۵ ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱

نسخه‌ی بعدی ویندوز (۲۴H۲) با بهبودهای اساسی، تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشد. در اینجا بهترین و هیجان‌انگیزترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آیا برای تجربه‌ی نسخه‌ی قدرتمندتر، روان‌تر و شخصی‌ترِ ویندوز 11 آماده‌اید؟ به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11 یا همان نسخه‌ی 24H2، نوید تغییرات ریزودرشت زیادی را می‌دهد که تجربه‌ی کاربری شما با کامپیوتر را متحول خواهد کرد.

به گزارش زومیت، مایکروسافت در این به‌روزرسانی، بیشتر تمرکز خود را بر بهبود زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت کلی سیستم‌عامل ویندوز قرار داده و کمتر به ارائه‌ی قابلیت‌های بزرگ و پرزرق‌وبرق پرداخته است؛ مگر اینکه پی‌سی کوپایلت پلاس با قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید را دراختیار داشته باشید!

نسخه بعدی ویندوز با بهبودهای اساسی که تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد، عرضه می‌شود. در اینجا بهترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آپدیت 24H2 که قرار است اواخر امسال منتشر شود، با تغییرات فراوانی همراه است که در این مقاله قصد داریم به معرفی پنج مورد از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن بپردازیم.

بهبود فایل اکسپلورر و منوی راست‌کلیک

زمانی که ویندوز 11 برای اولین بار عرضه شد، منوی راست‌کلیک جدیدی معرفی کرد که طراحی مدرن‌تری داشت و چیدمان و گزینه‌ها را ساده‌تر و جمع‌وجورتر کرده بود. این منو ظاهر جذابی داشت، اما از نظر عملکرد نسبت به نسخه‌های قبلی ویندوز یک عقب‌گرد محسوب می‌شد. بزرگ‌ترین مشکل این بود که کارهای رایجی مانند کپی، پیست و کات به یک ردیف افقی در پایین منو و بدون هیچ نام‌ونشانی منتقل شده بودند و تشخیص اینکه هر آیکون نمایانگر چه عملی است، واقعاً دشوار بود.

5 ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11

اما در به‌روزرسانی 24H2، علاوه‌ بر انتقال این آیکون‌ها به بالای منوی راست‌کلیک، نام آن‌ها نیز اضافه شده است. بنابراین، کاربر به‌راحتی و بدون یادآوریِ شکل ظاهری آیکون هر دستور، می‌تواند گزینه‌ی مورد نظر را انتخاب کند.

5 ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11

مایکروسافت همچنین با نسخه‌ی 24H2 بهبودهایی در برنامه‌ی فایل اکسپلورر ایجاد کرده است. با این آپدیت، فایل اکسپلورر از قابلیت ایجاد انواع فایل‌های فشرده مانند .7z و .TAR پشتیبانی می‌کند. پیش از این، فایل اکسپلورر قادر به خواندن و استخراج این نوع فایل‌های فشرده بود، اما تا به حال نمی‌توانست چنین فایل‌هایی را ایجاد کند. بنابراین، در نسخه‌ی 24H2 برای ساختن فایل‌های فشرده دیگر نیازی نیست از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید.

5 ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11

مایکروسافت همچنین بخش دیگری به فایل اکسپلورر اضافه کرده است که در آن تمام فایل‌هایی را که با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید، گروه‌بندی می‌کند. با اضافه شدن این قسمت می‌توانید آخرین فعالیت‌های انجام‌شده روی فایل‌ها و کسانی که آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشته‌اند، مشاهده کنید.

بهبود عملکرد در کامپیوترهای مبتنی بر آرم

خبر خوب برای کاربرانی که از ویندوز 11 بر روی دستگاه‌های مجهزبه پردازنده‌های آرم استفاده می‌کنند: مایکروسافت اعلام کرده که این سیستم‌عامل از پایه برای پردازنده‌های آرم بازطراحی شده است.

این تغییرات باعث بهبود عملکرد کلی سیستم و همچنین اضافه شدن شبیه‌ساز جدیدی به‌نام PRISM برای اجرای برنامه‌های x86 شده است که روی دستگاه‌های قدیمی‌تر ویندوز آرم مانند Surface Pro X مایکروسافت و لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X13s اجرا می‌شود.

این بهبود عملکرد به‌ویژه در اپلیکیشن‌های شبیه‌سازی‌شده مشهود خواهد بود، به‌طوری‌که به‌لطف شبیه‌ساز PRISM، برخی از اپلیکیشن‌ها تا 10 درصد سریع‌تر از نسخه‌های قبلی ویندوز 11 اجرا خواهند شد. البته این بهبود برای تمام برنامه‌ها صدق نمی‌کند، اما با ارتقا به نسخه‌ی 24H2 در دستگاه‌های قدیمی‌تر ویندوز آرم، احتمالاً در برخی موارد بهبودی‌های کوچکی را مشاهده خواهید کرد.

طراحی مجدد تنظیمات سریع

مایکروسافت در نسخه‌ی جدید ویندوز (24H2)، بخش تنظیمات سریع در تسکبار را از نو طراحی کرده است تا کاربر بتواند راحت‌تر گزینه‌های آن را شخصی‌سازی کند. با این به‌روزرسانی به‌راحتی می‌توانید تمام گزینه‌های موجود در Quick Setting را ببینید و هرطور دوست دارید آن‌ها را مرتب کنید. برای انجام این کار، تنها کافی است روی آیکون موردنظر کلیک کنید و آن را به جای دلخواه بکشید. با این ویژگی، دسترسی سریع‌تر و آسان‌تری به تنظیمات مورد نیاز خود خواهید داشت.

برخی از مهم‌ترین بهبودهای Quick Settings عبارت هستند از:

  • با یک کلیک می‌توانید «لایو کپشن یا زیرنویس زنده» را فعال یا غیرفعال کنید. این ویژگی متن را به‌صورت زنده برای صداهای پخش‌‌شده در دستگاه نمایش می‌دهد. این بخش به کمک هوش مصنوعی می‌تواند ترجمه‌ به بیش از 40 زبان مختلف را انجام دهد.
  • مایکروسافت لیست وای‌فای را با اضافه کردن دکمه‌ی Refresh به‌روزرسانی کرده است، بنابراین به‌راحتی می‌توانید با هر بار کلیک روی این دکمه، لیست WiFi را به‌روز کنید.
  • تنظیمات مربوط به بخش VPN ساده‌تر و استفاده از آن راحت‌تر شده است.
5 ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11

همچنین، به‌گفته‌ی مایکروسافت، پنل جدید تنظیمات سریع بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از پیش شده است، به این صورت که وقتی روی دکمه‌ی آن در تسکبار کلیک می‌کنید، دیگر نیاز نیست یک یا دو ثانیه منتظر بمانید تا باز شود.

دسترسی همه به Voice Clarity

ویژگی وضوح صدا (Voice Clarity) ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که با حذف نویز و صدای محیط، مانند صدای افراد، کیفیت صدای شما را در تماس‌ها و هنگام ضبط، بهبود می‌بخشد. قبلاً این ویژگی، تنها روی کامپیوترهای سرفیس مایکروسافت مجهز به واحد پردازش عصبی فعال بود.

5 ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11

با به‌روزرسانی ویندوز 11، ویژگی وضوح صدا و حذف نویز برای تمام کاربران این نسخه به‌صورت خودکار و بدون نیاز به تنظیمات اضافی، فعال شده است و دیگر نیازی به تراشه‌ی NPU اختصاصی ندارد. این قابلیت به‌صورت خودکار در هر اپلیکیشنی که از حالت پردازش سیگنال ارتباطی (Communications Signal Processing Mode) استفاده می‌کند، فعال خواهد شد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ویندوز 11

ویژگی «محافظ باتری» (Battery Saver)‌ ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا عمر باتری را در لپ‌تاپ یا موبایل افزایش دهید. با فعال شدن این ویژگی، ویندوز برخی از تنظیمات مانند روشنایی صفحه‌‌نمایش را تغییر می‌دهد، درنتیجه باتری مدت زمان بیشتری شارژ خود را نگه می‌دارد و عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

ویژگی Battery Saver با تغییر نام به Energy Saver در نسخه‌ی 24H2، بهبود یافته و نه‌تنها برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها، بلکه برای کامپیوترهای شخصی نیز قابل استفاده است. اکنون کاربران می‌توانند از طریق پنل Quick Settings، این ویژگی را به‌راحتی فعال یا غیرفعال کنند یا آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که با رسیدن باتری به عددی مشخص (مثلاً 20 درصد)، به‌صورت خودکار اجرا شود.

5 ویژگی هیجان‌انگیز به‌روزرسانی 2024 ویندوز 11

مزیت Energy Saver بر Battery Saver در این است که با کاهش بیشتر فعالیت و عملکرد سیستم و برنامه‌ها، به افزایش عمر باتری کمک بیشتری می‌کند. نکته‌ی جالب آن است که این ویژگی را حتی زمانی که دستگاه به برق وصل است، می‌توانید استفاده کنید. این موضوع برای کاربرانی که به میزان مصرف برق اهمیت زیادی می‌دهند، بسیار مفید خواهد بود.

همچنین، با رفتن به قسمت Battery and Power متوجه خواهید شد که مایکروسافت گزینه‌های بیشتری به این بخش افزوده است. بنابراین، با تنظیم این گزینه‌ها می‌تونید سیستم خود را دقیقاً مطابق با نیازهایتان تنظیم و مصرف انرژی را بهینه کنید.

ویندوز 11: فراتر از ظاهر، تمرکز بر جزئیات

تاکنون در مورد برخی بهبودهای کلی در آپدیت 24H2 صحبت کردیم. در این بخش در مورد بهبودهای جزیی این به‌روزرسانی صحبت می‌کنیم. یکی از این تغییرات، بهبود ظاهرِ تسکبار است، به این صورت که حالا می‌توانید حرکت آیکون وای‌فای را به هنگام اتصال تماشا کنید.

تجربه‌ی راه‌اندازی ویندوز (OOBE) نیز به‌روزرسانی شده و گزینه‌ای برای نصب درایورها مستقیماً از صفحه‌ی انتخاب وای‌فای اضافه شده است. این ویژگی برای افرادی که سیستم‌های کامپیوتری را خودشان می‌سازند و سیستم‌عامل را از ابتدا نصب می‌کنند بسیار مفید است، زیرا به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به سرعت و بدون نیاز به جست‌وجوی درایورهای جداگانه، به شبکه‌ی وای‌فای متصل شوند.

به‌روزرسانی ویندوز نیز با نسخه‌ی 24H2 بهبودهایی دریافت کرده است، از جمله یک ویژگی جدید به نام «hot patching» که به مایکروسافت امکان می‌دهد بهبودها و اصلاحات مهم را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد رایانه انجام دهد. همچنین «به‌روزرسانی‌های نقطه‌ای» معرفی شده‌اند که اندازه‌ی کلی به‌روزرسانی‌های تجمعی ماهانه را کاهش می‌دهند.

مایکروسافت در نسخه‌ی 24H2 ویندوز 11 به جزئیات توجه ویژه‌ای کرده است

مایکروسافت همچنین در نسخه‌ی 24H2 تصمیم گرفته است تا برخی برنامه‌های قدیمی پیش‌فرض را که دیگر پشتیبانی نمی‌شوند، حذف کند؛ ازجمله وردپد، میل، تقویم، کورتانا، نقشه و People برای مدیریت مخاطبین.

با حذف این برنامه‌ها، کاربران به فضای دیسک بیشتری دسترسی دارند و سیستم‌عامل سریع‌تر و بهتر کار می‌کند. این تصمیم نشان می‌دهد که مایکروسافت در حال تمرکز روی برنامه‌های جدیدتر و کاربردی‌تر و بهبود تجربه‌ی کاربری است.

مایکروسافت در نسخه‌ی جدید ویندوز 11، تغییراتی را در سیستم آپدیت یا به‌روزرسانی ایجاد کرده است. دو تغییر مهم در این زمینه عبارت‌اند از:

  • Hot Patching: این ویژگی به مایکروسافت امکان می‌دهد بدون نیاز به ری‌استارت کردن کامپیوتر، مشکلات سیستم‌عامل را رفع کند و آن را ارتقا دهد. این بدان معنا است که شما می‌توانید بدون وقفه به کار خود ادامه دهید و سیستم‌عامل بدون نیاز به دخالت شما، به‌روزرسانی شود.
  • آپدیت‌های چک‌پوینت: مایکروسافت با معرفی این فناوری جدید، روش به‌روزرسانی ویندوز را متحول کرده است. این فناوری به ویندوز اجازه می‌دهد تا به‌روزرسانی ماهانه را به بخش‌های کوچک‌تری به نام چک‌پوینت، تقسیم کند. با انجام این کار، حجم آپدیت‌ها کاهش می‌یابد، اما سرعت سیستم به‌هنگام به‌روزرسانی، تغییر نمی‌کند. به‌ زبان ساده، آپدیت‌های چک‌پوینت مانند نقاط ذخیره در یک بازی هستند. هر چک‌پوینت یک مرحله‌ی کامل‌شده از فرایند آپدیت را نشان می‌دهد. اگر مشکلی پیش بیاید، ویندوز می‌تواند به آخرین چک‌پوینت سالم بازگردد و از آنجا مجدداً فرایند آپدیت را آغاز کند.
 

تاریخ انتشار به‌روزرسانی 24H2

مایکروسافت هنوز تاریخ رسمی انتشار نسخه‌ی بعدی ویندوز 11 را اعلام نکرده است، اما برخی منابع می‌گویند که این شرکت قصد دارد نسخه‌ی 24H2 را در ماه سپتامبر یا اکتبر (اواسط شهریور یا اوایل آبان) عرضه کند که با به‌روزرسانی‌های سالانه‌ی قبلی مطابقت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر