آیا ترکیب سرکه و جوش شیرین مضر و خطرناک است؟

شوینده‌های شیمیایی خیلی خوب می‌توانند انواع سطوح را تمیز کنند؛ اما مضرات زیادی هم دارند. تولید گازهای سمی، از بین بردن لعاب و رنگ لوازم، آسیب به ریه‌ها و مواردی از این دست ازجمله آسیب‌ها و مضرات شوینده‌های شیمیایی هستند.

ترکیب سرکه و جوش شیرین یکی از قوی‌ترین محلول‌های ضدعفونی‌کننده و چربی‌زدا است که مصرف خانگی بسیاری دارد؛ اما موضوع مهم این است که آیا ترکیب سرکه و جوش شیرین خطرناک است؟

به گزارش همشهری آنلاین، ترکیب کردن برخی مواد پاک‌کننده با یکدیگر گاهی گازهای سمی تولید می‌کند که باعث آسیب‌های جدی و حتی خفگی در افراد می‌شود. از آنجا که ترکیب سرکه و جوش شیرین نیز یکی از ترکیبات قوی برای نظافت منزل فوری محسوب می‌شود، قصد داریم در این مطلب ایمنی این نکته را بررسی کنیم.

گاهی اوقات بهتر است برای شستشوی بهتر اول سرکه یا جوش شیرین را روی موضع موردنظر قرار دهید و بعد ماده دیگر را اضافه کنید. استفاده از ترکیب سرکه با جوش شیرین برای باز شدن لوله فاضلاب هم موثر است و اضافه کردن کمی سرکه یا جوش شیرین حین شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی، قدرت پاک‌کنندگی مایع شوینده را چند برابر می‌کند.

ترکیب سرکه و جوش شیرین

شوینده‌های شیمیایی خیلی خوب می‌توانند انواع سطوح را تمیز کنند؛ اما مضرات زیادی هم دارند. تولید گازهای سمی، از بین بردن لعاب و رنگ لوازم، آسیب به ریه‌ها و مواردی از این دست ازجمله آسیب‌ها و مضرات شوینده‌های شیمیایی هستند.

سال‌ها است افراد سعی می‌کنند برای کمک به محیط زیست و همچنین سلامتی خودشان از جایگزین‌های طبیعی شوینده‌های شیمیایی استفاده کنند.

در این بین جوش شیرین و سرکه با فواید، مزایا و کاربردهای متنوع و بی‌نظیرشان راه خود را در میان شوینده‌ها و پاک کننده‌ها پیدا کردند و عضو ثابت تمیزکاری‌ها شدند.

به نظر می‌رسد وقتی سرکه را با جوش شیرین که هریک پاک‌کننده قوی و بی‌رقیب هستند، ترکیب کنیم معجون تمیزکننده بی‌نظیری‌ درست شود. زمانی که شما سرکه را با جوش شیرین مخلوط می‌کنید، ترکیب شما شروع به جوشیدن و ایجاد حباب یا کف می‌کند.

بسیاری افراد گمان می‌کنند در این شرایط احتمالا گاز سمی و خطرناکی نیز از این ترکیب پخش می‌شود؛ اما در کمال ناباوری پاسخ به سوال اینکه آیا ترکیب سرکه و جوش شیرین خطرناک است؟ منفی است. یعنی این ترکیب اصلا خطرناک یا مضر نیست و اتفاقا می‌تواند پاک‌کننده و تمیزکننده فوق‌العادی‌ای هم باشد.

کاربرد شگفت انگیز سرکه جوش شیرین

ترکیب سرکه و جوش شیرین به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی کاربردهای شگفت‌انگیزی دارد که بسیاری افراد هنوز از آن‌ها مطلع نیستند. از جمله تمیز کردن یخچال با جوش شیرین که برای ضدعفونی کردن و رفع بوی نامطبوع یخچال بسیار موثر است.

در ادامه مهمترین کاربردهای این ترکیب جادویی را برای شما توضیح می‌دهیم تا از این پس به‌جای مواد شیمیایی از این ترکیب بی‌نظیر استفاده کنید.

1. تمیزی و درخشندگی سینک

تمیز نگه داشتن سینک، گذشته از جلوه زیبایی که در آشپزخانه ایجاد می‌کند، برای رعایت بهداشت نیز بسیار مهم است؛ زیرا سینک محل شستشوی ظروف، میوه و سبزیجات، گوشت و مرغ و سایر اقلام و وسایل آشپزخانه است.

اگر می‌خواهید بعد از تمیز کردن مرغ، گوشت، ماهی یا شستن قابلمه و ماهیتابه‌های چرب و روغنی هیچ اثری از کثیفی، لکه‌های روغن یا بوی ناخوشایند در سینکتان باقی نماند، چاره کار شما استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین است.

شما می‌توانید این ترکیب را خودتان تهیه کنید و کمی داخل سینک و کمی روی اسکاچ یا سیم ظرفشویی بریزید و با دستکش شروع به تمیز کردن سینک خود کنید.

در نهایت شاهد نتیجه حیرت‌انگیز این ترکیب و تمیزی بی‌مثال آن خواهید شد و از تمیزی سینک ظرفشویی‌تان لذت خواهید برد.

2.نظافت سرویس‌ها و سطوح آشپزخانه

بیشتر افرادی که سوال می‌کنند آیا ترکیب سرکه و جوش شیرین خطرناک است؟ معمولا از ترکیب‌های سمی و خطرناک شیمیایی برای تمیز کردن سرویس‌ها استفاده کرده‌اند.

محلول آب، سرکه، جوش شیرین به همراه صابون یک تمیزکننده قوی و بدون آسیب برای شیرآلات، کاشی‌ها، روشویی و سایر قسمت‌های حمام و سرویس بهداشتی است.

شما می‌توانید این ترکیب ارزان و در دسترس است را روی قسمت‌های مختلف سرویس‌ها اسپری کنید. سپس با اسکاچ مخصوص شروع به شستشو کنید و بعد از آبکشی و خشک شدن نتیجه را مشاهده کنید.

3. از بین بردن کپک‌ و باکتری‌های داخل ماشین لباسشویی

اگر می‌خواهید عمر ماشین لباسشویی‌تان را افزایش دهید و لباس‌ها و ماشین لباسشویی‌تان کاملا تمیز باشد از سرکه به همراه جوش شیرین استفاده کنید.

ماشین لباسشویی به دلیل اینکه مدام با آب سروکار دارد احتمال باقی ماندن رطوبت و ایجاد بوی نامطبوع که ناشی از کپک زدن داخل دستگاه است در آن بسیار بالا است.

شما می‌توانید با استفاده از سرکه و جوش شیرین از خواص این دو ماده برای از بین بردن بوی نامطبوع، کپک و باکتری‌های داخل دستگاه خود استفاده کنید.

همچنین اضافه کردن کمی سرکه یا جوش شیرین حین شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی قدرت پاک‌کنندگی مایع شوینده را چند برابر می‌کند.

4. براق کردن ظروف نقره‌

ظروف و اکسسوری‌های نقره بسیار پرطرفدار و زیبا هستند. تنها مشکل این ظروف این است که شما هرچقدر هم برای نگهداری آن‌ها تلاش کنید بعد از مدتی کدر می‌شوند.

استفاده از ترکیب آب، نمک دریا، جوش شیرین و سرکه یک ترکیب بسیار عالی برای درخشان کردن و براق کردن این ظروف است. برای انجام این کار به شیوه زیر عمل کنید:

فقط کافی است 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به همراه با 1 قاشق غذاخوری نمک دریا ترکیب کنید و روی ظروف خود قرار دهید.

سپس نصف فنجان سرکه و بعد از آن 2 فنجان آب جوش را به خمیر خود اضافه کنید و اجازه دهید 5 دقیقه ظروفتان در این ترکیب بمانند.

بعد از گذشت 5 دقیقه می‌توانید خمیر را از روی ظروف خود بشویید و با یک پارچه نرم ظروف خود را خشک کنید.

نکات مهم استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین

برخی افراد معتقدند زمانی که جوش شیرین و سرکه درحال واکنش دادن و ایجاد کف هستند بیشترین بازدهی را دارند و بهتر است در همان زمان از این ترکیب برای شستشو و تمیز کردن استفاده کنید.

ترکیب سرکه و جوش شیرین خطرناک نیست؛ اما روی بعضی از سطوح، استفاده جداگانه از سرکه و جوش شیرین تاثیر و قدرت بیشتری برای تمیز کردن دارد.

تا زمانی که ترکیب شما همچنان حباب دارد می‌توانید از آن استفاده کنید. بعد از اتمام فرایند واکنش شیمیایی، این ترکیب تاثیر زیادی نخواهد داشت.

هرگز از سرکه روی سنگ مرمر استفاده نکنید و برای تمیز کردن مبل با جوش شیرین به نوع و جنس الیاف مبل توجه کنید.

برای تاثیرگذاری بیشتر نباید از سرکه و جوش شیرین به میزان برابر استفاده کنید. براساس نوع استفاده خود باید این ترکیب را اسیدی یا قلیایی نگه دارید تا اثرگذاری بهتر و بیشتری داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر