آتش سوزی در نیروگاه هسته ای زاپروژیا در اوکراین

نیروگاه هسته ای زاپروژیا در اوکراین بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی‌از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است.

منابع خبری از وقوع آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین خبر می‌دهند.
 
به گزارش ایسنا، شامگاه یکشنبه، 21 مرداد، همزمان با نشر تصاویری از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، واقع در استان زاپروژیای اوکراین که در حال سوختن در آتش بود، منابع خبری روسی، حملات نیروهای مسلح اوکراین را عامل آسیب‌های وارده به این نیروگاه هسته‌ای اعلام کردند.
 
یک مقام به خبرگزاری روسی «تاس»، گفت: «در پی حملات نیروهای مسلح اوکراین، برای اولین‌بار زیرساخت‌های نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صدمه جدی دیده‌ است.»
 
طبق گفته این مقام، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از پهپادهای انتحاری این نیروگاه را هدف قرار داده‌اند.
 
وی افزود: «سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از بمباران نیروهای اوکراینی آتش گرفت. هر شش واحد نیروگاه این تاسیسات هسته‌ای، در حالت خاموشی سرد هستند و خطر انفجار بخار وجود ندارد و سطح تشعشعات طبیعی است.»
 
مدیریت این نیروگاه هم تاکید کرد، هیچ‌یک از کارکنان در نتیجه این حمله اوکراین آسیب ندیده‌اند.
 
نیروگاه زاپروژیا در حال حاضر از کنترل اوکراین خارج شده و تحت کنترل نیروهای روسی قرار دارد.
 
نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی‌از 10 نیروگاه بزرگ جهان است.
 
این نیروگاه در جنوب‌شرقی اوکراین در نزدیکی شهر انرهودار، در سواحل کاخوفکا رود دنیپر واقع شده است.
 
از طرفی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تصاویری از آتش‌سوزی در این نیروگاه را منتشر کرد، اما اشاره‌ای نکرد که آتش‌سوزی پس از حمله نیروهای مسلح این کشور آغاز شده است.
 
وی همچنین در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «از (شهرستان) نیکوپل مشاهده شده است که اشغالگران روس آتش‌سوزی در قلمرو نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ایجاد کرده‌اند».
 
رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه افزود: «از اولین روز تصرف نیروگاه زاپروژیا، نیروهای روسی از آن برای باج‌گیری از اوکراین، تمام اروپا و جهان استفاده کرده‌اند.»
 
به گزارش اوکرین‌فرم، «یوهن یوتوشنکو»، رئیس اداره نظامی منطقه نیکوپل، در اظهاراتی گفت: «این مرکز (نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا) در حال حاضر به فعالیت عادی خود ادامه داده است.»
 
در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انفجار در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیز اعلام کرد که تاکنون «هیچ اختلالی در ایمنی هسته‌ای این نیروگاه گزارش نشده است».
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر