صاحب کارخانه هواپیماسازی شدیم

رییس سازمان هواپیمایی گفت: امروز در ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شدیم و در این شرایط می‌توانیم با سایر دنیا وارد مذاکره و با ...

رییس سازمان هواپیمایی گفت: امروز در ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شدیم و در این شرایط می‌توانیم با سایر دنیا وارد مذاکره و با کنسرسیوم بین‌المللی در این زمینه مشارکت داشته باشیم که با دو الی سه شرکت خارجی دیگر، هواپیمای مشترک بسازیم.

محمد محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت تولید هواپیمای ایرانی سیمرغ اظهار داشت: هواپیمای سیمرغ هواپیمای جدیدی است که سه مجموعه وزارت دفاع، سازمان هواپیمایی و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در ساخت و طراحی آن مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به تغییراتی در طراحی سیمرغ ادامه داد: این هواپیما عمدتا برای بار است و در طراحی‌ها به طول هواپیما اضافه و تغییری در حوزه ناوبری و طراحی داده شده و به عنوان هواپیمای جدید تحت نظارت سازمان هواپیمایی مراحل اخذ مجوز را طی می‌کند.

رییس سازمان هواپیمایی گفت: سمیرغ در حال اخذ تایپ سرتیفیکیت است که البته هواپیمای ایران 140 این مجوز را هم از اوکراین هم از ایران دریافت کرده‌‌بود اما از آنجایی که هواپیمای سیمرغ پلت فرم جدیدتری است و سازه‌های جدیدتری بر روی آن نصب شده این فرایند را در حال طی کردن است.   

محمدی‌بخش با بیان اینکه دو فروند هواپیمای سیمرغ تولید شده، افزود: هواپبمای اول پروازهای تست را انجام داده و تمام پروازهای آن با موفقیت انجام شده و همچنین انواع آزمایش بر‌ روی این هواپیما انجام شده است.

وی گفت: پروازهای آزمایشی باری است اما در پروازهای آزمایشی به وزن مسافر، بار جابه جا می‌شود و در پروازهای تست انواع شرایط ایجاد می‌شود تا مراحل تست را پشت سر بگذارد و سازمان در تمام این مراحل حضور دارد. نماینده سازمان هواپیمایی در پروازها حضور دارد و گراف‌ها را دریافت می‌کنیم و سنسورهایی را نصب کرده‌ایم که اطلاعات دقیق را از عملکرد هواپیما در حین پرواز در اختیار ما قرار می‌دهد.   

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که تایپ این هواپیما شبیه به چه مدل از هواپیما در بازار است، اظهار داشت: هواپیمای سیمرغ شبیه به آنتوف 140 با شرایط متقاوت است و تغییراتی در موتور و بدنه داریم. طبیعتا این هواپیما مونتاژ است اما هواپیمای جدید با طراحی جدید محسوب می‌شود.

محمدی‌بخش تاکید کرد: امروز در ایران صاحب کارخانه هواپیماسازی شدیم و مجموعه زنجیره‌ای از دانش‌ها شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تخصصی فعال شده‌اند که خروجی این فعالیت‌ها به صنعت سرریز می کند. امروز بخش عمده قطعات صنعت هواپیمایی با مجوز سازمان هواپیمایی در کشورمان تولید می‌شود که این قطعات گلوگاه صنعت هوانوردی بودند.

وی ادامه داد: امروز کارخانه بزرگی داریم و انتهای برنامه ما در این مجموعه سیمرغ نیست بلکه پله اول ما تولید هواپیما است و در این مجموعه دانشمندان را جذب می‌کنیم و اتاق فکری را طراحی کرده‌ایم و زنجیره تامین و دانش صنعت فعال هستند که کارخانه هواپیماسازی را زنده نگه می‌دارد. در این شرایط می‌توانیم با سایر دنیا وارد مذاکره شویم مبنی بر اینکه در ایران هم کارخانه‌ هواپیماسازی وجود دارد و از این رو با کنسرسیوم بین‌المللی در این زمینه مشارکت داشته باشیم که با دو الی سه شرکت خارجی دیگر، هواپیمای مشترک بسازیم. در این شرایط است که می‌توانیم سهمی در بازار داشته و همچنین تاب آوری صنعت افزایش دهیم.

رییس سازمان هواپیمایی درباره آخرین وضعیت فروند دوم سیمرغ گفت: فروند دوم در مرحله بسته شدن بال‌ها بر روی بدنه و ارابه‌‌های فرود و نصب موتورها است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تقاضایی از سوی ایرلاین‌های برای سیمرغ وجود دارد،اظهار داشت: اولویت برای سیمرغ کارگو بخش بار است اما با توجه به تنوع نیاز در کشور، سیمرغ از هواپیماهایی است که نیاز ما به جت منطقه کوتاه برد را حل و فصل می‌کند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر