پژوهشی جدید: گربه‌ ها از مرگ سایر حیوانات خانگی غصه می‌خورند

به گزارش روزنامه گاردین، پژوهشگران دانشگاه اوکلند در ایالت میشیگان آمریکا که نتایج تحقیقات آن‌ها در مجله «علم رفتارشناسی جانوران» منتشر شد، در مقاله خود می‌نویسند: «گربه‌ ها در خوابیدن، غذاخوردن و بازی کردن کم‌تر مشارکت می‌کنند ولی در جلب توجه انسان‌ها و سایر حیوانات خانگی، پنهان شدن، گذران اوقات در حالت تنهایی و جستجو برای همراهان گم شده وقت بیشت ...

تصوری رایج این است که گربه‌ها جانورانی منفرد، گوشه‌گیر، مستقل و حتی بی وفا هستند. اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها از مرگ حیوانات خانگی دیگر که با آن‌ها در یک خانه زندگی می‌کنند، حتی سگ خانواده، غصه می‌خورند.
 
به گزارش انتخاب؛ صاحبان گربه‌ها می‌گویند که در چنین مواقعی گربه آن‌ها دچار کم خوابی شده، اشتهای خود را از دست داده و حتی صداهایی درمی‌آورده که شبیه زوزه‌های غمناک است. برخی دیگر بازی‌های مورد علاقه خود را رها کرده و نیاز به توجه و نزدیکی بیشتر به صاحبان را بروز می‌دهند.
 
دست‌اندرکاران این پژوهش می‌گویند یافته‌های جدید برداشت رایج مبنی بر «غیراجتماعی» بودن گربه‌ها را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که ناراحتی به خاطر از دست دادن نزدیکان ممکن است یک واکنش احساسی جهانشمول باشد.
 
به گزارش روزنامه گاردین، پژوهشگران دانشگاه اوکلند در ایالت میشیگان آمریکا که نتایج تحقیقات آن‌ها در مجله «علم رفتارشناسی جانوران» منتشر شد، در مقاله خود می‌نویسند: «گربه‌ها در خوابیدن، غذاخوردن و بازی کردن کم‌تر مشارکت می‌کنند ولی در جلب توجه انسان‌ها و سایر حیوانات خانگی، پنهان شدن، گذران اوقات در حالت تنهایی و جستجو برای همراهان گم شده وقت بیشتری صرف می‌کنند.»
 
اندوه ناشی از مرگ اعضای خانواده و همراهان که ما انسان‌ها به آن عزاداری می گوئیم، در جوامع جانوری نیز وجود دارد و از سال‌ها پیش اثبات شده که به عنوان نمونه فیل‌ها، دلفین‌ها و شامپانزه‌ها در چنین لحظاتی رفتار پیچیده‌ای، مثل حفاظت از جسد نزدیکان مرده، از خود نشان می‌دهند.
 
تحقیقات دیگری که اخیراً توسط پژوهشگران ایتالیایی انجام شده نشان داد که سگ‌ها نیز هنگام مرگ سگ خانگی دیگر رفتارشان تغییر می‌کند.
 
پژوهشگران دانشگاه اوکلند می‌گویند احساس عزاداری گربه‌های خانگی نمود کم تری دارد.
 
آنها در بخشی از پژوهش خود می‌نویسند: «سگ که قبل از رام شدن و همراهی با انسان به صورت گله‌ای زندگی می‌کرده به مرگ جانوری از گونه خود واکنش احساسی قوی تری نشان می‌دهد. ولی گربه‌ها به دلیل زیستن با انسان به زندگی با سایر گربه‌ها عادت کرده‌اند و ظرفیت واکنش آن‌ها به مرگ حیوانات خانگی دیگر که در یک محیط با آن‌ها زندگی کرده‌اند مستلزم پژوهش بیشتری است.»
 
پروفسور جنیفر وونک، یکی از نگارندگان پژوهش جدید و استاد روان‌شناسی تطبیقی در دانشگاه اوکلند گفت: «تصور رایج این است که گربه‌ها برخلاف سگ‌ها حیوانات غیراجتماعی و منفردی هستند. ولی گربه‌های وحشی به صورت گروهی و در چارچوب سلسله مراتب گروه زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد که ما در تبیین صفات و شخصیت گربه‌ها دچار اشتباه شده‌ایم.»
 
هر چند نتایج این پژوهش جدید دیدگاه معتقد به احساس عزاداری در میان گربه‌های خانگی را تقویت می‌کند ولی احتمال دیگر این است که صاحبان احساس اندوه خود به خاطر مرگ یکی از حیوانات خانگی را به شکل فرافکنی به گربه خود تسری می‌دهند.
 
پژوهشگران دانشگاه اوکلند در بخش دیگری از مقاله خود می‌نویسند: «اگر این فرضیه را مبنا قرار دهیم می‌توان گفت که آن دسته از صاحبان حیوانات خانگی که خود دچار اندوه شدیدتری شده‌اند به احتمال فراوان تغییر فاحش‌تری از رفتار گربه‌های خود، مثل کم خوابی، بی اعتنایی به دیگران و گوشه‌گیری بیشتر را گزارش می‌دهند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان