مراقب شبث‌ها باشید! / انتصابات پزشکیان انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرده است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان