تبلیغات

معرفی انواع سنگ فرز +کاربرد

سنگ فرز ابزاری دستی یا ساده نیست که برای کارهای روزمره نیاز به استفاده از آن باشد. سنگ فرز هم ابزار حرفه‌ای است که انواع مختلفی دارد و پیش از خرید آن بهتر است تا تا حد زیادی با ساز و کار آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین عملکرد را در طی استفاده از وسیله داشته باشید. فرز برقی، مینی فرز و فرز مینیاتوری از مدل‌های دستگاه سنگ فرز هستند.

معرفی انواع سنگ فرز +کاربرد

دستگاه سنگ فرز چیست؟

سنگ فرز دستگاهی است که برای برش دادن، پولیش بعضی از سطوح و صیقل دادن از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از دستگاه سنگ فرز نیاز به انرژی برق دارید، زیرا کارکرد این دستگاه به این صورت است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند تا دیسک قرار داده شده به چرخش دربیاید.

قبل از اقدام به خرید فرز برقی ، بهتر است تا با انواع صفحه سنگ فرز آشنا باشید.

انواع دستگاه سنگ فرز

معرفی انواع سنگ فرز +کاربرد

دستگاه سنگ فرز و صفحه‌های برش دهنده آن در در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه می‌توانید با انواع آن‌ها آشنا شوید.

سنگ فرز سوپر

سنگ فرز بزرگ در 2 نوع آهن بری و سنگ بری تولید می‌شود و از این دستگاه برای مصارف صنعتی بزرگ استفاده می‌شود.

فرز سنگ بری

در صنعت سنگ و ساختمان از دستگاه فرز سنگ بری برای برش و صیقل دادن سنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

فرز آهنگ بری

اگر در فکر تیز کردن ابزار فلزی هستید، از فرز آهنگ بری استفاده کنید.

مینی فرز

از دستگاه کوچکی که مانند دستگاه‌های صنعتی بزرگ برای برش فلز و سنگ استفاده می‌شود که دستگاه مینی فرز نام دارد.

فرز مینیاتوری

از دستگاه فرز مینیاتوری برای حکاکی روی چوب، سنگ و آهن و طلا استفاده می‌شود. معمولا در صنایع مجسمه سازی، طلا سازی، دندان پزشکی و صنایع الکتریکی از دستگاه فرز مینیاتوری استفاده می‌شود.

انواع صفحه دستگاه سنگ فرز

اگر در فکر خرید دستگاه فرز هستید، ابتدا باید برای شما مشخص شده باشد که دقیقا برای انجام چه کاری به سنگ فرز نیاز دارید، چرا که صفحه‌هایی که برای هر نوع کاربری استفاده می‌شود، صفحه متفاوتی است و به عنوان مثال نمی‌توان برای برش دادن از صفحه سنباده به جای صفحه برش استفاده کرد.

صفحه سنباده

از صفحه سنباده برای انجام کارهای متفاوتی استفاده می‌شود. اگر کار شما با چوب است، می‌توانید پس از اتمام کار برای لکه بری، تمیز کردن و صیقل دادن، روی بدنه دستگاه فرز از صفحه سنباده استفاده کنید. صفحه سنباده که کاملا شبیه دیسک است، به لبه‌هایی عاج‌دار و شیاردار مجهز شده و به همین دلیل هم می‌تواند فضاهای سخت و لبه‌های خشن فلزی را در مدت زمان کوتاهی صاف کند.

نکته ایمنی: توجه داشته باشید که هنگام کار با دستگاه فرز، مخصوصا زمانی که از صفحه سنباده استفاده می‌کنید، حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید و تا دقایقی بعد از کار به آن دست نزنید، چرا که به دلیل سرعت بالای چرخش و اصطکاک ایجاد شده، جرقه ایجاد شده و صفحه سنباده را داغ و غیرقابل دست زدن می‌کند.

صفحه سرامیک بر

یکی از مدرن‌ترین و بادوام‌ترین صفحه‌های سنگ فرز، صفحه سرامیک بر است که حداقل میزان تولید گرما را به دنبال دارد و می‌تواند به شما در ایجاد برش‌های سطحی و عمیق روی سطوح سرامیکی کمک کند.

صفحه پروفیل بر

اگر در زمینه ساخت قوطی، لول و پروفیل‌های ساختمانی فعالیت می‌کنید، پس به طور قطع با صفحه پروفیل بر آشنا هستید. این صفحه یکی از صفحه‌های سنگ فرز است و برای استفاده از آن نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارید.

صفحه برش

معرفی انواع سنگ فرز +کاربرد

از صفحه برش برای برش دادن اجسام سخت مانند میله‌های فلزی، لوله‌های سخت و سنگ‌های محکم استفاده می‌شود. صفحه برش روی سنگ فرز نصب می‌شود و در سنگ‌بری‌ها و آهنگری‌ها از آن استفاده می‌شود.

صفحه الماسه

یکی از پرتکرارترین صفحه‌های دستگاه سنگ فرز، صفحه الماسه است که از قدرت بالاتری برای برش سطوحی مانند سرامیک، سنگ، کاشی، گرانیت و سایر موارد برخوردار است. نام الماسه روی این صفحه به دلیل وجود لایه‌های الماس ساینده در متریال اصلی این صفحه فرز است. در حال حاضر 2 نوع صفحه الماسه خشک و تر وجود دارد.

صفحه فرز سیلیکون کاربید، صفحه مخصوص تمیز کاری

برای زمان‌هایی که قصد برش یا سایش مواد رنگی را از روی سطوح مختلف دارید، باید از دسته دیگری از انواع صفحه سنگ فرز استفاده کنید. این دسته از صفحات از سیلیکون کاربید ساخته می‌شوند. این نوع صفحه مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل برای فلزات یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است. از صفحه سنگ فرز سیلیکون کاربید در سنگ زنی فلزات، از بین بردن خوردگی‌های اتصال جوش، تمیز کردن زنگ آهن و صاف کردن لبه صفحات استفاده می‌شود.

و در نهایت...

همانطور که در ابتدا گفتیم، سنگ فرز ابزاری تخصصی است و استفاده عمومی و خانگی ندارد. چنانچه خواستید یک سنگ فرز باکیفیت با قیمتی مناسب خریداری کنید، می‌توانید مدل مورد نظر خود را در فروشگاه تکنولایف پیدا کرده و خریدتان را ثبت نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر