باستان‌شناسان به محوطه ۴ هزار ساله غرب مازندران برگشتند(+عکس)

«ایزگام دشت» در جنت رودبار رامسر استان مازندران واقع شده است که بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کاوش در آن با مجوز این پژوهشگاه آغاز شده و قرار است تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ ادامه یابد.

باستان‌شناسان کاوش در «ایزگام دشت»، محوطه‌ای با قدمت حدودی 4 هزار سال در غرب استان مازندران را بار دیگر آغاز کردند. آنها پیش‌تر 17 گور باستانی را در این محوطه شناسایی کرده بودند.

به گزارش ایسنا، «ایزگام دشت» در جنت رودبار رامسر استان مازندران واقع شده است که بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کاوش در آن با مجوز این پژوهشگاه آغاز شده و قرار است تا پایان شهریورماه 1403 ادامه یابد.

این محوطه تا به حال در دو فصل کاوش شده است. نخستین بار در سال 1396 و بعد در سال 1396 که 17 گور باستانی در این محوطه نیز شناسایی شد. به تحقیق باستان‌شناسان قدمت این محوطه تا عصر مفرغ می‌رسد. گورستان ایزگام دشت جنت رودبار رامسر از گورستان‌های تاریخی مازندران است که گمانه‌زنی در آن طبق یک برنامه تحقیقاتی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال 1368 صورت گرفته است.

محمدرضا خلعتبری، سرپرست هیأت کاوش محوطه باستانی «ایزگام دشت» را به عهده دارد، گفت: پژوهش در این محوطه باستانی در سال جاری با نگرش انجام گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم، مطالعات آرکئو ژئوفیزیک، نقشه‌برداری و تهیه پرونده ثبتی این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی و مقدمات شکل‌گیری نخستین سایت موزه در غرب مازندران انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی یادآور شد: محوطه باستانی ایزگام دشت بر اساس انجام یک برنامه اضطراری بررسی و شناسایی، در سال 1368 شناسایی و با توجه به اهمیت آن از نظر دارا بودن دوره‌های مختلف تمدنی، پیشنهاد کاوش در آن همان سال ارائه شد، بنابراین به هر دلیلی که بود کاوش این محوطه ارزشمند تا سال 1396 به بوته فراموشی سپرده شد.

باستان‌شناسان به محوطه 4 هزار ساله غرب مازندران برگشتند

این باستان‌شناس با بیان اینکه نخستین فصل کاوش ایزگام دشت در سال 1396 انجام و براساس نتایج آزمایشات کربن 14 آثار کشف شده از آن متعلق به عصر مفرغ میانی (1600-2000 قبل از میلاد)، دوره آهن (500-1500 قبل از میلاد)، دوره تاریخی و اسلامی بوده است، افزود: نتیجه این کار پژوهشی در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ» چاپ و منتشر شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی ایزگام دشت گفت: دومین فصل کاوش این محوطه در سال 1402 با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمایت‌های سید شمس‌الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی انجام شد که نتایج آن در قالب کتابی با عنوان «آماردها، نخستین ساکنان بومی غرب مازندران» در دست تدوین است.

خلعتبری اظهار کرد: هیأت اعزامی در سال جاری را متخصصانی از باستان‌شناسان دوره‌های مختلف، متخصص آرکئوژئوفیزیک، انسان‌شناس جسمانی، معمار، نقشه‌بردار، طراح و ... همراهی می‌کنند و این برنامه پژوهشی تا پایان شهریورماه 1403 ادامه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر