وبلاگ مشرق

شریعتی: این کابینه مطلوب پزشکیان نیست!/ مجاهدان شنبه تهدید کردند؛ خار راه دولت می‌شویم!

یک فعال چپ به مجلس پیشنهاد کرد: به فهرست وزرا رای اعتماد بدهند اما در مقابل از وزرا و دولت مطالبه‌گری کنند تا در یک سال آینده مقداری از مشکلات کشور باید حل شود. سپس این مطالبه را رصد کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

شریعتی: این کابینه مطلوب پزشکیان نیست!

شریعتی: این کابینه مطلوب پزشکیان نیست!/ مجاهدان شنبه تهدید کردند؛ خار راه دولت می‌شویم!

سعید شریعتی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در واکنش به حضور برخی رجال دولت‌های سابق در فهرست وزرای پزشکیان نوشته است:

"اینکه علی‌آبادی و خطیب از دولت رییسی، نوذرپور از دولت احمدی‌نژاد و افراد دیگری را از دولت روحانی و دولت خاتمی برداشته و در هم ادغام کنیم، ملغمه بی‌نتیجه‌ای می‌شود که نتیجه آن 6 ماه بعد، اعتبار دولت و رییس‌جمهور را کاهش می‌دهد."

به گزارش اعتمادآنلاین، او در عین حال تصریح می‌کند: البته امروز زمان مناسبی برای نقد پزشکیان نیست و باید فرصت کافی برای اجرای ایده‌ها به ایشان داده شود.

شریعتی همچنین در یادداشت خود می‌نویسد: می‌دانم اگر موانع اصلی در مسیر پزشکیان نبود، دولتی در تراز ایده‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبانه مدنظرش تشکیل می‌داد. موانعی چون قانون نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس مصوب 1401 که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را حاکم بر گزینش دولت می‌کند، خلاف بین اختیارات و حقوق رییس‌جمهور و مخالف مسلم رای مردم است. اما این قانون وجود دارد و رییس‌جمهور هم ناچار به پیگیری آن است.[1]

*شریعتی اگرچه مخالفت خود را با حضور وزرای سابق، اینچنین ابراز کرده اما در هیچ بندی از یادداشت وی دلیل خاصی در چرایی مخالفت او یا غلط بودن کار پزشکیان دیده نمی‌شود!

جدای از این بایستی تصریح کرد که در چینش دولت‌ها و کابینه‌ها اساسا هیچ اهمیتی ندارد که سابقه سیاسی یک رجل (در چارچوب قانون) چیست و بلکه این کارنامه و کارآمدی و تعهد اوست که اهمیت دارد.

مثلا اگر یک وزیر کارآمد در یکی از دولت‌های سابق حضور داشته و از نظر دکتر پزشکیان با گفتمان دولت چهاردهم نیز قرابت دارد؛ آیا منطقی است که کابینه دولت جدید به‌فرموده و دستور آقای شریعتی از کارآمدی این فرد محروم شود؟!

طبعا خیر!

و پیشنهاد منطقی نیز اینست که برخی اصلاح‌طلبان ستادی به پیشرفتگی سیاسی رو بیاورند و از دیدگاه‌های سنتی و قبیله‌ای دست بردارند.

در بحث ادعای شریعتی مبنی بر اینکه پزشکیان کابینه مد نظرش را شکل نداده و استعلام امنیتی مانع او بوده نیز باید گفت که مردان ستادی کابینه پزشکیان صراحتا بر رعایت قانون تأکید دارند و مثل دکتر ظریف اخیراً بر عقلانیت قانون استعلام امنیتی تأکید کرد.

بماند که استعلام امنیتی یک رفتار عقلانی و قانونی است و عداوت ژنتیکی برخی اصلاح‌طلبان با عقلانیت و قانون نبایستی موجب هجر این دو اصل مهم شود.

در گام بعد نیز آنکه برای پست و سمت‌های اطرافش فقط یک گزینه در اختیار دارد اساسا رئیس‌جمهور نیست زیرا یک رئیس‌جمهور از آنجا که افراد مختلفی را می‌شناسد همواره قادر به این است که کابینه و مدیران دلخواهش را چینش کند. لذا ادعای شریعتی نه از لحاظ عقلانی و نه از لحاظ سیاسی صحیح نیست.

***

یک پیشنهاد جالب درباره کابینه جدید

شریعتی: این کابینه مطلوب پزشکیان نیست!/ مجاهدان شنبه تهدید کردند؛ خار راه دولت می‌شویم!

علی‌محمد نمازی، فعال چپ و عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا درباره کابینه جدید در دولت چهاردهم خطاب به مجلسیان گفته است:

"نمایندگان با لیست وزرای پیشنهادی همراهی کرده و رای اعتماد را بدهند اما در مقابل از وزرا و دولت مطالبه‌گری کنند تا در یک سال آینده مقداری از مشکلات کشور باید حل شود و رصد کنند که چه مسیری طی شده است. نمایندگان در بررسی کابینه پیشنهادی خیلی وارد جزئیات نشوند و رای اعتماد بدهند تا دولت سریع شکل بگیرد."[2]

*پیشنهاد مطرح شده برای نمایندگان، دولت و مردم بسیار پیشنهاد خوبی است.

نمایندگان با سعه صدر به وزرای پیشنهادی رأی بدهند اما یک حیطه زمانی 1 ساله را برای تحقق برخی برنامه‌های وزرا و رفع برخی مشکلات در نظر بگیرند و پس از طی شدن یک سال هم بصورت شفاف در رسانه‌ها و تریبون‌ها مطرح کنند که چه میزان از برنامه‌ها محقق و کدام مشکلات حل شده است.

و آنگاه برای ادامه کار وزیر تصمیم بگیرند.

دقت شود که بسیاری از مشکلات بروز کرده فعلی که حاصل ناکارآمدی‌های گذشته است؛ نه تنها راه حل‌های ساده‌ای دارند بلکه در کوتاه‌مدت نیز قابل رفع هستند و اینهمه رخداد خوب صرفا نیازمند یک عزم جهادی، رویکرد شناختی و البته کارآمدی است.

گرانی بیقاعده، مالیات زیاد، مشکلات صنعت خودرو، قوانین اجرا نشده یا بد اجرا شده از قبیل قانون جوانی جمعیت، واردات خودرو و کالابرگ، مسئله مسکن و بسیاری از مشاکل دیگر به سادگی و در کوتاه مدت می‌توانند وارد فرایند رفع شدن قرار گیرند و نمایندگان مجلس باید متوجه این حقیقت باشند.

یک‌سال آینده محک بسیار خوبی برای سنجش حد توانمندی وزرای کابینه دولت جدید است.

***

مجاهدان شنبه تهدید کردند؛ خار راه دولت می‌شویم!

شریعتی: این کابینه مطلوب پزشکیان نیست!/ مجاهدان شنبه تهدید کردند؛ خار راه دولت می‌شویم!

محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب که قبل از انتخابات نیز در نقد پزشکیان سخن گفته بود[3] به تازگی در یادداشتی که سایت انصاف‌نیوز آنرا منتشر کرد، نوشته است: روایت بیگانگی یا مهجوری سیاسی در میان ایرانیانی که با کنش (کار) خود پیروزی و قدرت برآمده از این پیروزی را می‌سازند از آن‌رو پیچیده‌تر است که به چند صورت ظاهر می‌شود: نخست، فراموشی این مهم توسط کنش‌گران عرصه‌ی رقابت‌های سیاسی است که پیروزی و قدرت مستقر، محصول فعالیت و تلاش آنان است، و این آنان هستند که باید بر مخلوق خود مسلط باشند، و نه بالعکس، و این آنان هستند که می‌توانند اراده کنند از بازآفرینش و بازتولید آن خودداری کنند. دو دیگر، آلزایمر دفعی اصحاب قدرت جدید و از دست‌دادن خاطره و حافظه‌ی نزدیک آنان است. حکایت اینان، بی‌شباهت به مخلوقِ فرانکشتاین نیست که چون «هست» می‌شوند، «هست‌کننده»ی خویش را نیست می‌کنند.

او می‌افزاید: بنابراین، آن مهجوری سیاسی که از آن سخن می‌گوییم، در تقاطع و جغرافیای مشترک این دو «فراموشی» ایجاد می‌شود: هم مردمان (کنش‌گران) فراموش می‌کنند که قدرت محصول میل و اراده‌ی آنان (فعالانه یا منفعلانه) است، و هم اصحاب قدرت فراموش می‌کنند که «کی بودند و کی شدند و محصول کار چه کسانی هستند.»

تاجیک می‌گوید: از فردای پیروزی انتخابات اخیر، نشان و نشانه‌های فراوان، خبر از بازگشت احساس مهجوری سیاسی در میان بسیاری از فعالان صف و ستاد گروه پیروز می‌دهند که چنان‌چه تمهید و تدبیری فوری و موثر اندیشیده نشود، دیری نخواهد پایید که بسیاری از یاران غار به خاران راه تبدیل خواهند شد.[4]

*رئیس‌جمهور پزشکیان به محاصره "مجاهدان شنبه" و ناکارآمدانی درآمده است که هیچ فنّ دیگری جز سیاست‌بازی بلد نیستند و البته در نگرشی سنتی قصد دارند مناصبی در دولت چهاردهم را اشغال کنند که جملگی جای کارآمدان است!

توطئه بی‌هنران علیه باهنران و کارآمدان البته قصه امروز نیست و همواره و در هر دولتی شاهد آن بوده‌ایم...

لکن این رئیس‌جمهور است که باید ببینیم در این دولت عزمی برای پای گذاشتن بر این نمایش خطرناک دارد یا اینکه در آن هضم خواهد شد؟

تاجیک در صحبت‌های فوق‌الذکر در حالی مدعی سهم‌خواهی از دولت پزشکیان و لزوم توجه رئیس‌جمهور جدید به قاطبه‌ی سیاست‌بازان بی‌هنری که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند شده است که اولا طبق اذعان رئیس ستاد پزشکیان (مهندس عبدالعلی‌زاده) پزشکیان و یارانش در روزهای اول تنها بودند و ثانیا سخنان امثال تاجیک در نقد پزشکیان و یا سکوت‌های بسیاری از ستادی‌های اصلاح‌طلب در قبال او که بعضا همچنان نیز ادامه دارد؛ هنوز در دسترس است و لذا "مجاهدان شنبه" نباید در تصور تحمیق عمومی باشند.

اظهارات تاجیک اما عمق بیشتری هم دارد آنجا که نوید می‌دهد ممکن است یاران غار پزشکیان به خاران راه او تبدیل شوند!

در این رابطه باید دانست که اولا یاران غار پزشکیان بسیار کم و معدود هستند، ثانیا پزشکیان مستظهر به قانون و رأی اکثریتی مردم است و در صورت عقلانیت و به خرج دادن اتوریته‌ی منبعث از این دو عرصه؛ هیچ خار راهی نخواهد توانست سدّ مسیرش شود و ثالثا از این بخش از اظهارات تاجیک بوی هیچگونه خیرخواهی به مشام نمی‌رسد و کأنه شاهد رساندن تهدید مجاهدان شنبه به گوش پزشکیان هستیم که اگر به ما پست و سمت ندهی و بیت‌المال و آبروی کشور را عرصه تاخت و تاز ما نکنی؛ خار راهت خواهیم شد!

چه اگر تاجیک خیرخواه پزشکیان بود باید خطاب به مجاهدان شنبه حرف می‌زند نه خطاب به رئیس‌جمهور و نیز باید از "داس پزشکیان" حرف می‌زد که هر خاری را قطع و مسیر دولت چهاردهم را هموار خواهد کرد.

اینکه چرا چنین نجابتی در صحبت‌های تاجیک نیست را پزشکیان باید بپرسد و تاجیک هم باید پاسخ بدهد...

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-670721

2_ isna.ir/xdRFkC

3_ mshrgh.ir/1614511

4_ https://ensafnews.com/539256

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر