آمریکا عملیات نظامی اخیر را قمار می‌داند

پیشروی اوکراین در عمق روسیه

شماره روزنامه: ۶۰۷۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ ...

همزمان، ارتش روسیه اعلام کرد که نیروها و خودروهای زرهی بیشتری را برای دفع حمله اعزام می‌کند. تلویزیون روسیه ویدئوهایی از ستون‌های کامیون‌های نظامی حامل قطعات توپخانه، مسلسل‌های سنگین و تانک منتشر کرد. مقامات اوکراینی روز جمعه گفتند که شاید برای تلافی آماده می‌شوند و به همین دلیل 20هزار نفر را از منطقه «سُومی» که در آن سوی مرز کورسک قرار دارد، تخلیه می‌کنند. هجوم نیروهای اوکراین نشان داد که حمله این کشور تا چه حد یک عنصر جدید غیرقابل پیش بینی را وارد جنگی کرده که در نقاط دیگر آن، جنگ به آهستگی و با پیشرفت اندک در حال پیگری است؛ اما این‌سو، پیشرفت اوکراین به داخل خاک روسیه، سرعت قابل توجهی دارد.

موفقیت اوکراین تاکنون می‌تواند برای کشوری که نیروهایش به‌طور پیوسته زمین‌هایش را برای ماه‌های متمادی از دست داده‌اند، کمک کند و در عین حال جنگ را به شیوه‌ای جدی‌تر برای غیرنظامیان روسی نشان دهد. اما تحلیلگران نظامی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این عملیات ارزش ریسک را دارد، با توجه به اینکه نیروهای اوکراینی در حال حاضر پراکنده هستند. همچنین مشخص نیست که آیا این ماموریت به اوکراین کمک خواهد کرد تا با وادار کردن روسیه به منحرف کردن نیروها از جاهای دیگر برای تقویت منطقه مرزی، موقعیت خود را در بقیه میدان نبرد بهبود بخشد. ارتش اوکراین سیاست سکوت را درباره این عملیات اعمال کرده و آشکارا انجام یک حمله فرامرزی را تایید نکرده است. متحدان کی‌یف در گذشته، از ترس تشدید جنگ، نسبت به تهاجم اوکراین به روسیه محتاط بوده‌اند؛ اما هیچ نشانه‌ای از پایتخت‌های غربی مبنی بر مخالفت آنها با این حمله وجود ندارد.

ایالات متحده گفته است که حمله اوکراین ناقض دستورالعمل آمریکا نیست. با این حال، مقامات ارشد آمریکایی به‌طور خصوصی گفته‌اند که درباره این عملیات اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند و همچنان به دنبال شفاف‌سازی درباره منطق و عقلانی بودن آن هستند. مقامات گفتند که نیاز کی‌یف به تغییر چشم‌انداز و روایت جنگ را درک کرده‌اند، اما تردید دارند که اوکراین بتواند این سرزمین را به اندازه‌ای طولانی نگه دارد تا روسیه مجبور شود نیروهای خود را که به شکل قابل توجهی در شرق و جنوب اوکراین حضور دارند، به این سمت منحرف کند. یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت: «این یک قمار است.» با این حال، میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور نسبت به واکنش بین‌المللی خوش‌بین بود.

او شامگاه پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «بی سر و صدا تایید می‌کنم» و افزود که بخش قابل توجهی از جهان اکنون روسیه را «هدف مشروع برای هر گونه عملیات و انواع سلاح‌ها» می‌دانند. درگیری‌ها در روسیه در روز جمعه هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نداد؛ به‌طوری‌که ارتش اوکراین اعلام کرد که به فرودگاه روسیه در منطقه لیپتسک که هم مرز با کورسک است، حمله کرده و به انبارهایی که حاوی بمب‌های هوایی هدایت‌شونده بودند، اصابت کرده است. مقامات محلی روسیه گفتند که یک حمله پهپاد بزرگ باعث چندین انفجار و آتش‌سوزی در یک فرودگاه نظامی شده است. مقامات اوکراین همچنین گفتند که حمله روسیه به یک سوپرمارکت در کوستیانتینیوکا، شهری در شرق اوکراین در 200 مایلی جنوب منطقه درگیری، 14کشته و 43زخمی برجای گذاشت. ادعاهای هر دو طرف را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر