روند افزایشی دما در دریای خزر تا ۲۱۰۰

شبیه‌سازی‌هایی که از سال ۱۹۸۵ تا ۲۱۰۰ انجام شده نشان می‌دهد دمای حوضه دریای خزر در حال افزایش است و این روند تا ۲۱۰۰ ادامه خواهد داشت.

نتایج مدل‌سازی‌های محققان حوزه اقیانوس‌شناسی نشان می‌دهد دمای حوضه دریای خزر در حال افزایش است و این روند تا 2100 ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر میلاد بهروش، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی امروز در وبینار اثر گرمایش جهانی، نوسان‌ تراز آب و فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست دریایی خزر با بیان اینکه زمین بارها دچار تغییرات اقلیمی شده است، گفت: آن چیزی که ما از تغییر اقلیم یاد می‌کنیم، تغییراتی است که انسان در ایجاد آن نقش دارند و یا سرعت تغییرات را افزایش داده است.

وی افزود: هر چند که محققان این حوزه مدل‌های شبیه‌سازی را بهبود داده‌اند، ولی نتایج دلخواه نیست، چرا که عدم قطعیت‌ها در آن شبیه‌سازی‌ها زیاد شده است.

بهروش با بیان اینکه دمای دریای کاسپین در 2024 روند بحرانی دارد، از افزایش 1.5 درجه سلسیوس این منطقه دریایی خبر داد و یادآور شد: مطالعات مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که دمای کاسپین از 1991 تا 2020 روند افزایشی را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، بی‌هنجاری دمای روزانه کاسپین در سال 2024 را از دیگر چالش‌های این حوضه آبریز عنوان کرد و ادامه داد: دمای سطح دریا در 60 درجه شمال و 60 درجه جنوبی روند افزایشی دما را نشان می‌دهد و آن چیزی که رخ داده، این است که تاکنون اقیانوس‌ها در مقیاس نقش خنثی‌کنندگی داشته‌اند، به این معنا که دی اکسیدی را که وارد جو می‌شد، جذب می‌کردند، ولی اکنون این تعادل در حال رخ دادن است.

وی خاطر نشان کرد: شبیه‌سازی‌هایی که از سال 1985 تا 2100 انجام شده نشان می‌دهد دمای حوضه دریای خزر در حال افزایش است و این روند تا 2100 ادامه خواهد داشت.

بهروش ادامه داد: دانشمندان سناریوهایی را برای این حوضه آبریز تعریف کرده‌اند که در آینده در این منطقه دریایی چه اتفاقی رخ خواهد داد. پیش‌بینی‌ می‌شود که خزر با کاهش 9 تا 18 متری تراز آب در سناریوهای میانی و شدید و کاهش سطح 23 درصدی برای 9 متر و 34 درصدی برای 18 متر و 34 درصدی برای 18 متر مواجه می‌شود. به عبارت دیگر این منطقه به سمت بحرانی شدن به پیش می‌رود.

این محقق حوزه هواشناسی اقیانوسی، با تاکید بر اینکه روند افزایش دما در حوضه خزر دیده می‌شود، یادآور شد: سناریوهای ترسیم شده نشان می‌دهد که از میزان بارش‌های این حوضه کاسته می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر