۱۰ فناوری‌ خط‌شکن سال ۲۰۲۴ از نگاه نشریه مؤسسه MIT

MIT Technology Review یک شرکت رسانه‌ای مستقل و مشهور جهانی است که تجزیه و تحلیل، بررسی‌ها، مصاحبه‌ها و رویدادهای زنده مربوط به جدیدترین فناوری‌ها و تأثیرات تجاری، اجتماعی و سیاسی آن‌ها را شرح می‌دهد.

نشریه موسسه MIT که در سال 1899 در مؤسسه فناوری ماساچوست ایجاد شد، یک شرکت رسانه‌ای مستقل و مشهور جهانی است که تجزیه و تحلیل، بررسی‌ها، مصاحبه‌ها و رویدادهای زنده مربوط به جدیدترین فناوری‌ها و تأثیرات تجاری، اجتماعی و سیاسی آن‌ها را شرح می‌دهد.

MIT Technology Review اقتدار خود را از ارتباط خود با برترین مؤسسه فناوری جهان و دانش فنی عمیق دست‌اندرکاران آن، ظرفیت رصد فناوری‌ها در گسترده‌ترین زمینه آنها و دسترسی بی‌نظیر به نوآوران و محققان برجسته، دریافت می‌کند.

به نقل از بنیاد ملی علم ایران، گزارش‌های عمیق این مؤسسه نشان می‌دهد که در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد تا دنیا را برای اتفاقات بعدی آماده کند. این مؤسسه درواقع هر سال، به دنبال فناوری‌های امیدوارکننده‌ای است که می‌توانند تأثیر واقعی بر جهان داشته باشند و در گزارش اخیر خود، پیشرفت‌هایی را برشمرده است که اعتقاد دارد در حال حاضر، بیشترین اهمیت را دارند که به شرح زیر هستند:

1. هوش مصنوعی برای همه‌چیز

ما اکنون در عصر هوش مصنوعی زندگی می کنیم. صدها میلیون نفر به طور مستقیم با ابزارهای تولیدی مانند چت جی پی تی که متن، تصویر، ویدیو و موارد دیگر را از طریق درخواست‌ها تولید می‌کند، تعامل داشته‌اند. محبوبیت آنها صنعت فناوری را تغییر داده است و Open AI را به یک نام آشنا تبدیل کرده و گوگل، متا و مایکروسافت را به سرمایه‌گذاری هنگفت در این فناوری وادار کرده است.

2. سلول‌های خورشیدی فوق کارآمد

انرژی خورشیدی به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است و کلیدی برای تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن است. اما بیشتر حجم نور خورشید که به پانل‌های امروزی برخورد می‌کند به برق تبدیل نمی‌شود. افزودن لایه‌ای از کریستال‌های ریز می‌تواند پنل‌های خورشیدی را کارآمدتر کند.

3. اپل ویژن پرو

اپل امسال عرضه اولین هدست واقعیت ترکیبی خود، Vision Pro را آغاز خواهد کرد. ویژگی آن بالاترین وضوح صفحه نمایشی است که تاکنون برای چنین دستگاهی ساخته شده است.

4. داروهای کاهش وزن

افزایش جهانی چاقی توسط سازمان بهداشت جهانی یک همه‌گیری نامیده شده است. داروهایی مانند Mounjaro و Wegovy اکنون یکی از قدرتمندترین ابزارهایی هستند که بیماران و پزشکان برای درمان آن در اختیار دارند. شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها حتی می‌توانند در برابر حملات قلبی و سکته نیز محافظت ایجاد کنند.

5. سیستم‌های زمین‌گرمایی پیشرفته

انرژی زمین گرمایی پاک، همیشه در دسترس و تقریباً نامحدود است. با این حال، به دلیل چالش‌های مهندسی، ما به سختی به آن سطح می‌رسیم. تکنیک‌های حفاری جدید، که عمیق‌تر بوده و در مکان‌هایی که قبلاً امکان حفاری نبود، گرمای بیشتری از زمین را برای تولید انرژی پاک آزاد می‌کنند.

6. تراشه‌های الکترونیکی

کوچک‌تر کردن ترانزیستورها بسیار سخت می‌شود، روندی که قانون مور را تعریف می‌کند و طی دهه‌ها باعث پیشرفت در محاسبات شده است. مهندسان اکنون باید راه‌های جدیدی برای سریع‌تر و کارآمدکردن رایانه‌ها بیابند. چیپلت‌ها تراشه‌های کوچک و تخصصی هستند که می‌توانند برای انجام هر کاری که یک تراشه معمولی انجام می‌دهد و غیره به یکدیگر متصل شوند.

7. اولین درمان اصلاح ژن

درمان‌های جدید مبتنی بر تناوب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای سال‌هاست که در حال انجام است. در هفته‌های پایانی سال 2023، شرکت Vertex به دلیل توانایی خود در درمان بیماری کم‌خونی داسی شکل، که یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است، تأییدیه نظارتی را کسب کرد.

8. رایانه‌های بزرگ مقیاس

سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان اکنون می‌توانند بیش از محاسبات یک اگزافلاپ(یعنی 1 و 18 صفر) را انجام دهند. ماشین‌های جدیدی که می‌توانند داده‌های علمی را با این سرعت‌ها پردازش کنند، دانشمندان را قادر می‌سازند شبیه‌سازی‌های پیچیده‌تری از آب و هوا، شکافت هسته‌ای، آشفتگی و غیره انجام دهند.

9. پمپ‌های حرارتی

پمپ‌های حرارتی، وسایل برقی هستند که هم می‌توانند ساختمان‌ها را خنک و هم گرم کنند و استفاده گسترده‌تر می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. فروش آن‌ها در سراسر جهان افزایش یافته است.

10. قاتلان توییتر

ایلان ماسک سایتی را که اکنون با نام X شناخته می‌شود در سال 2022 خریداری کرد و از آن زمان تقریباً هیچ‌چیز مشابه نبوده است. او اکثر کارکنان را اخراج و از تعدیل محتوا صرف‌نظر کرد و تبلیغ‌کنندگان و کاربران را تهدید کرد. اکنون که گزینه‌های جایگزین مانند Bluesky ، Threads و سایرین، جایگاه خود را به دست آورده‌اند، میدان مرکزی شهر جای خود را به اتاق‌های خصوصی داده است.

منبع: ایسنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر