چین گردشگری هسته‌ای راه می‌اندازد

چین در اقدامی نادر به عموم مردم اجازه خواهد داد تا از ۹ نیروگاه هسته‌ای سراسر این کشور بازدید کنند. هدف از این کار، جلب حمایت از انرژی هسته‌ای در میان افزایش تقاضا برای انرژی پاک است.

چین در نظر دارد برنامه‌ای را تحت عنوان «گردشگری هسته‌ای» راه‌اندازی کند و در سایت‌های تولید برق هسته‌ای میزبان مردم باشد. انتظار می‌رود چنین بازدیدهایی مردم را از انرژی هسته‌ای و مسائلی مانند تشعشعات و کنترل‌های ایمنی آگاه کند.

به گزارش ایسنا، چین در اقدامی نادر به عموم مردم اجازه خواهد داد تا از 9 نیروگاه هسته‌ای سراسر این کشور بازدید کنند. هدف از این کار، جلب حمایت از انرژی هسته‌ای در میان افزایش تقاضا برای انرژی پاک است.

به تازگی یک سامانه ثبت نام برخط توسط شرکت انرژی هسته‌ای عمومی چین(CGN) برای کمک به گردشگران برای دسترسی آسان به برنامه «گردشگری هسته‌ای» معرفی شده است.

نخستین بازدید در تاریخ 7 اوت در یک نیروگاه هسته‌ای در استان فوجیان برگزار شد و به گردشگران اجازه داده شد از چهار رآکتور CPR-1000 نیروگاه هسته‌ای و البته باغ‌های چای واقع در مجاورت آن بازدید کنند.

مقامات چینی می‌گویند هدف از این بازدیدها تقویت حمایت عمومی از انرژی هسته‌ای است.

به گردشگران همچنین گزینه‌ای برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای فانگ چنگانگ که اولین پروژه انرژی هسته‌ای غرب چین است و در منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ قرار دارد، پیشنهاد شده است.

این نیروگاه که فقط 50 کیلومتر از مرز ویتنام فاصله دارد، در نزدیکی جزایر معروف گردشگری جینگ قرار دارد.

سازمان انرژی هسته‌ای چین امیدوار است که این برنامه نه تنها گردشگری محلی را تقویت کند، بلکه حمایت عمومی در بخش انرژی هسته‌ای را در زمانی که چین قصد دارد تا سال 2060 به هدف خود برای به صفر رساندن انتشار کربن دست یابد، تقویت کند.

بر اساس گزارش CGN انتظار می‌رود چنین بازدیدهایی مردم را از انرژی هسته‌ای و نحوه برخورد نیروگاه‌ها با مسائلی مانند تشعشعات و کنترل‌های ایمنی آگاه کند.

30 رآکتور هسته‌ای جدید

به نظر می‌رسد حمایت عمومی مردم چین از انرژی هسته‌ای ضروری است، زیرا این کشور در حال حاضر در حال ساخت 30 رآکتور هسته‌ای جدید است.

بر اساس اطلاعات انرژی ایالات متحده، در 10 سال گذشته بیش از 34 گیگاوات به ظرفیت انرژی هسته‌ای در چین اضافه شده که تعداد رآکتورهای هسته‌ای فعال این کشور را تا آوریل 2024 به 55 رآکتور با ظرفیت خالص 53.2 گیگاوات رسانده است.

ایالات متحده با 94 رآکتور بیشترین تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای را دارد، اما نزدیک به 40 سال طول کشید تا این کشور به ظرفیتی در انرژی هسته‌ای برسد که چین ظرف 10 سال به آن رسید.

بازدید از صنعت انرژی هسته‌ای چین

بلومبرگ به نقل از گوئو زینگانگ سخنگوی CGN گفت: این نه تنها یک فعالیت برای عمومی‌سازی علم است، بلکه یک کاوش مهم در زمینه گردشگری هسته‌ای است. این برنامه نه تنها به افزایش درک و اعتماد عمومی در مورد انرژی هسته‌ای کمک می‌کند، بلکه به توسعه باکیفیت صنعت انرژی هسته‌ای کشور نیز کمک می‌کند.

چین رشد سریعی در انرژی هسته‌ای داشته است، اما انرژی هسته‌ای تا سال 2022 تنها حدود 5 درصد از کل تولید برق این کشور را تشکیل می‌داد. این در حالی است که انرژی هسته‌ای نزدیک به 18 درصد از تولید برق در ایالات متحده را بر عهده دارد.

چین در سال 2011 یک استراتژی بلندمدت برای توسعه انرژی هسته‌ای به منظور تامین نیاز برق خود و رفع نگرانی‌های زیست محیطی اجرا کرد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، با توجه به تقاضای رو به رشد برق در دهه گذشته، شرکت‌های برق چین توسعه همه انواع تولید برق را افزایش داده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر