تحقیقات جدید: میکروپلاستیک‌ ها ممکن است یکی از دلایل اصلی افزایش سرطان در جوانان باشند

درحالی‌که آمار ابتلا به برخی از سرطان‌ها در گروه‌های مسن کاهش می‌یابد، موجی از این سرطان‌ها در جوانان ایجاد شده است.

بسیاری از جوانان درحال ابتلا به سرطان‌های مختلف هستند. دانشمندان نیز عوامل ریسک بسیاری را بررسی می‌کنند تا به علت این موج سرطان پی ببرند؛ از چاقی تا بی‌تحرکی. یکی از این مطالعه‌های تازه، «مواد شیمیایی محیطی» را عامل ریسک برای موج سرطان معرفی کرده است که برخی آن را به میکروپلاستیک‌ها نسبت می‌دهند.
 
به گزارش دیجیاتو؛ برخی از متخصصان میکروپلاستیک‌ها را یکی از اجزای اصلی مواد شیمیایی محیطی می‌دانند که منجر به سرطان در جوانان می‌شوند. علت این است که میکروپلاستیک‌ها در محیط ما نسبتاً جدید هستند و آن‌ها را تقریباً همه جا، حتی مثلاً در بافت جفت انسان، می‌توان یافت.
 
این مطالعه جدید را دانشمندان انجمن سرطان آمریکا انجام داده‌اند. آن‌ها داده‌های بیش از 23 میلیون نفر با 35 سرطان مختلف را از سال 2000 تا 2019 بررسی کردند. از این بین، بیش از 7 میلیون نفر مبتلا به 25 سرطان مختلف جان خود را از دست داده بودند. آن‌ها نتایج مطالعه خود را در ژورنال Lancer منتشر کرده‌اند.
 
میکروپلاستیک‌ها یکی از آلاینده‌های محیطی نسبتاً جدید هستند و ممکن است که در افزایش نرخ سرطان در جوانان نقش داشته باشند.
 
موج سرطان در جوانان
 
پژوهشگران دریافتند که نرخ سرطان روده کوچک، کلیه و پانکراس برای زنان و مردان متولد سال 1990 دو تا سه برابر نرخ سرطان افراد متولد 1955 بود. به‌علاوه، نرخ تشخیص سرطان کبد و مجرای صفراوی در زنان متولد 1990 بیشتر بود.
 
نکته جالب دیگر این است که برخی سرطان‌ها (مانند سرطان سینه و روده بزرگ) در گروه‌های مسن‌تر کاهش می‌یافت. درحالی‌که جوانان با افزایش دردسرساز این سرطان‌ها مواجه بودند.
 
به‌طور کلی، 17 سرطان در گروه‌های جوان‌تر افزایش یافته بود؛ از جمله نُه سرطان که در گروه‌های مسن‌تر کاهش پیدا کرده بودند. همین آمار اهمیت شناسایی عوامل ریسک موج جدید سرطان در نسل‌های جوان را نشان می‌دهد.
 
این مطالعه می‌گوید عوامل ریسک مدرن، مانند چاقی، رژیم غذایی و آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن است بدن ما را به روش‌هایی مضر تحت‌تأثیر قرار دهند. به‌علاوه، اضافه شدن «مواد شیمیایی محیطی» فشار فیزیکی وارد به بدن را افزایش می‌دهد.
 
به همین علت است که برخی از متخصصان با استناد به نتایج این مطالعه، میکروپلاستیک‌ها را یکی از مظنون‌های اصلی افزایش سرطان در نسل‌های جوان‌تر می‌دانند.
 
میکروپلاستیک‌ها اولین بار در دهه 1970 در محصولات زیبایی و محصولات محافظت پوست و بدن استفاده شدند. اگر به پژوهش‌های جدیدی که آثار زیستی میکروپلاستیک‌ها را بررسی می‌کنند نگاهی بیندازید، احتمالاً به نقش آن‌ها در افزایش نرخ سرطان در جوانان مشکوک شوید.
 
برای مثال، در سال گذشته دانشمندان دانشگاه تافتس آمریکا دریافتند که حضور میکروپلاستیک‌ها ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های التهابی در سلول‌های روده شود. این نوع واکنش التهابی یکی از عواملی است که می‌تواند سرطان ایجاد کند.
 
با توجه به این اطلاعات، لزوم غربال زودهنگام جوانان برای تشخیص برخی از سرطان‌ها آشکار می‌شود. ایجاد آگاهی درباره چنین ریسک‌هایی بهترین راه برای مقابله با آن‌ها است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر