سفر با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت با قطار چینی (+عکس)

چین با اجرای آزمایش موفقیت‌آمیز دیگری از سیستم فوق‌سریع Maglev خود که اغلب به آن "قطار پرنده پرسرعت" می‌گویند، به یک نقطه عطف کلیدی در تلاش خود برای متحول کردن حمل‌ونقل دست یافته است.

آزمایش اخیر چینی‌ها که در استان شانشی برگزار شد، نقطه عطفی برای پروژه جاه‌طلبانه این کشور با هدف دستیابی به‌سرعت هزار کیلومتر بر ساعت بود. این آزمایش، در یک لوله 2 کیلومتری ساخته شده ویژه انجام شد که دارای محیطی با خلاء کم بوده و بر یکپارچگی و عملکرد سیستم‌های پیچیده قطار متمرکز است.

به گزارش خبرآنلاین، این قطار با موفقیت سیستم تعلیق پایدار و ناوبری دقیق را به نمایش گذاشت و مسیر آن با پیش‌بینی‌های نظری همسو بود.

سفر با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت با قطار چینی

این پروژه جاه‌طلبانه هایپرلوپ، با همکاری دولت استانی شانشی و شرکت علوم و صنعت هوافضای چین، با هدف تعریف مجدد حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود. به گفته رسانه‌های چینی، هدف نهایی این پروژه ایجاد قطارهای Maglev است که می‌توانند با سرعت‌های قابل‌مقایسه با هواپیما، روی زمین پرواز کنند. خط آزمایشی این پروژه در مقیاس کامل که ساخت آن در آوریل 2022 آغاز و در نوامبر 2023 تکمیل شد، در یانگگائو، نزدیک داتونگ واقع شده است.

این پروژه نوآورانه فناوری‌های هوافضا و ریلی را ادغام می‌کند و زمینه را برای عصر جدیدی در حمل‌ونقل زمینی فوق‌سریع فراهم می‌کند. قطارهای پرسرعت Maglev می‌تواند به یک جزء حیاتی از شبکه حمل‌ونقل چین تبدیل شود و به‌طور بالقوه سفر مسافران را در خوشه‌های شهری بزرگ متحول کند.

به‌عنوان مثال، آن‌ها ممکن است زمان سفر بین پکن و شانگهای را تنها به 90 دقیقه کاهش دهند (این مسافت با قطار پرسرعت سری G چهار ساعت و 20 دقیقه تا 4 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد).

سفر با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت با قطار چینی

کانسپت قطار شناور «هایپرلوپ»

مفهوم یک سیستم حمل‌ونقل که در یک لوله کم‌فشار کار می‌کند، بیش از یک قرن است که مهندسان را مجذوب خود کرده است. با این حال، ایلان ماسک در سال 2013 بود که این ایده را در کانون توجه مدرن قرار داد.

چشم‌انداز ماسک که در مقاله آلفای او به تفصیل شرح داده شده است، یک روش حمل‌ونقل پیشگامانه را پیشنهاد می‌کند که او آن را هایپرلوپ می‌نامد. ماسک این فناوری را به‌عنوان «حالت پنجم حمل‌ونقل» در نظر گرفت و آن را در کنار اتومبیل‌ها، قطارها، هواپیماها و کشتی‌ها قرار داد.

هدف بلندپروازانه او ایجاد امکان حمل‌ونقل سریع بین شهرهای بزرگ مانند لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو، نیویورک و واشنگتن دی سی در کمتر از 30 دقیقه بود. ماسک پیشنهاد کرد که چنین تحولی می‌تواند با کاهش شدید زمان سفر و دسترسی بیشتر به شهرهای دور، نحوه زندگی و کار ما را متحول کند.

علیرغم چشم‌انداز امیدوارکننده، فناوری هایپرلوپ با موانع قابل‌توجهی روبرو است. در سال 2020، شرکت ماسک، هایپرلوپ وان، اولین آزمایش خود را با مسافران انسانی انجام داد.

در حالی که برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که پروژه هایپرلوپ بیش از حد جاه‌طلبانه است، رسانه‌های چینی می‌گویند که این کانسپت در کشورهایی مانند چین که دارای جمعیت انبوه و زیرساخت ریلی قوی است، ماندگارتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر