چین: از حاکمیت، امنیت و عزت ملی ایران حمایت می کنیم

وانگ یی وزیر خارجه چین به علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، گفت که ترور هنیه "مستقیما روند مذاکرات آتش بس غزه  و صلح و ثبات منطقه را تضعیف کرده است."

"وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: چین از ایران در دفاع از "حاکمیت، امنیت و عزت ملی" این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، "وانگ یی" در این تماس تلفنی، ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس را در تهران محکوم کرد و گفت که این حمله حاکمیت ایران را نقض و ثبات منطقه را تهدید کرده است.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وانگ یی به علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، گفت که ترور هنیه " مستقیما روند مذاکرات آتش بس غزه و صلح و ثبات منطقه را تضعیف کرده است."

وانگ یی گفته: چین از ایران در دفاع از حاکمیت، امنیت و عزت ملی خود مطابق قانون و در تلاش برای حفظ صلح و ثبات منطقه حمایت می کند و آماده است تا ارتباط نزدیک با ایران را حفظ کند.

ایران و گروه فلسطینی حماس اسرائیل را به ترور هنیه متهم کرده اند. این ترور در حاشیه سفر دیپلماتیک هنیه به منظور شرکت در مراسم رسمی تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهوری جدید ایران در تهران، انجام شد.

اسرائیل مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته و در عین حال این اتهام را رد هم نکرده و سکوت کرده است.

ترور اسماعیل هنیه تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که گروه های فلسطینی فتح و حماس و چندین گروه فلسطینی دیگر در پکن و با میانجیگری وزیر خارجه چین به یک چارچوب مورد توافق برای آشتی ملی دست یافتند و این مساله امیدها را به امکان احیای طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی با اجماع گروه های مختلف فلسطینی و قدرت های منطقه ای و جهانی افزایش داد.

چین: از حاکمیت، امنیت و عزت ملی ایران حمایت می کنیم

ایران گفته است انتقام این اقدام اسرائیل را که از خط قرمزهای تهران عبور کرده، خواهد گرفت که این امر نگرانی را در مورد تبدیل شدن جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به یک جنگ گسترده‌تر در منطقه افزایش داده است.

ایران متعهد شده است که اسرائیل را به خاطر این ترور "به شدت مجازات کند" و تاکید کرده طرح تنبیه اسرائیل بابت انجام این ترور در مرحله آمادگی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر