بررسی یک گزارش در اکونومیست

رکود جهانی در کمین است؟

شماره روزنامه: ۶۰۷۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ...

تضعیف بازار کار آمریکا ناظران را درباره احتمال ورود اقتصاد جهانی به رکود نگران کرده است. پس از انتشار گزارش اخیر وضعیت اشتغال در ایالات متحده، بازارهای سهام این کشور سقوط کردند و ترس به بازارهای مالی سایر کشورها از جمله ژاپن و آلمان سرایت کرد. این رویداد تحلیلگران را به یاد این گفته انداخت که «وقتی آمریکا عطسه می‌کند، دنیا سرما می‌خورد.»

بر اساس گزارش اکونومیست، بررسی تازه‌ترین داده‌ها حاکی از آن است که اقتصاد جهانی در خطر نیست. ابتدا به بازار کار نگاه می‌کنیم. نرخ بیکاری در آمریکا از کف 3.4درصد در آوریل2023 به 4.3درصد در ژوئیه گذشته افزایش یافت. تاریخ نشان می‌دهد که افزایش بیکاری به این اندازه معمولا با کاهش تولید ناخالص داخلی و به دنبال آن تشدید بیکاری، ورشکستگی کسب‌وکارها و افت درآمدها همراه خواهد بود.

با این حال، بررسی وضعیت بازار کار در سایر کشورهای ثروتمند نشان می‌دهد که ممکن است با شرایطی متفاوت مواجه باشیم. ماه‌هاست که بیکاری در همه مناطق دنیا به تدریج در حال صعود است. نرخ بیکاری در آلمان از کف 2.9درصد به 3.4درصد رسیده است. نرخ بیکاری در بریتانیا از 3.6درصد به 4.4درصد و در استرالیا از 3.5درصد به 4.1درصد افزایش یافته است. بخشی از این افزایش دلیلی مشترک دارد: برطرف شدن انقباض غیرعادی بازار کار در پایان همه‌گیری جهانی کرونا. از زمانی که کارفرمایان به‌دلیل کمبود شدید و تقاضای بالا برای نیروی کار، مجبور بودند تقریبا هر شخصی را که متقاضی کار است استخدام کنند، زمان زیادی نگذشته است. اکنون که شرایط تقریبا به حالت عادی برگشته است، کارفرمایان می‌توانند با دقت بیشتری نیروی کار خود را انتخاب کنند.

از طرف دیگر باید توجه کرد که بیکاری تاحدی به‌دلیل تغییرات ساختار نیروی کار در کشورهای ثروتمند افزایش پیدا کرده است. در کشورهای حوزه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نرخ مشارکت نیروی کار به اوج تاریخی خود رسیده است. کسانی که زمانی در حاشیه بازار کار قرار داشتند، اکنون فعالانه جویای کار هستند؛ اتفاقی که حداقل در کوتاه‌مدت نرخ بیکاری را بالا خواهد برد. این افراد می‌توانند امیدوار باشند که در آینده نزدیک شغل مناسبی به‌دست آورند؛ زیرا نرخ رشد اشتغال کماکان قدرتمند است. طی یک فصل گذشته، استخدام نیروی کار در استرالیا و کانادا به ترتیب 0.8 و 0.6درصد افزایش پیدا کرده است و ژاپن تنها استثنا در میان کشورهای ثروتمند است که شاهد افت اندک اشتغال در این بازه بوده است.

یکی از نکات قابل‌ توجه آن است که تصویر فعلی از تضعیف بازار کار با رشد دستمزدها در تناقض است؛ به‌طوری‌که در همه اقتصادهای پیشرفته، رشد دستمزدها از نرخ تورم پیشی گرفته است.

داستان تولید اقتصادی

اگرچه درک شرایط بازار کار از ظرافت خاصی برخوردار است، اما بررسی داستان تولید اقتصادی آن‌چنان پیچیده نیست. بررسی تحلیلگران اکونومیست نشان می‌دهد که شواهد زیادی مبنی بر افت رشد اقتصاد جهانی وجود ندارد. به‌طور معمول در شرایط رکود اقتصادی سود شرکت‌ها ریزش می‌کند، اما اکنون شرایط درآمدی شرکت‌ها در کشورهای ثروتمند مناسب است. مطالعات دویچه بانک حاکی از آن است که رشد درآمد شرکت‌ها در جهان در سه ‌ماه اول2024 به بالاترین سطح خود در 7ماه پیش از آن رسیده است. همچنین به نظر می‌رسد درآمد شرکت‌های آمریکایی امسال در مقایسه با سال گذشته 10درصد رشد کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود در سال جاری بخش قابل‌توجهی از شرکت‌های اروپایی عملکرد درآمدی بهتر از برآورد‌ها ثبت کنند.

شرایط کلی اقتصاد نیز تقریبا داستانی مشابه دارد. نماگر هفتگی رصد فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا نشان‌دهنده تضعیف اقتصاد نیست. شاخص مدیران خرید تجمیعی جهانی که شرایط اقتصادی دنیا را رصد می‌کند، کماکان قدرتمند است. «شاخص فعالیت جاری» موسسه مالی گلدمن ساکس نیز خوش‌بینی به شرایط اقتصاد جهانی را تقویت می‌کند. این نماگر که روند حرکتی تولید ناخالص داخلی در کشورهای ثروتمند جهان را دنبال می‌کند، نسبت به اکثر مقاطع سال گذشته در وضعیت نسبتا قوی‌تری قرار دارد. البته برخی کشورها مانند اتریش و فرانسه با تضعیف رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. اما ضعف فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها حداقل یک‌سال است که تداوم داشته و شرایط در آنها در مقایسه با چند ماه قبل بهتر است.

تصویر تورم

تصویر تورم جهانی نیز رو به بهبود است. بعد از لمس اوج 10درصدی در اواخر2022، تورم میانه در کشورهای OECD پیوسته نزولی بوده است. در ماه ژوئن، میانه قیمت‌ها در این بلوک در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، 2.6درصد بالاتر رفت؛ رقمی که به نرخ تورم هدف 2درصدی بانک‌های مرکزی این کشورها نزدیک است. یک‌چهارم کشورهای OECD موفق شده‌اند که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را به این نرخ هدف یا کمتر از آن کاهش دهند. نرخ تورم سالانه در ایتالیا به کمتر از یک‌درصد و در فرانسه و آلمان دقیقا به نرخ هدف تقلیل یافته است. نکته طعنه‌آمیز آن است که دقیقا زمانی که به‌نظر می‌رسد اقتصاد کشورهای ثروتمند در آستانه «فرود نرم» است (شرایطی که در آن بانک‌های مرکزی موفق به تحقق نرخ تورم هدف بدون وارد کردن آسیب جدی به اقتصاد شده‌اند)، نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع رکود اقتصادی تشدید شده است.

افزایش نگرانی‌ها نسبت به شرایط اقتصادی می‌تواند به‌عنوان عاملی «خود محقق‌کننده» عمل کند. وقتی بازارهای سهام سقوط می‌کنند، خانوارها دچار اضطراب می‌شوند و احساس می‌کنند که فقیرتر شده‌اند و این امر باعث می‌شود که هزینه‌کرد خود را کاهش دهند. شرکت‌ها نیز در این شرایط دچار هراس شده و برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را لغو می‌کنند. باید توجه کرد که اگرچه تورم جهانی تنزل یافته، اما هنوز کاملا مهار نشده و ممکن است نوسانات قیمتی کالاهای پایه‌‌ای بار دیگر منجر به افزایش تورم شود. با این حال، اقتصاد جهانی فعلا در وضعیت مناسبی قرار دارد.

شروع توفانی طلای جهانی

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر