دلاهای ۱۳۵ ؛ خودروئی که در کوه های الجزایر کشف شد!(عکس)

اعتقاد بر این است که ۱۱ نمونه از این دلاهای ۱۳۵ ساخته شده است، در حالی که امروز تنها پنج دستگاه باقی مانده است. این خودرو با شاسی ۴۹۱۶۹ توسط واردکننده‌ای الجزایری به نام آقای میگلیاکو برای مشتری‌اش آقای فولد در مارس ۱۹۳۸ سفارش داده شد.

عصر ایران - خودروی دلاهای توسط کمپانی خودروسازی دلاهای در فرانسه تولید شد. این شرکت در سال 1894 توسط فردی به نام امیل دلاهای در شهر تور فرانسه بنیانگذاری شد. نخستین خودروهای تولید این شرکت به صورت دو سیلندر و تک سیلندر تولید شدند. وی در ژانویه 1901 شخص دلایه به دلیل ضعف جسمانی از مدیریت شرکت خود کناره گیری کرد.

دلاهای در سال 1894 شروع به آزمایش ماشین هایی با محور تسمه ایی کرد. این آزمایشها در محلی به نام برنتون در تور فرانسه انجام شد.این آزمایش سرآغازی بود برای ورود به مسابقات اتومبیلرانی سال 1896 پاریس- مارسی- پاریس.

این مسابقات در تاریخ 24 سپتامبر آغاز و تا 3 اکتبر ادامه داشت. 

قهرمان این مسابقه پنهارد با سرعت متوسط 25 کیلومتر در ساعت بود، آرشداکن ششمین نفرشد با متوسط سرعت 23 کیلومتر و دلاهای با متوسط سرعت 20 کیلومتر نفر هشتم شد.

اما در سال بعد در رالی پاریس – دیئپ، دلاهای در بخش خودروهای 4 سیلندر و در کلاس 4 تا 6 سیلندر شرکت کرد و در این مسابقات قهرمان شد. این سرآغازی بود بر موفقیت های این کمپانی.

پس ازجنگ جهانی دوم و در سال 1945 تولید مدل 135 از سر گرفته شد اما این بار با ظاهر و طراحی جدید توسط فیلیپ شاربوناکس. نوع 175، با موتور5.4 لیتری شش سیلندر در سال 1948 معرفی شد اما مدل 180 آن خیلی موفق نبود. این شرکت سرانجام در سال 1956 از بین رفت.

دلاهای 135 (Delahaye 135) خودرویی است که در سال‌های 1935 تا 1954 تولید شد.

این خودرو در کلاس خودرو لوکس قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بود وزن آن در حالت طبیعی 935 کیلوگرم اعلام شد. سیستم جعبه‌دندهٔ آن 4 دنده به صورت دستی بود.(متن از ویکیپدیا)

از کشف در کوه‌های الجزایر تا حراج؛ سرگذشت باورنکردنی دلهایه 135M (عکس)

اعتقاد بر این است که 11 نمونه از این خودرو ساخته شده است، در حالی که امروز تنها پنج دستگاه باقی مانده است. این خودرو با شاسی 49169 توسط واردکننده‌ای الجزایری به نام آقای میگلیاکو برای مشتری‌اش آقای فولد در مارس 1938 سفارش داده شد. یک جفت عکس سیاه و سفید این خودرو را در دهه 1940 با بدنه‌ای به رنگ فلزی روشن به تصویر می‌کشد، اما اطلاعات دیگری درباره دهه‌هایی که این خودرو در کشور آفریقایی تحت کنترل فرانسه سپری کرده است، در دست نیست.

در سال 1992، شاسی 49169 توسط آنتوان سروال، علاقه‌مند فرانسوی، در کوه‌های الجزایر نزدیک شهر تیزی وزو، در خانه یک آهن‌فروش محلی کشف شد. خوشبختانه، این خودرو بخش اعظمی از بدنه، تزئینات برنجی، قاب شیشه جلو، جلوپنجره با دقت ساخته شده و حتی سپر جلوی ظریف به سبک هواپیمای دو باله خود را حفظ کرده بود.

از کشف در کوه‌های الجزایر تا حراج؛ سرگذشت باورنکردنی دلهایه 135M (عکس)

سپس به سرزمین مادری خود فرانسه فرستاده شد، جایی که در طی مرمت بسیاری از قطعات اصلی با قطعات جدید جایگزین شدند. پس از این مرمت استادانه، در سال 1997 در نمایشگاه رتروموبیل با رنگ‌آمیزی دو رنگ آبی به نمایش درآمد، جایی که توسط مجموعه‌دار سوئیسی، مارک کاونگ، خریداری شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر