نفوذ ارتش اوکراین به عمق ۳۰ کیلومتری خاک روسیه؛ مسکو: پیش‌روی نظامیان اوکراینی را متوقف کردیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سربازان این کشور در حال نبرد با نیروهای اوکراینی در نزدیکی دو روستای مرزی در منطقه کورسک هستند.

مسکو گفت که پیش‌روی نیروهای ارتش اوکراین را به عمق خاک خود در منطقه کورسک متوقف کرده است.
 
به گزارش یورونیوز؛ از سوی دیگر، در ششمین روز حمله اوکراین به این منطقه مرزی در روسیه، یک مقام ارشد اوکراینی هدف از این عملیات را کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه و تضعیف نیروهای مسکو از طریق پراکنده کردن آن‌ها عنوان کرد.
 
روسیه اما با تاکید بر این موضوع که به نیروها و تجهیزات ارتش اوکراین در حدود 30 کیلومتری مرز خود ضرباتی وارد کرده، به نوعی رسما ورود نظامیان اوکراینی به عمق خاک خود را تایید کرد.
 
این عملیات که در آن هزاران سرباز اوکراینی مشارکت دارند بزرگترین نفوذ نیروهای ارتش اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز تهاجم گسترده مسکو در فوریه 2022 محسوب می‌شود.
 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سربازان این کشور در حال نبرد با نیروهای اوکراینی در نزدیکی دو روستای مرزی در منطقه کورسک هستند.
 
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پی انجام این عملیات از سوی ارتش اوکراین، کی‌یف را به ایجاد «رعب و ترس در میان جمعیت صلح‌طلب» کشورش متهم کرد.
 
ولودیمیر زلنسکی، برای اولین بار در نطق ویدیویی شبانه خود به این حمله اشاره کرد و گفت که در طول تابستان، تاکنون 2 هزار حمله فرامرزی از منطقه کورسک توسط روسیه انجام شده است.
 
رئیس‌جمهوری اوکراین در بخشی از این پیام شبانه برای مردم کشورش تاکید کرد: «هر حمله مستحق پاسخی عادلانه است.»
 
تصاویر منتشر شده در روز یکشنبه توسط وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد که نیروهای مسلح این کشور در حال نبرد با نظامیان اوکراینی در منطقه مرزی کورسک هستند.
 
در این تصاویر، تعدادی خودرو نظامی و تانک‌ دیده می‌شود که هدف آتش توپخانه و جنگنده‌های سوخو-25 قرار می‌گیرند.
 
اهداف دقیق این عملیات که بزرگترین حمله برون مرزی نیرهای ارتش اوکراین پس از آغاز تهاجم روسیه در سال 2022 به شمار می‌رود هنوز به طور دقیق مشخص نیست.
 
مقامات نظامی اوکراین در این خصوص تاکنون سیاست سکوت پیشه کرده‌اند که احتمالا بخشی از راهبرد این عملیات برای تضمین موفقیت آن بوده است.
 
این در حالیست که به گفته کارشناسان نظامی، این عملیات احتمالا با هدف درگیر کردن نیروهای ذخیره روسیه و دور کردن آنها از نبردهای شدید جاری در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین انجام شده و ممکن است موقعیت کی‌یف را در مذاکرات آتی با روسیه تقویت کند.
 
به گفته سخنگوی وزارت وضعیت اضطراری روسیه، از آغاز درگیری‌ها در کورسک تاکنون حدود 76 هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شده‌اند.
 
بر اساس گزارش تلویزیون دولتی روسیه، بیش از 20 مرکز اسکان موقت برای ساکنان تخلیه شده در این منطقه ایجاد شده است.
 
از سوی دیگر، با تشدید جنگ در محدوده و عمق خاک روسیه، بلاروس اعلام کرد که آماده ارسال تانک به مرز خود با اوکراین است.
 
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس که طی سه دهه گذشته قدرت را در کشورش در دست دارد، پیش‌تر در سال 2022 به نیروهای ارتش روسیه اجازه داد تا از خاک کشورش برای حمله به اوکراین استفاده کنند.
 
وی که از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به حساب می‌آید همچنین با درخواست مسکو برای استقرار برخی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در کشورش موافقت کرد.
 
همزمان با درگیری‌ها در منطقه کورسک روسیه گزارش‌هایی نیز از آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین منتشر شده و دو طرف هر یک دیگری را به دست داشتن در آن متهم کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر