شاخص ارزی از کانال ۵۹ خارج شد

دلار تهران بر مدار ۶۰

شماره روزنامه: ۶۰۷۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ...

Untitled-4 copy

 دلار آزاد در کانال 59 هزار تومانی دوام نیاورد. پس از یک روز حضور نرخ این ارز در رقم 59 هزار و 600 تومان، روز گذشته مجددا به پله‌های نخست کانال 60 بازگشت. همین امر سبب شد برخی از فعالان بازار کریدور 60هزار تومانی را نرخ تعادلی بازار بدانند. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، نوسانات روانی و انتظارات منفی در میان فعالان اقتصادی و مردم است. پس از تجربه تورم بالا و نوسانات ارزی قابل توجه در سال‌های گذشته، بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. این نگرانی‌ها باعث شده حتی با کوچک‌ترین تغییرات در شرایط سیاسی یا اقتصادی، تقاضا برای دلار افزایش یابد.

 در هفته‌های اخیر، شایعات و اخبار مربوط به تغییرات در سیاست‌های اقتصادی دولت و همچنین افزایش تنش‌های بین‌المللی، به‌شدت بر بازار ارز تاثیرگذار بوده و نقش مهمی در افزایش قیمت دلار ایفا کرده است. اما در چند روز گذشته به واسطه عدم گسترش درگیری‌ها، بخشی از هیجانات موجود در بازار تخلیه شده و نرخ دلار به سطوح قیمتی پایین‌تر بازگشته است. رسیدن نرخ اسکناس آمریکایی به رقم 59 هزار و 600 تومانی و تغییر روند مجدد آن می‌تواند سیگنال برخورد با کف قیمتی را مخابره کند. در نتیجه می‌توان گفت برآیند نیروهای کاهشی و افزایشی بازار در حال حاضر منجر به حضور نرخ دلار در کانال 60 هزار تومانی شده است. اما مشاهده روند کلی نرخ دلار در سال جاری نیز این امر را تایید می‌کند.

میانگین نرخ دلار آزاد در 3 ماه زمستان سال گذشته برابر 55 هزار و 135 تومان بود. در روزهای پایانی سال نرخ این ارز به واسطه تقاضای آخر سال به رقم 60 هزار تومان رسید. اما مشاهدات پیشین حاکی از آن است که اثر تقاضای آخر سال با شرو‌ع به کار رسمی بازار در سال جدید از نیمه فروردین ماه کم‌رنگ شده و حباب دلار تخلیه می‌شود. در سال جاری همزمان شدن این تاریخ با وقوع درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی سبب شد کاهش اثر تقاضای آخر سال محسوس نباشد و نرخ تا حوالی رقم 67 هزار تومان نوسان کند. اتمام مناقشات نرخ دلار را در سطوح قیمتی کانال‌های 57 و 58 هزار تومانی به تعادل رساند. اما با توجه به نرخ تورم کشور از زمستان سال گذشته تاکنون به نظر می‌رسد ارقام زیر 59 هزار تومان دیگر در بازار طرفداری نداشته و کانال‌های 59 و 60 تعادل جدید بازار محسوب می‌شوند.

سکه و دلار در مسیر تعدیل

دیروز دوشنبه 22 مرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در عصر روز گذشته با رشد 550 تومانی خود نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 60 هزار و 150 تومان معامله شد. یورو و پوند نیز به ترتیب با 400 و 450 تومان رشد در ارقام 65 هزار و 800 تومان و 76 هزار و 850 تومان‌ معامله شدند. بازار سکه در ایران به‌شکل مستقیم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. چرا که ارزش ذاتی هر قطعه سکه طلا برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه، در بازار روز گذشته نیز همبستگی نرخ دلار و سکه مشهود بود. در روز دوشنبه، قیمت هر سکه طلا طرح جدید با افزایش 155هزار تومانی به رقم 41 میلیون و 845 هزار تومان رسید. حباب قیمتی این کالای سرمایه‌ای نیز در روز گذشته حوالی رقم 7میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر