شب ابوالقاسم لاهوتی و صدر الدین عینی

شب ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در خانۀ اندیشمندان علوم انسانی (به نشانی: خیابان نجات الهی (ویلا). چهارراه ورشو. تالار فردوسی) برگزار می‌شود.

ه مناسبت انتشار کتاب «نامه های ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی» به کوشش محسن فرح بر هفتصد و شصت و دومین شب مجلۀ بخارا به بزرگداشت ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج عصر یکشنبه 21 مرداد 1403 در «خانۀ اندیشمندان علوم انسانی» برگزار می‌شود.

به گزارش عصر ایران؛ در شب ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی آقایان دکتر نظام‌الدین زاهدی، سفیر فوق‌العاده و نمایندۀ تام‌الاختیار تاجیکستان در تهران؛ دکتر علی‌اشرف مجتهد شبستری، نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان؛ مسعود عرفانیان، پژوهشگر و تاریخ‌نگار؛ گودرز رشتیانی پژوهشگر تاریخ آسیای مرکزی و قفقاز؛ لادن عالمپور، ادیب و از نوادگان میرزا احمد الهامی (پدر لاهوتی) و محسن فرح‌بر درباره وجوه گوناگون زندگی و فعالیت های ادبی ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی سخنرانی می‌کنند. همچنین دکتر عبدالخالق نبوی، ادبیات پژوه نامور تاجیکستانی پیام تصویری خواهند داد.

در نامه‌نگاری میان ابوالقاسم لاهوتی، شاعر و کنشگر سیاسی ایرانی که در پی یک شورش نافرجام سیاسی در زمستان 1300 خورشیدی به اتحاد شوروی گریخت و صدرالدین عینی، ادیب نامدار و بنیان‌گذار ادبیات معاصر تاجیکستان که در کتاب «نامه های ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی» ارائه شده‌ است، گذشته از دوستی‌ها و علائق ادبی آن دو، از وضعیت سیاسی شوروی و شرایط جامعهٔ تاجیکستان نیز تصویری به‌دست می‌آید.

در کنار ترس و وحشت حاصل از یکّه‌تازی‌های استالین و امواج پی‌در‌پی تصفیه‌های سیاسی که قاب اصلی این تصویر را تشکیل می‌دهد، از سعی و تلاش‌های رستمانهٔ ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی می‌خوانیم برای حفظ زبان پارسی در منطقهٔ ورارود و ساختن جمهوری نوبنیاد تاجیکستان.

شب ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه 21 مرداد 1403 در خانۀ اندیشمندان علوم انسانی (به نشانی: خیابان نجات الهی (ویلا). چهارراه ورشو. تالار فردوسی) برگزار می‌شود.

شب  ابوالقاسم لاهوتی و صدر الدین عینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر