تا سال ۲۰۳۰، بحران‌ های طبیعی در جهان ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با حضور در جمع اعضای کمیسیون این نشست به تشریح ساختار تخصصی سازمان، سامانه‌ها و امکانات مورد استفاده در مرکز عملیات اضطراری پایتخت، مخاطرات شهر تهران و برنامه‌های سازمان برای مقابله با این مخاطرات پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت که تا سال 2030، بحران‌های طبیعی در جهان 40 درصد افزایش پیدا می‌کنند که بیشتر مرتبط با تغییرات اقلیم است.
 
به گزارش ایسنا، ششمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای با هدف بررسی موضوعات مرتبط با اعضای کارگروه، نحوه اجرای دستورالعمل استان‌های معین و پیشتاز و ارائه گزارش کمیته‌های پنج‌گانه در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد و در جریان آن علاوه بر بررسی آخرین یافته‌های مدیریت بحران در ایران و جهان، نحوه تعامل، هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر کلانشهرها در چرخه مدیریت بحران مورد بررسی قرار گرفت.
 
در این همایش موضوعاتی همچون گزارش رؤسای کمیته‌های پنجگانه، نحوه اجرای دستورالعمل استان‌های معین و پیشتاز و مسئول در مدیریت بحران کلانشهر تهران، تحلیل و بررسی چالش‌ها و مباحث پیشنهادی اعضای کمیسیون ،مدیریت خطر تجمعات انبوه ، لزوم پیاده سازی نظام مدیریت HSE در کلانشهرها،  ارزیابی و مدیریت خطر حوادث و بحران ها و مدیریت ریسک شهری و موضوعات دیگر مربوط به کمیته‌های تخصصی این کمیسیون بررسی و تحلیل شد.
 
علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با حضور در جمع اعضای کمیسیون این نشست به تشریح ساختار تخصصی سازمان، سامانه‌ها و امکانات مورد استفاده در مرکز عملیات اضطراری پایتخت، مخاطرات شهر تهران و برنامه‌های سازمان برای مقابله با این مخاطرات پرداخت.
 
 تشریح نحوه فعالیت سامانه هشدار سریع زلزله و سامانه تخمین سیل، اقدامات اجرایی برای رفع خطر در خصوص گودهای شهر تهران ، تشریح فعالیت‌های انجام گرفته در قالب راه‌اندازی قرارگاه ایمنی کالبدی، تشریح فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه آمادگی و عملیات، نحوه فعال‌سازی EOC  و استقرار میدانی در تجمعات انبوه، بازطراحی ماموریت‌ها و ساختار خانه‌های دوام مستقر در سرای محلات، پدافند غیرعامل، تشکیل و راه‌اندازی جلسات هیات اندیشه‌ورز و کمیته‌های تخصصی 15 گانه و طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران بخشی از موضوعاتی بود که در نشست مشترک با اعضای کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حمیدرضا خانکه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست به بررسی موضوع ارزیابی و مدیریت خطر حوادث پرداخت و با اشاره به این که ریسک نتیجه یک اتفاق بد در محیطی آسیب‌پذیر است به بررسی نگاه‌های مختلف به مخاطرات پرداخت و تاثیر هر کدام را به صورت جداگانه تحلیل کرد و یادآور شد: اگر جامعه‌ای بتواند اورژانس‌های روزانه‌اش را مدیریت کند، می‌تواند بحران‌های بزرگ را هم خوب مدیریت کند.
 
وی در ادامه گفت: تا سال 2030، بحران‌های طبیعی جهانی 40 درصد افزایش پیدا می‌کنند که بیشتر مرتبط با تغییرات اقلیم است.
 
خانکه افزود: توسعه‌ای که مبتنی بر ریسک نباشد، پایدار نیست. این موضوع مهم است و هر طرح توسعه‌ای باید پیوست ریسک داشته باشد. شما نیاز دارید در این زمینه دانشگاه‌ها را درگیر کنید و دانشگاه هویت تزئینی نداشته باشد. در تمامی نشست‌های بین‌المللی می‌گویند باید تاب‌آوری خود را افرایش دهیم، این در حالیست که نباید خود را به تاب‌آوری محدود کنیم. باید به ارتقا فکر کرد و صرفا در تله تاب‌آوری نیفتیم. نکته دیگر این است که درک خطر را افزایش دهیم.
 
وی در پایان گفت: مزمن شدن بحران‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که زیرساخت‌ها ضعیف‌اند و اجازه نمی‌دهند به حالت عادی برگردیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر