یحیی سنوار رهبر جنبش مقاومت اسلامی شد

معنای انتخاب جدید حماس

شماره روزنامه: ۶۰۷۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ ...

تحلیلگران گفته‌اند که جایگزینی هنیه با سنوار، که از زمان حمله 7اکتبر دیده نشده است، نشانگر جایگاه مرکزی غزه در بینش سیاسی این گروه است. «نور عُده»، تحلیلگر سیاسی فلسطینی مستقر در رام‌الله، به الجزیره گفت: «او [سنوار] به یک موقعیت با نفوذ در حماس صعود کرده و این گروه را از غزه رهبری می‌کند. انتخاب حماس برای نامیدن او به‌عنوان رهبر جنبش، اکنون غزه را نه فقط در رویدادهای میدانی، بلکه مطمئنا پویایی جنبش حماس را در بطن و مرکز قرار می‌دهد.»

او افزود: «این انتخاب سیگنالی را مخابره می‌کند (تا جایی که به مذاکرات آتش‌بس مربوط می‌شود) که غزه فرماندهی و سرپرستی امور را در دست دارد.» حزب‌الله لبنان اواخر روز سه‌شنبه از انتصاب سنوار استقبال کرد و آن را پیامی قوی برای اسرائیل و ایالات متحده خواند که نشان داد حماس در تصمیم‌گیری‌های خود متحد است. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخاب برادر یحیی سنوار از قلب نوار محاصره‌شده غزه - که با رزمندگان مقاومت و بین فرزندان مردمش، زیر آوار، محاصره، کشتار و گرسنگی در خطوط مقدم جبهه حضور دارد- نشان می‌دهد که اهدافی که دشمن با کشتن رهبرانش به دنبال آن است، شکست خورده است.»

سنوار در اردوگاه آوارگان غزه در جنوب خان‌یونس به دنیا آمد و رئیس سابق دستگاه امنیتی المجد بود که وظیفه داشت نیروهای مظنون به همکاری با اسرائیل را حذف کند. او در سال2017 رهبر حماس در نوار غزه شد. سنوار یکی از چندین رهبر حماس است که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به‌دلیل اتهامات مربوط به جنایات جنگی که در 7اکتبر مرتکب شده بود، با صدور حکمی به دنبال بازداشت وی بود. این دادگاه همچنین برای برخی از مقام‌های دولت یهود، از جمله نتانیاهو و گالانت، به اتهام جنایات جنگی در غزه، حکم بازداشت صادر کرده است. اما به‌رغم وعده اسرائیل برای از بین بردن حماس، و لشکرکشی نظامی که در زمره مخرب‌ترین نبردهای تاریخ معاصر قرار دارد، این گروه مسلح فلسطینی به مقاومت خود علیه نیروهای اسرائیلی در غزه ادامه داده است.

سنوار نیز به‌رغم اعلامیه گالانت مبنی بر اینکه سنوار پس از 7اکتبر «در زمان قرضی» زندگی می‌کند، توانسته است از دستگیری و ترورهای اسرائیل جان به در ببرد. مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره گفت: «فکر می‌کنم تمرکز بر غزه، و تمرکز بر سنوار، یک نشانه مهمی از سرپیچی باشد.» وی افزود: «با توجه به این واقعیت که حماس قصد ندارد غزه را از دست بدهد، حماس یک قدرت در غزه باقی خواهد ماند و از این رو رهبر آن در آنجا حضور دارد.»

«میدل ایست‌آی» هم در گزارشی در همین زمینه نوشت، اسامه حمدان، سخنگوی حماس گفت که سنوار به اتفاق آرا به‌عنوان رهبر جدید انتخاب شد که نشان‌دهنده درک جنبش از نیازهای کنونی این گروه است. وی افزود که سنوار همیشه در مذاکرات برای آتش‌بس با اسرائیل شرکت داشت. به نوشته «میدل ایست‌آی» سنوار که از نزدیکان شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس بود و به‌دلیل تاسیس نهادهای امنیتی داخلی حماس شهرت داشت در دهه80 از سوی اسرائیل به 4سال حبس محکوم شده بود. در سال 2011، او به همراه 1047اسیر فلسطینی در ازای آزادی سرباز اسرائیلی «گیلاد شالیت» که در سال2006 توسط مبارزان فلسطینی ربوده شد، آزاد شد.

سنوار، فرمانده سابق شاخه نظامی حماس، به سمت خود به‌عنوان یک رهبر برجسته در حماس بازگشت. او در سال2017 به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه انتخاب شد و اکنون هم به جای هنیه به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد. در سال2021، او برای یک دوره چهار ساله دیگر به‌عنوان رهبر حماس در غزه انتخاب شد. بر خلاف هنیه که مدت زمان جنگ اسرائیل علیه غزه را در خارج از این منطقه گذراند، سنوار همواره در داخل غزه بوده و هدف مستمر ارتش اسرائیل بوده است. در ماه آوریل، یکی از مقامات حماس گزارش داد که سنوار از مناطق جنگی در بالای زمین هم بازدید می‌کند و چنین نیست که همواره در تونل‌های زیر زمین باشد. یک افسر اسرائیلی در ماه مه به «میدل‌ایست‌آی» گفت که سنوار به هدف شماره یک اسرائیل تبدیل شده و نتانیاهو تلاش برای نجات گروگان‌های اسرائیلی در غزه را رها کرده و در عوض پیگیری سنوار را اولویت اصلی خود قرار داده است.

AP22109508722249 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان