پرتاب سومین جرم تاجی خورشیدی به سمت زمین طی این هفته

انفجار روز پنجشنبه از ناحیه لکه‌های خورشیدی AR۳۷۷۷ با ۱.۳ ایکس رخ داد و حدود ساعت ۳:۳۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی به اوج خود رسید. این قوی‌ترین مورد از این منطقه فعال تاکنون بود، و شعله‌ها منجر به اختلال در امواج رادیویی کوتاه و باعث خاموشی در سراسر آمریکای شمالی از جمله جزایر هاوایی شد.

لکه فعال خورشیدی AR3777 این هفته قوی‌ترین شعله‌های خورشیدی خود را پرتاب کرد و یک خروج جرم تاجی دیگر را برای برخورد با زمین در این هفته با احتمال ایجاد طوفان ژئومغناطیسی به فضا فرستاد.

به گزارش ایسنا، اکنون سه پرتاب خروج جرم تاجی(CME) به سمت سیاره ما در حال حرکت هستند که این می‌تواند به معنای افزایش فرصت‌های این هفته برای دیدن شفق در سراسر شمال ایالات متحده و اروپا باشد.

خروج جرم‌تاجی از خورشید، انفجارهای عظیم میدان مغناطیسی و پلاسما هستند که از شراره‌های خورشیدی نشات می‌گیرند و می‌توانند منجر به طوفان‌های ژئومغناطیسی قدرتمندی برای ما روی زمین شوند. این طوفان‌ها چیزی هستند که به تماشاگران آسمان این شانس را می‌دهند که شاهد نمایش خیره‌کننده‌ای از  رنگ‌ها در آسمان شب باشند که به عنوان شفق‌های قطبی شناخته می‌شوند.

دو خروج جرم تاجی پیش از این از شراره‌های خورشیدی کلاس M که در روز چهارشنبه(7 اوت) فوران کردند به زمین رسیده بودند و دانشمندانِ مرکز پیش‌بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) در پیش‌بینی خود تأیید کردند که یکی دیگر از آنها از کلاس X در روز پنجشنبه(8 اوت) پرتاب شده است. این خروج جرم تاجی کاملا با اوج بارش شهابی پرساید (Perseid) در روزهای 11 و 12 اوت(21 و 22 مرداد) مطابقت دارد، به این معنی که آسمان‌نگاران به طور بالقوه می‌توانند نه یک منظره آسمانی خیره‌کننده این آخر هفته، بلکه دو منظره آسمانی را تماشا کنند.

شراره‌های خورشیدی کلاس X قوی‌ترین دسته از شراره‌های خورشیدی هستند و علامت X با اعداد 1 تا 9 دنبال می‌شود که قدرت آنها را نشان می‌دهد و عدد 9 بالاترین است.

انفجار روز پنجشنبه از ناحیه لکه‌های خورشیدی AR3777 با 1.3 ایکس رخ داد و حدود ساعت 3:35 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی به اوج خود رسید. این قوی‌ترین مورد از این منطقه فعال تاکنون بود، و شعله‌ها منجر به اختلال در امواج رادیویی کوتاه و باعث خاموشی در سراسر آمریکای شمالی از جمله جزایر هاوایی شد.

هیچ محدودیت برای سرعت خروج جرم تاجی وجود ندارد، در واقع فوران روز پنجشنبه از 2.2 میلیون مایل در ساعت(1000 کیلومتر بر ثانیه) فراتر رفت! فرا رسیدن سومین خروج جرم تاجی از هم‌اکنون تا دو روز آینده پیش‌بینی می‌شود. البته امکان مشاهده شفق‌های قطبی به شرایط آب و هوایی محلی بستگی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر