گزارش جدیدی از بازرس کل آژانس فضایی آمریکا نشان میدهد که برنامهی ناسا برای ساخت مرحلهی فوقانی جدید برای موشک اسپیس لانچ سیستم (SLS)، هفت سال از برنامه عقب و با سرریز بودجهی چشمگیر مواجه است. صرفنظر این این اعداد، برخی اطلاعات بسیار مهم نیز درمورد پیمانکار اصلی موشک ناسا، یعنی بوئینگ و شیوههای کنترل کیفیت ضعیف آن در گزارش به چشم میخورد.
به گزارش زومیت، مرحلهی جدید مورد بحث، «اکسپلوریشن آپر استیج» نام دارد و قرار است بهعنوان مرحلهی دوم قدرتمندتر برای موشک SLS بهکار رود. این موشک که اواخر سال 2022 برای اولینبار پرتاب شد، بخش کلیدی آرتمیس، برنامهی بازگشت به ماه محسوب میشود.
ناسا طبق برنامهی کنونی قصد دارد در دومین فرود قمری، یعنی ماموریت آرتمیس 4 که برای سال 2028 برنامهریزی شده است، از مرحلهی فوقانی جدید استفاده کند. نسخهی ارتفایافتهی اسپیس لانچ سیستم با این مرحلهی جدید، Block 1B نامیده میشود.
مشکلات کنترل کیفیت بوئینگ تا حد زیادی ناشی از تجربهی ناکافی نیروی انسانی شرکت در بخش هوافضا است
بااینحال به دلایل متعدد، ازجمله آمادهنبودن ماهنشینها، سختافزار مورد نیاز برای ساخت ایستگاه قمری گیتوی و برج پرتاب سیار جدید و سایر موارد، بعید است ناسا بتواند آرتمیس 4 را در تاریخ یادشده پرتاب کند. اکنون براساس اطلاعات گزارش جدید بازرس کل، احتمالا میتوانیم انتظار داشته باشیم که مرحلهی فوقانی SLS نیز به فهرست سختافزارهای ناآماده اضافه شود.
در گزارش جدید آمده است: «ما مجموعهای از مسائل را پیدا کردیم که میتوانند مانع از آمادگی نسخهی قدرتمندتر اسپیس لانچ سیستم برای ماموریت آرتمیس 4 شوند؛ ازجمله سامانهی مدیریت کیفیت نامناسب بوئینگ، افزایش هزینهها و تاخیرها و دید نامناسب به هزینههای پیشبینی برای بلاک 1B.»
کنترل کیفیت، نگرانی جدید
جزئیات شگفتانگیزی در گزارش درمورد شیوههای کنترل کیفیت بوئینگ در تاسیسات مونتاژ میشوود در جنوب ایالت لوئیزیانا، جایی که مرحلهی فوقانی جدید دردست ساخت است، وجود دارد. ناظران فدرال آمریکا، شمار چشمگیری از «درخواستهای اقدام اصلاحی» را برای بوئینگ صادر کردهاند.
در گزارش آمده است: «طبق گفتهی مقامهای ایمنی و تضمین ماموریت در ناسا و مقامهای آژانس مدیریت قراردادهای دفاعی در میشوود، مشکلات کنترل کیفیت بوئینگ تا حد زیادی ناشی از تجربهی ناکافی نیروی انسانی شرکت در بخش هوافضا است. فقدان نیروی کار آموزشدیده و واجد شرایط، این خطر را افزایش میدهد که پیمانکار به ساخت قطعاتی که الزامات ناسا و استانداردهای صنعتی را رعایت نمیکنند، ادامه دهد.»