بلندترین درخت جهان که در عمیق‌ترین درّه جهان رشد کرده است (+عکس)

ژرف‌دره‌ی یارلونگ سانگپو بزرگترین دره در خشکی‌های زمین است که ۵۰۵ کیلومتر طول و تقریباً ۶۰۹۶ متر از بالا تا پایین در عمیق‌ترین نقطه خود در منطقه خودمختار تبت ارتفاع دارد.

ژرف‌دره‌ی یارلونگ سانگپو (Yarlung Tsangpo) بزرگ‌ترین دره زمینی جهان است، طولانی‌تر از ژرف‌دره‌ی آریزونا و عمیق‌تر از هر دره دیگری در خشکی. 

به گزارش فرادید، نام این دره برگرفته از رودخانه یارلونگ سانگپو است که ماجراجویان آن را «اورست رودخانه‌ها» نامیده‌اند، زیرا عمدتاً غیرقابل‌دسترس است و بالاترین میانگین ارتفاع (4000 متر) را میان رودخانه‌های اصلی روی زمین دارد. سرچشمه یا بالارودهای یارلونگ تسانگپو در غرب منطقه خودمختار تبت در یخچال انگسی واقع شده و رودخانه در سراسر فلات تبت به سمت شرق پیچ و تاب خورده و یکدفعه به سمت جنوب غربی خم می‌شود تا به رودخانه برهماپوترا بپیوندد. 

ژرف‌دره‌ی یارلونگ تسانگپو 505 کیلومتر طول دارد و شامل برخی از ناهموارترین و کم‌کاوش‌شده‌ترین مکان‌های جهان، از جمله یک بخش خطرناک در منطقه خودمختار جنوب شرقی تبت می‌شود که آنجا از بین دو قله مرتفع می‌گذرد: نامچا باروا که 7782 متر ارتفاع دارد و گیالا پری که کمی پایین‌تر، در ارتفاع 7294 متری قرار دارد. 

دره در امتداد این قطعه، در عمیق‌ترین نقطه خود و از بالا به پایین به 6009 متر یا سه‌برابر عمق گراند کانیون می‌رسد. این ژرف‌دره به طور متوسط 2270 متر است. 

افزون بر این، این دره خانه بلندترین درختی است که تا به حال در آسیا کشف شده، سروی با 102 متر ارتفاع که مجسمه آزادی را کم‌ارتفاع جلوه می‌دهد. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پکن، این درخت را ماه می‌2023 به عنوان بخشی از یک بررسی اکولوژیکی برای کمک به حفظ اکوسیستم منحصر به فرد منطقه خودمختار تبت اندازه‌گیری کردند. 

معلوم نیست این درخت متعلق به کدام گونه است، هرچند انتشارات رسانه‌های دولتی چین در آن زمان حدس زدند این سرو ممکن است سرو هیمالیا (Cupressus torulosa) یا سرو تبتی (Cupressus gigantea) باشد. 

در زیر تصویر تمام‌قد بلندترین درخت آسیا را مشاهده می‌کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر