پزشکیان : ۲۰:۳۰ را نمی‌بینم / دغدغه خبرنگاران را پخش کنید

مسعود پزشکیان در حاشیه نشست با اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار، در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش‌های خبری صداوسیما را می‌بیند یا خیر، اظهار کرد: مدتی است که صبح می‌روم و شب و نیمه‌شب بازمی‌گردم و دائم در جلسه و گفت‌وگو هستیم و فرصت نمی‌شود.

رئیس جمهور در حاشیه نشست با اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار، در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که بخش خبری «20:30» را می‌بیند یا خیر، تاکید کرد: اصلأ نمی‌رسم که 20:30 را ببینم. ساعت 10 یا 11 شب به خانه بازمی‌گردم.
 
به گزارش ایرنا، در یکی از گرم‌ترین روزهای مرداد ماه که وزیر نیرو شکستن رکورد گرما از یک سو و ثبت حدنصابی جدید از مصرف برق از سوی دیگر را پیش‌بینی کرده بود، یکی از گرم‌ترین دیدارهای اهالی رسانه با یک رئیس‌جمهور رقم خورد.
 
17 مرداد 1403 نخستین دیدار «مسعود پزشکیان» با اهالی رسانه برخلاف برنامه‌های گذشته و حتی پیش‌بینی‌ها به پرسش و پاسخ نگذشت بلکه دیداری بود رودر رو و نزدیک و از جنس دردِ دل و اشک و لبخند. 15 نفر از اهالی رسانه در حضور رئیس‌جمهور پشت تریبون رفتند و از دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران گفتند و تلاش کردند زبان گویای همکاران خود باشند.
 
مهمترین گلایه خبرنگاران اما به مسائل معیشتی مربوط بود و نبود امنیت شغلی که پزشکیان نیز در آرامش و نهایت دقت به صحبت‌ها گوش می‌کرد و نکاتی از صحبت‌ها را نیز برای خود یادداشت می‌کرد.
 
مسعود حیدری مدیرعامل خبرگزاری ایلنا نخستین سخنرانی بود که در حضور رئیس‌جمهور سخن گفت. وی یکی از مهمترین مباحث موردتوجه رسانه‌ها فارغ از دیدگاه‌های سیاسی آنان را نبودِ نهاد صنفی مستقل و مقتدر دانست و ابراز امیدواری کرد که تشکیل یک نهاد اثرگذار و پیگیر مسائل خبرنگاران در دولت چهاردهم پیگیری شود که البته این درخواست از سوی رئیس‌جمهور بی پاسخ نماند و مسعود پزشکیان با پیشنهاد تقدیم لایحه‌ای به مجلس در خصوص تاسیس یک تشکل صنفی فراگیر از سوی خبرنگاران موافقت کرد و تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات خبرنگاران به کار خواهد گرفت.
 
اما مهمترین دغدغه‌ای که از سوی قریب به اتفاق اهالی رسانه مطرح شد، مساله معیشتی خبرنگاران بود که در بخشی از صحبت‌های اکبر توکلی عکاس ایرنا هم به اوج رسید و با اشک‌های توکلی و تشویق بی‌امان همکارانش همراه بود. عکاس ایرنا به نمایندگی از عکاسان حاضر در مراسم از رئیس‌جمهور خواست که به خلاء اجرای قانون در حوزه بیمه خبرنگاران به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور رسیدگی کند. وی از کار شبانه‌روزی 2 ماه اخیر خبرنگاران به ویژه از هنگام حادثه تلخ سقوط هلی‌کوپتر شهید آیت‌الله رئیسی گفت و اینکه خبرنگاران و عکاسان، علی‌رغم مشکلات معیشتی چگونه از جان خود برای روشنگری و رساندن صدای مردم مایه می‌گذارند.
 
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان به عنوان دومین سخنران هم پیروزی پزشکیان و البته روز خبرنگار را تبریک گفت. شریعتمداری که از دعوت غیرمنتظره برای سخنرانی شگفت‌زده شده بود از نسبت رسانه با کنترل افکار عمومی سخن گفت.
 
از 15 نماینده رسانه‌ها 3 نفر هم خانم بودند که اولین آنها طیبه خادم جعفری خبرنگار صدا و سیما بود. خادم یاد و خاطره شهید صارمی و همه شهدای خبرنگار ایران و همچنین 165 خبرنگار عرصه روشنگری در غزه را گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که مهمترین خبری که خبرنگاران در زمان دولت چهاردهم مخابره می‌کنند، حل مشکلات اقتصادی مردم باشد.
 
مدیرمسئول روزنامه شرق از دیگر سخنرانان این مراسم بود که رئیس‌جمهور خواست که کمک کند مرجعیت رسانه‌ای به رسانه‌های داخلی بازگردد. بعد از رحمانیان؛ محمدصادق پژمان از آخرین خبر پشت تریبون رفت از دغدغه‌های رسانه‌های فعال بر بستر فضای مجازی گفت و تاکید کرد که نگاه کلاسیک به رسانه‌ها نه پاسخگوی نیاز مخاطب است و نه روندهای نوین رسانه‌ای به ما اجازه می‌دهد که در گذشته زیست کنیم.
 
علیرضا بختیاری از دنیای اقتصاد آمد و صحبت‌های خود را با گلایه آغاز کرد؛ گلایه از صنعتی نشدن رسانه‌ها. وی تصریح کرد: بیش از 14 هزار رسانه داریم اما تعداد معدودی از آنان اثرگذار هستند و دلیل این ناکامی را نیز در عدم توجه به رسانه‌های بخش خصوصی اعلام کرد.
 
در ادامه مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم که نامش از طرف مجری به اشتباه ادا شد نیز از تعامل دولت و رسانه سخن گفت. قلی‌زاده دولت را رسانه نظام خواند و اذعان داشت که عملکرد دولت تاثیر شگرفی در تلقی جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد. وی گفت: رسانه نباید روابط عمومی دولت باشد؛ این نه در شان رسانه است و نه در شان دولت بلکه رسانه باید در جایگاه حلقه اتصال میان دولت و مردم تعریف شود.
 
سعید آجرلو با تقدیر از مواضع رئیس‌جمهور در موضوع فلسطین، گفت: سخن رئیس‌جمهور را ادامه گفتمان انقلاب می‌دانیم و ما نیز همچون شما، وفاق و اجماع را مهمترین مساله کشور تلقی می‌کنیم. نماینده روزنامه صبح نو با تاکید چند باره بر مساله اقتصاد، تصریح کرد: آقای پزشکیان بدانید که چه آنان که پای صندوق آمدند و چه آنان که نیامدند، اقتصاد مساله و اولویت اول آنان بوده است.
 
احمدنیا از اصلاحات نیوز با یادآوری وعده‌های انتخاباتی دکتر پزشکیان، گفت: در حوزه فضای مجازی قول‌ها و وعده‌هایی دادید و رگ‌هایی گرو گذاشتید؛ به قول خود وفادار باشید و به ایجاد امید در دلِ مردم عزیز ایران.
 
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری نیز دغدغه‌مند مساله مرجعیت رسانه بود اما این مرجعیت را به رسانه‌های مکتوب منحصر ندانست و با تاکید بر اینکه باید انحصار در راه‌اندازی و اداره رسانه‌های اینترنتی از دستگاه‌های دولتی گرفته شود، گفت: تنها راه جلب اعتماد مردم، آشتی با رسانه‌ها و بازگرداندن مرجعیت به رسانه‌های داخلی است.
 
از خبرگزاری مهر، محمدمهدی رحمتی سخن گفت و به درستی تاکید کرد که بهتر بود به جای صاحبان رسانه، زمان بیشتری به خبرنگاران داده می‌شد که دردِ دل و مشکلات خود را مطرح کنند اما به رسم ادب چند کلامی را با شما در میان خواهم گذاشت. رحمتی افزود: باید از دعوای رسانه دولتی و خصوصی عبور کنیم و به سمت رسانه با خدمت عمومی حرکت کنیم.
 
اکبر منتجبی رئیس انجمن صنفی مطبوعات از ثبت بیش از 100 پرونده علیه رسانه‌ها گلایه کرد و از رئیس‌جمهور خواست که دستور بازپس گرفتن شکایت‌ها را صادر کند که این درخواست با موافقت رئیس‌جمهور همراه شد و بر این أساس، تمام شکایات نهادهای دولتی از اهالی رسانه به صرف فعالیت رسانه‌ای آنها پس گرفته خواهد شد.
 
دردِ دل‌های الیاس حضرتی حسن ختام صحبت‌های خبرنگاران بود. مدیرمسئول روزنامه اعتماد رسانه‌ها را متولیان فرهنگ جامعه خواند و از رئیس‌جمهور درخواست کرد که ستون انتقاد از دولت در همه رسانه‌ها تشکیل شود و در پایان هر سال به بهترین و منصفانه‌ترین نقدها جایزه نیز تعلق گیرد تا فضای نقد سازنده در کشور و رسانه‌ها شکل گیرد.
 
در پایان مراسم و پس از سخنرانی رئیس‌جمهور تمام خبرنگاران حاضر در مراسم بر روی سن حاضر شدند و با رئیس‌جمهور عکس یادگاری گرفتند و فرصتی شد تا از نزدیک چند کلامی را دکتر پزشکیان گفت‌وگو کنند.
 
دغدغه ها و گلایه ها زیاد بود و فرصت کم، اما همین هم مغتنم است، خبرنگاری که 364 روز سال در پی درد و معیشت مردم می‌دود و زبان گویای آنهاست، حالا یک روز هم رسانه مامنی برای بیان دغدغه های خودش شده است. در نخستین نشست رئیس جمهور با خبرنگاران هم فرصتی مهیا شد تا صریح و شفاف و بدون لکنت از حق خود بگویند و امنیت شغلی.
 
حال و هوای جلسه به دلیل انتخاب سالن مناسب و کوچکتر، خودمانی‌تر شده و فضای صمیمی‌تری ایجاد کرده بود و دیدار کاملاً دوستانه برگزار شد.
 
پیش از آغاز سخنرانی تعدادی از خبرنگاران و مدیران مسئول رسانه‌های مختلف مکتوب شنیداری دیداری و آنلاین به بیان نظرات خود پرداختند. مجری مراسم پزشکیان را طبیب جمهور خطاب کرد و در ادامه قاری قرآن آیاتی از سوره نون والقلم و ما یسطرون را تلاوت کرد.
 
در کنار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران پرچم سیاه عزای حسینی به مناسبت ماه صفر افراشته شده بود و 4 دوربین صداوسیما مراسم را پوشش میدادند که فیلمبردار دوربین شماره 2، یک بانوی جوان محجبه چادری بود.
 
بخش عمده‌ای از گلایه‌ها و درد دل‌های خبرنگاران با رئیس جمهور از جنس مسائل معیشتی بود که رئیس جمهور با دقت به آنها گوش می‌کرد.
 
علاوه بر گرامی داشت شهادت شهید صارمی در 17 مرداد 1377 و تعیین روز خبرنگار، در این مراسم یاد شهدای خبرنگار سانحه سقوط هواپیمای C130 و همچنین ضایعه درگذشت دو خبرنگار در سانحه تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست در بازدید از دریاچه ارومیه از جمله مرحومه ریحانه یاسینی خبرنگار فقید ایرنا و 165 خبرنگار شهید جنگ غزه گرامی داشته شد.
 
در این مراسم حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق اظهار نظر کردند رحمانیان در این مراسم گفت دکتر پزشکیان یکی از آخرین بخت‌های مردم ایران است؛ وی همچنین نشست به لغو نشست خبری رئیس جمهور منتخب بعد از اتمام انتخابات موضع‌گیری کرد.
 
بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد از دیگر سخنرانان این نشست بود که در اظهار نظری با انتقاد از قیمت گذاری دستوری در اقتصاد ایران گفت زیان 570 همتی دو خودروساز بزرگ نتیجه قیمت گذاری دستوری در سالهای گذشته است.
 
محمد مهدی رحمتی مدیرعامل خبرگزاری مهر در سخنان خود موضوع فراموش شدن سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری از سوی بیمه تامین اجتماعی را مطرح کرد که با استقبال خبرنگاران حاضر در نشست مواجه شد.
 
اکبر توکلی عکاس ایرنا نیز هنگام صحبت درباره وضعیت معیشتی خبرنگاران و عکاسان گریست که در ادامه خبرنگاران حاضر در مراسم وی را تشویق کردند.
 
دکتر پزشکیان رئیس جمهور نیز با پیشنهاد تقدیم لایحه‌ای به مجلس در خصوص تاسیس یک تشکل صنفی فراگیر از سوی خبرنگاران موافقت کرد.
 
مسعود پزشکیان در حاشیه نشست با اهالی رسانه به مناسبت روز خبرنگار، در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش‌های خبری صداوسیما را می‌بیند یا خیر، اظهار کرد: مدتی است که صبح می‌روم و شب و نیمه‌شب بازمی‌گردم و دائم در جلسه و گفت‌وگو هستیم و فرصت نمی‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که بخش خبری «20:30» را می‌بیند یا خیر، تاکید کرد: اصلأ نمی‌رسم که 20:30 را ببینم. ساعت 10 یا 11 شب به خانه بازمی‌گردم.
 
رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که بخش خبری «20:30» از نشست وی با رسانه‌ها چه موضوعی را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: دغدغه خبرنگاران را پخش کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان