جنگنده فانتوم همچنان طرفدار دارد/ ایران آخرین وارث غول آمریکایی؟(+ عکس)

مشخص نیست ترکیه و ایران چه زمانی آخرین F-۴ فانتوم های خود را بازنشسته می کنند.

طی روزهای اخیر رسانه های خارجی گزارش هایی را درباره جنگنده های فانتوم به رشته تحریر در آورده اند که براساس آن کشورهای بسیاری دست از این جنگنده شسته اند و به اصطلاح متخصصان آن را بازنشسته کرده اند.

به گزارش اقتصاد نیوز، جنگنده اف-4 فانتوم عموما به عنوان یکی از بهترین جت های جنگنده مافوق صوت دوران خود در نظر گرفته می شود و بسیاری از ارتش های دنیا مجهز به آن بودند که از آن جمله می توان به آمریکا، کره جنوبی، یونان،‌ ایران و ترکیه اشاره کرد. اما قابلیت های این جنگنده چیست؟

این جنگنده بمب‌افکن دو سرنشینه و 2 موتوره مافوق صوت و دوربرد است که توانایی عملیات در تمام ساعات شب و روز و همه شرایط آب و هوایی را دارد. از فانتوم به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین جنگنده‌های سده بیستم میلادی نام برده می‌شود.

فانتوم 2 از سال 1960 وارد خدمت در نیروی دریایی ایالات متحده شد. کارایی که فانتوم از خود نشان داد، سبب آن شد که نیروی هوایی و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده که در ابتدا به آن علاقه‌ای نداشتند آن را سفارش و استفاده از آن را آغاز کردند. شرکت مک‌دانل داگلاس این هواپیما را تا اواخر دهه 1970 برای نیروی دریایی ایالات متحده می‌ساخت.

سرعت فانتوم به عنوان یک جنگنده بزرگ به بیش از 2٫2 ماخ می‌رسد، در عین حال توانایی حمل 8480 کیلوگرم سلاح و مهمات از جمله موشک، راکت و بمب را در 9 جایگاه خارجی دارا می‌باشد. اف-4 مانند دیگر رهگیرهای زمان خود بدون توپ مسلسل داخلی طراحی شده بود اما در مدل‌های بعدی، توپ گاتلینگ 20م‌م ام61 والکان در آن جاسازی شد.

سرنوشت یکسان در کره جنوبی و آمریکا

اما سرنوشت فانتوم ها در کشورهای نام برده چه شد؟ در ادامه به آخرین وضعیت این جنگنده ها نگاهی خواهیم انداخت. براساس گزارش برنا، حدود 55 سال خدمت فانتوم در نیروی هوایی کره جنوبی با بازنشستگی فانتوم های این کشور در ژوئن 2024 به پایان رسید

کره جنوبی سرانجام آخرین اف-4 فانتوم خود را در ژوئن 2024 بازنشسته کرد. نیروی هوایی کره در مراسمی در 7 ژوئن پس از تکمیل گشت زنی نهایی شان که حدود یک ساعت به طول انجامید، دو فروند فانتوم باقیمانده خود را بازنشسته کرد. این نشان دهنده پایان بیش از پنج دهه خدمت فانتوم در ارتش کره بود.

بسیاری از F-4 فانتوم های آمریکایی به اهداف زامبی تبدیل و منفجر شدند.

نیروی هوایی ایالات متحده نیز یکی از اپراتورهای نهایی F-4 فانتوم است. ایالات متحده صدها فروند از اف-4 های تامکت را بازنشسته کرده و سپس آنها را به هواپیماهای بدون سرنشین به نام QF-4 تبدیل کرده است. در واقع ایالات متحده بسیاری از فانتوم های خود را منفجر خواهد کرد. مشخص نیست که آیا QF-4 هنوز توسط نیروی هوایی مورد استفاده قرار می گیرد یا نه.

جنگنده فانتوم همچنان طرفدار دارد/ ایران آخرین وارث غول آمریکایی؟+ عکس

یونان هم به صف آمریکا و کره پیوست

یونان اعلام کرده است که F-4 فانتوم، F-16 Block 30 و Mirage 2000-5 های خود را واگذار می کند.

ایران و ترکیه تنها دارندگان فانتوم

مشخص نیست ترکیه و ایران چه زمانی آخرین F-4 فانتوم های خود را بازنشسته می کنند. مشخص نیست ترکیه و ایران چه زمانی آخرین F-4 فانتوم های خود را بازنشسته می کنند.

هنگامی که یونان سرانجام F-4E فانتوم های خود را بازنشسته کند، ترکیه و ایران آخرین نیروهای هوایی خواهند بود که هنوز اف-4 فانتوم قدیمی را در خدمت فعال دارند. هنوز مشخص نیست که ترکیه تا چه زمانی به استفاده عملیاتی از این هواپیما ادامه خواهد داد، اما این کشور به احتمال زیاد این کار را زمانی انجام خواهد داد که اف-16هایی که به تازگی قراردادشان را بسته یا جت جنگنده بومی Kaan وارد سرویس شوند.

سرنوشت تلخ آخرین نبرد فانتوم

یک فانتوم در آخرین نبردی که F-4 فانتوم ها تجربه خواهند کرد، سرنگون شد.

یک فانتوم ترکیه ای در نبردی که می تواند آخرین درگیری فانتوم F-4 باشد مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان