کدام کشورها بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

قطر بالاترین سرانه مصرف انرژی در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۳ با ۸۱۷ گیگاژول برای هر نفر داشت. این کشور دارای ذخایر فراوان گاز طبیعی است. تقریباً تمام انرژی مصرفی این کشور از گاز طبیعی حاصل می شود.

مصرف جهانی انرژی به دلیل تفاوت در سطوح صنعتی شدن، شرایط آب و هوایی، تراکم جمعیت و دسترسی به منابع طبیعی، و همچنین سیاست‌گذاری مصرف انرژی و فعالیت‌های اقتصادی متفاوت در بین کشورها، دارای تغییرات منطقه‌ای قابل توجهی است. به عنوان مثال، کشورهایی با آب و هوای سردتر ممکن است انرژی بیشتری را برای گرمایش مصرف کنند، در حالی که کشورهای بسیار صنعتی ممکن است به دلیل بخش‌های تولیدی گسترده‌شان، سرانه مصرف انرژی بیشتری داشته باشند.

به گزارش روزیاتو، اینفوگرافی زیر 15 کشور را بر اساس سرانه مصرف انرژی در سال 2023 و همچنین سرانه مصرف انرژی در هر قاره را نشان می دهد.

کدام کشورها بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

این ارقام بر حسب گیگاژول (GJ) نشان داده شده و از گزارش بررسی آماری موسسه انرژی درباره انرژی جهانی 2024 استخراج شده است.

قطر و ایسلند بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند

قطر بالاترین سرانه مصرف انرژی در سراسر جهان را در سال 2023 با 817 گیگاژول برای هر نفر داشت. این کشور دارای ذخایر فراوان گاز طبیعی است. تقریباً تمام انرژی مصرفی این کشور از گاز طبیعی حاصل می شود.

کدام کشورها بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

کشورهایی که در آب و هوای گرم یا سرد قرار دارند و از نظر منابع انرژی خاصی نیز غنی هستند، مانند قطر و گاز طبیعی آن یا ایسلند و انرژی گرمایی زمین آن، بیشترین سرانه مصرف‌ انرژی را در سال 2023 داشتند.

این کشورها تمایل دارند انرژی بیشتری برای گرم کردن یا خنک کردن خانه ها مصرف کنند. هزینه ها نیز اغلب در این کشورها پایین تر است. علاوه بر این، بسیاری از کشورهای پرمصرف انرژی دارای سرانه جمعیت نسبتاً پایینی هستند. کانادا و عربستان سعودی تنها کشورهایی هستند که در بین 10 کشور با بالاترین سرانه مصرف انرژی، جمعیت بیش از 10 میلیون نفر قرار دارند.

از منظر قاره‌ای

با نگاهی به قاره ها، آمریکای شمالی به طور عجیبی بیشترین مصرف انرژی را با 240 گیگاژول به ازای هر نفر دارد. یعنی تقریباً سه برابر میانگین جهانی که 77 گیگاژول است.

کدام کشورها بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

اعداد آمریکای شمالی برخلاف مناطقی مانند آفریقا یا حتی آمریکای جنوبی و مرکزی با سرانه 14 گیگاژول و 58 گیگاژول است.

بر اساس گزارش موسسه انرژی، حدود 750 میلیون نفر در سراسر جهان یا از هر 10 نفر یک نفر به برق دسترسی ندارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر