دلایل ریزش ۳درصدی نماگرهای بازار سهام در هفته گذشته بررسی شد

تکرار سریال آبان۱۴۰۱؟

شماره روزنامه: ۶۰۷۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ...

Untitled-5 copy

 نسبت P/E بورس تهران نیز به 5.8واحد رسیده‌ که از آبان1401 بی‌سابقه است. اینکه اتفاقات آبان 1401 و رشد احتمالی بورس قابل‌تکرار باشد به عوامل متعددی بستگی دارد. کاهش نرخ بهره، رشد دلار نیما و کاهش تنش‌های منطقه‌ای سه ضرورت مهم برای رونق نسبی بازار سهام هستند که در پاییز1401 نیز بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند. این درحالی است که صنایع کامودیتی‌محور بورس نیز به سبب تعمیق رکود در جهان در پی انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی از غول‌های دنیا، با ریسک کاهش قیمت‌های جهانی همراه شده‌اند و در بلندمدت بر بورس تهران اثرگذار خواهند بود.

اقتصاد جهان در ابهام

بازارهای جهانی طی هفته قبل، با اتفاقات و آمارهای مهمی همراه شدند. اول اینکه گزارش NFP آمریکا منتشر شد و آمارها حکایت از کاهش شدید این شاخص برای برترین اقتصاد دنیا دارند، به‌طوری‌که با انتشار این داده، شاخص دلار تضعیف و قیمت‌های جهانی تا حدودی تقویت شد، اما ترس از رکود در اقتصاد جهان، همچنان موجب‌ شده‌است تا کامودیتی‌‌‌‌‌ها شرایط وخیمی داشته باشند. به‌رغم آنکه طلای جهانی با قیمت‌های بالایی معامله شد، اما در پی انتشار ضعیف داده‌های اقتصادی چین، قیمت نفت افت بیش از 5درصدی را متحمل شد، ضمن آنکه تحکیم فضای رکودی بر اقتصاد دنیا، سبب شد تا بورس‌های بزرگ دنیا مانند شاخص نیکی ژاپن، با افت شدیدی همراه شود. بورس کامودیتی‌محور تهران نیز احتمالا از کاهش قیمت‌های جهانی متضرر شده و در بلندمدت بر صورت‌های مالی شرکت‌های صادراتی و سود خالص دلاری بازار، اثرگذار خواهد بود.

بورس سیاسی یا اقتصادی؟

بورس تهران طی چند سال‌اخیر، با محاصره اقتصادی زیادی همراه بوده‌است، به‌طوری‌که دولت در بازار سرمایه با افزایش هزینه‌های شرکت‌ها در پی جبران کسری‌‌‌‌‌های خود، ضربه‌‌‌‌‌های شدیدی را بر پیکره بازار سرمایه وارد آورد. همچنین با سرکوب و ثبات مصنوعی نرخ ارز موثر بر شرکت‌ها، صادرات شرکت‌ها تضعیف شد.  این موارد در حالی است که به دلیل مشکلات نقدینگی و سرمایه‌درگردش شرکت‌ها به‌خصوص صنایع کوچک‌تر، هزینه مالی سنگینی بر شرکت‌ها تحمیل شده‌است. هزینه‌های بالای انرژی در کنار کمبود آن برای مصرف صنایع نیز ریسک‌هایی را به بازار تحمیل کرده‌است. علاوه بر این، احتمال درگیری‌‌‌‌‌ها در خاورمیانه ریسک‌های سیاسی را افزایش داده‌است، به‌طوری‌که این ریسک‌ها محدود به چند روز اخیر نیست و اهالی بازار سرمایه نمی‌دانند که آیا اتفاق اخیر مجددا تکرار خواهد شد، یا اینکه در صورت تکرار، واکنش‌‌‌‌‌ها به چه صورت خواهد بود. همه این تحولات، سبب شده‌است تا نسبت قیمت به سود بازار به زیر 6واحد برسد ولی بورس تهران به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

دوباره آبان 1401

آخرین‌باری که P/E بورس تهران به محدوده‌‌‌‌‌ 5.8واحد رسید، آبان 1401 بود و بازار پس از چند روز با محرک‌های قوی، شاخص‌کل بورس موفق شد تا رشد خوبی را به‌ثبت برساند، اما در آن مقطع 2اتفاق مهم بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار داد. اول آنکه نرخ دلار در بازار آزاد رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌بود و اسکناس آمریکایی سعی داشت تا اندکی به ارزش ذاتی خود نزدیک شود. همین امر احتمال رشد نرخ دلار نیما را نیز افزایش داد. هرچند دلار موثر بر شرکت‌ها با تاخیر زمانی به دلار آزاد نزدیک شد، اما بورس فضای متعادل و مثبتی را تجربه کرد تا برای ثبت یک سقف جدید آماده شود. علاوه‌بر این نرخ بهره اخزا، با کاهش شدیدی همراه و به‌عنوان محرک قوی در بازار نمایان شد. برای تکرار آبان1401، اول باید نرخ بهره کاهش موقتی داشته‌باشد که احتمال آن چندان کم نیست. دوم آنکه همانند پاییز 1401، دلار نیما باید رشد خوبی را به‌ثبت برساند، به‌طوری‌که اختلاف دو شاخص ارزی مهم در کشور یعنی دلار آزاد و دلار نیما به زیر 15درصد برسد.

همه این موارد در حالی بیان می‌شود که کاهش تنش‌ها در منطقه و محفوظ‌ماندن ایران در این درگیری‌‌‌‌‌ها باید قطعی شود. بازار سرمایه در آبان1401 نیز با وعده‌‌‌‌‌هایی از طرف دولت مواجه شد، اما بی‌‌‌‌‌اعتمادی در بازار به‌قدری گسترده بود که صرفا با عملی‌شدن شعارها بورس موفق شد تا بالای 2میلیون واحد را به خود ببیند. اکنون با کاهش بیشتر اعتمادها در بورس که مقصر بخشی از آن نهاد ناظر است، عملی‌شدن وعده‌‌‌‌‌ها برای رشد بورس ضرورت دارد.

Untitled-4 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر